Kelionės, atostogos nėštumo metu

Nėštumas - ne liga, tikrai ne priežastis atsisakyti pomėgio keliauti. Atitrūkti nuo kasdienybės, su jos nešama rutina ir stresais, pasisemti naujų įspūdžių - visa tai tik į naudą būsimai mamai ir vaikeliui. Jeigu nėra medicininių priežasčių, sulaikančių nuo kelionės, jei savijauta gera, aplinkos pakeitimas ir poilsis prie jūros ar kalnuose - puiki idėja.

Koks nėštumo laikotarpis palankiausias keliauti?

Dauguma ginekologų sutaria, kad keliones geriausia planuoti antrojo nėštumo trimestro metu (nuo 14 iki 26 savaitės). Tai laikotarpis, kai būsimoji mama jau apsipratusi su savo būsena, varginantys pykinimai likę praeityje.

Nei pašaliniai kvapai, nei neįprasti skoniai nebeerzina ir netemdo nuotaikos. Nors svoris auga ir pilvukas ryškėja, tačiau pasivaikščiojimai gatvėmis, trumpos ekskursijos, iškylos pernelyg nevargina ir nesukelia diskomforto.

Statistika rodo, kad persileidimo ir priešlaikinio gimdymo rizika antrajame nėštumo trimestre yra mažiausia. Po 7-ojo nėštumo mėnesio kelionių geriau atsisakyti: mažylis gali ateiti į pasaulį anksčiau, nei planuota. Be to, gydytojai nepataria lėktuvais keliauti moterims nuo 34-35 nėštumo  savaitės, tačiau avialinijos gali nustatyti ir ankstesnį nėštumo terminą, nuo kurio nėštukių neskraidina.

Kokiais atvejais nėštumo metu keliauti nepatartina?

Kelionių rekomenduojama atsisakyti, jei gydytojai nėščiajai nustato nėštumo komplikacijas (gimdos hipertonusus, anemiją, vėlyvąją toksikozę), ar bet kokią nėštumo nutrūkimo grėsmę, jei paūmėja lėtinės ligos, diagnozuojami infekciniai susirgimai, padidėja ar sumažėja kraujospūdis.

Geriau atsisakyti kelionės, jeigu ankstesnis nėštumas nutrūko dėl persileidimo, jei yra įvykęs priešlaikinis gimdymas, darytas cezario pjūvis. Jei būtinai norite pakeisti aplinką, vykite į poilsio namus ar sanatoriją. Kad ir kur susiruoštumėte, būtų gerai, jei kartu su jumis vyktų kas nors iš artimųjų: vyras, mama, draugė.

Kokius dokumentus turi pasiimti nėščioji?

Be paso ar tapatybės kortelės, besilaukiančioms rekomenduojama papildomai pasiimti su savimi::

  • Nėštumo eigos duomenys. Į kelionę pasiimkite nėščiosios kortelę, ultragarso bei kitų tyrimų duomenis, kad jei kelionėje prireiktų neatidėliotinos medicinos pagalbos, ją suteikiantis gydytojas galėtų susipažinti su nėštumo eiga.
  • Gydytojo pažyma skrendančioms lėktuvu. Dauguma aviakompanijų savo taisyklėse yra nustatę neskraidinti moterų nuo tam tikros nėštumo savaitės (priklausomai nuo aviakompanijos nuo 26-36 savaitės). Jei ketinate skristi lėktuvu, o nėštumas akivaizdžiai matosi, pasirūpinkite gydytojo pažyma apie numatomą gimdymo laiką. Pažyma turi būti anglų išduota ne anksčiau kaip 7 dienos prieš skrydį.
  • Medicininių išlaidų draudimas. Dauguma draudimo kompanijų gimdymo nelaiko draudiminiu įvykiu, todėl nekompensuoja gimdymo užsienyje išlaidų. Priklausomai nuo draudimo bendrovės, gali būti padengiamos tik riboto dydžio išlaidos susijusios su komplikacijomis dėl nėštumo ar gimdymo. Tačiau net ir tokiomis aplinkybėmis, medicininių išlaidų draudimas yra gera mintis: jei patirsite traumą, susižalosite ar ištiks ūmios ligos priepuolis.
  • Sveikatos draudimo kortelė vykstant į ES šalis. Vykstant į kelionę Europos sąjungos šalyse, pasiimkite Europos sveikatos draudimo kortelę, su kuria gali būti kompensuojamos būtinosios medicininės pagalbos dėl nėštumo ar gimdymo išlaidos.

Kur geriausia keliauti neštumo metu?

Kad ir kaip puikiai besijaustumėte, nėštumas – ne metas iššūkiams, egzotinėms kelionėms, fiziškai varginantiems žygiams. Štai kokius kriterijus vertų apsvarstyti renkantis šalį kelionėms nėštumo metu:

  • Ar šalyje nėra paplitusios pavojingos ligos ir ar reikia nuo jų skiepytis. Geriau nesirinkite šalių, į kurias vykstant privaloma skiepytis. Atsisakykite kelionių į kraštus, kuriuose paplitusi maliarija ar kitos pavojingos ligos.
  • Klimato sąlygos. Rinkdamiesi šalį, kur keliauti, atsižvelkite į jos klimato sąlygas ir metų laiką – padidėjus kūno svoriui kaitra kamuoja labiau, nei įprastai.
  • Laiko juostų skirtumas. Nerekomenduojama kirsti daug laiko juostų, geriau, kad laikas skirtųsi nuo jūsų įprasto ne daugiau nei pora valandų: tolimas keliones į Šri Lanką, Australiją ar Jamaiką atidėkite palankesniam metui.
  • Maistas. Geriau, jei šalies į kurią vykstate virtuvė nėra pernelyg egzotiška, neperkrauta jums neįprastais aštriais prieskoniais.
  • Sveikatos priežiūros lygis. Būtinai atsižvelkite į tai, kad prireikus medicinos pagalbos ji būtų tinkamo lygio ir greitai pasiekiama. Įvertinkite ir galimas problemas dėl kalbos barjero.

Kokia transporto priemonė tinkamiausia?

Kelionė savo automobiliu, jei ne jūs pati vairuojate, dauguma atveju yra patogiausia, o labiausiai tuo, kad bet kada galite sustoti ir išlipti pamankštinti kojas, nueiti į tualetą. Vėlesniais nėštumo mėnesiais jums nebetiks standartiniai saugos diržai, todėl įsigykite specialiai nėščiosioms pritaikytą saugos diržą.

Jei keliaujate lėktuvu ar autobusu, būtų geriau, kad kelionė truktų ne ilgiau kaip 2-3 valandas. Jei turite keliauti toliau, traukinys daugelyje šalių būtų geresnė alternatyva lėktuvui ir autobusui.

Pasirūpinkite pagalvėlėmis nugarai ir kaklui. Ilgiau trunkančios kelionės metu nusiaukite. Kad netintų kojos, labai praverčia specialios blauzdas masažuojančios kojinės.

Ką nėščioji gali daryti, ko turi nedaryti?

Saulės vonios. Saulė yra gerai tik kol ja nepiktnaudžiaujama: ilgas mėgavimasis saule gali baigtis šilumos smūgiu ar nudegimais. Nešiokite galvos apdangalą, akinius nuo saulės, naudokite apsauginį kremą.

Maudynės. Yra keletas medicininių aplinkybių, kuomet į vandenį geriau nelipti – dėl vandens procedūrų paklausykite savo gydytojo rekomendacijų. Bet apskritai, plaukiojimas labai naudingas – stiprina dubens raumenis, kurių prireiks gimdymo metu. Ypač naudinga maudytis jūroje – vandenyje esantys mikroelementai patenka per odą į organizmą ir stiprina tiek mamos, tiek vaiko imunitetą. Žinoma, krūvis neturi būti varginantis.

Maistas ir gėrimai. Egzotiškų virtuvių degustacijas geriau atidėti palankesniam metui. Venkite gatvėje parduodamo maisto (taip pat ir vaisių) bei kitų produktų, kurie nerekomenduojami nėštumo metu. Žiūrėkite, kokį vandenį geriate. Vanduo iš čiaupo kai kuriose šalyse nėra pakankamai kokybiškas ir saugus, todėl gerkite vandenį iš butelių.

Kita. Nepervarkite, atidžiai rinkitės ekskursijas, įvertindamos fizinį krūvį. Dėvėkite patogius drabužius, avėkite patogią avalynę. Gerai jaustis žymiai svarbiau, nei gerai atrodyti.

Parengė Dalia Motik,
Magelano kelionės