Ką turi valgyti 1-3 m. vaikas? (47)

Negamink vaikui specialiai – jis turi valgyti tai, ką valgo ir kiti šeimos nariai.

Dauguma tokio amžiaus vaikų tėvai nerimauja dėl savo vaiko mitybos: pradedant nuo to, ar vaikas valgo pakankamai baigiant tuo, ar jo mityba yra subalansuota. Tad ką vaikas turėtų valgyti, kad gautų visų jam reikalingų medžiagų? Pagrindinė taisyklė: kuo įvairesnio maisto duosi vaikui, tuo didesnė tikimybė, kad jis gaus visų jam reikalingų maistinių medžiagų.

Vaikai turi labai skirtingą skonio pojūtį, tad išlaviruoti tarp vaiko pomėgių ir noro pamaitinti jį sveikai gali būti išties sudėtinga. Negamink vaikui specialiai – jis turi valgyti tai, ką valgo ir kiti šeimos nariai, tačiau pasistenk, kad maistas būtų kuo įvairesnis, o lėkštėje būtų bent vienas maisto produktas, kurį vaikas tikrai valgys – taip bent jau būsi tikra, kad vaikas neliks alkanas. Visa kita – kiek ir ką vaikas valgo – palik jo valiai. Tavo pareiga – duoti vaikui rinktis iš sveikų produktų.

Pienas ir pieno produktai

Nuo vienerių metų vaikui galima duoti nenugriebto karvės pieno (sūrį vaikas turėjo pradėti valgyti 8-10 mėn., jogurtą – dar anksčiau).  Be baltymų, piene yra ir kaulų augimui reikalingo kalcio, taip pat kitų naudingų medžiagų (fermentų, vitaminų, mineralinių medžiagų). Kalcį iš pieno ir jo produktų organizmas įsisavina žymiai lengviau nei iš kitų gyvulinių ir ypač augalinių produktų. Jei vaikas yra labai išrankus maistui, gali vietoj pieno duoti jam pieno mišinuko, sukurto specialiai tokio amžiaus vaikams. Šie mišinukai yra praturtinti vitaminais ir mikroelementais – tarp jų ir geležimi, kurios prastai valgantys vaikai dažniausiai gauna per mažai.

Kiek pieno ir pieno reikėtų vaikui duoti? Vieningų nuomonių šiuo klausimu nėra. Orientuokis į apytiksliai 700 ml turį. Pradžioje pusę šio turio turėtų sudaryti geriamas pienas, kitą – kiti pieno produktai: jogurtas, sūris, varškė. Vienu kartu duok gerti ne daugiau kaip 100-150 ml pieno.

Mėsa ir kiti baltyminiai produktai, kuriuose yra geležies

Šiai produktų grupei priklauso mėsa, žuvis, ankštinės daržovės, riešutai ir kiaušiniai. Jų mažylis turėtų gauti 1-2 kartus per dieną. Nebūtina, kad vaikas mėsą valgytų kasdien: pakanka jos duoti 3-5 kartus per savaitę po 40-60 gramų per dieną. Kitais kartais mėsą gali pakeisti žuvimi (be kaulų), pupelėmis, lęšiais ar avinžirniais (pastarieji produktai tinka ir vegetarams bei mėsos kategoriškai nevalgantiems vaikams). Riešutai taip pat tinka, tačiau prisimink, kad jais vaikas gali paspringti, todėl jie turi būti smulkinti. 

Pradžioj duok vaikui švelnesnės virtos arba troškintos mėsos: vištienos, veršienos, triušienos, neriebios kiaulienos. Žiūrėk, kad mėsa būtų minkšta, lengvai kramtoma – vaikai dažnai nemėgsta mėsos, nes pavargsta ją kramtydami. Aviena, riebi kiauliena, antiena ir žąsiena iki 2.5-3.5 metų nerekomenduojama. Kas link žuvų, geriau vaiko nemaitinti didelėmis plėšriomis vandenyno žuvimis – tunu, lašiša, rykliena, nes jose būna daugiau gyvsidabrio.

Angliavandenių gausūs produktai

Bulvių, dribsnių, įvairių grūdų košių, duonos, makaronų, blynelių ir kitų miltinių  patiekalų duok vaikui kasdien kiekvieno pagrindinio maitinimo metu. Dalis užkandžių taip pat gali būti iš  šios produktų grupės. 1-2 metų vaikui  rekomenduojama duoti apie 200 g tokių produktų.

Vaisiai ir daržovės

Tėvai norėtų, kad vaikas valgytų vaisių ir daržovių kuo daugiau, tačiau būtent šiuos produktus vaikui sunkiausia įsiūlyti, ypač daržoves.   Bandyk pateikti jas kūrybingai ir būk atkali – dažnai vaikai paragauja produkto tik po 10 ar 15 karto.

Komentarai (47)

Naujausi komentarai

Skaityti visus komentarus (47)
  1. boruzhe
    boruzhe prieš 3 mėn.

    Man tai labai įdomus tas požiūris, kad vaikui šitiek daug duoti karvės pieno. Kuo toliau, tuo daugiau yra mokslinių tyrimų atlikta, kad pienas ne tik kad nepadeda, bet dar ir kenkia. Ir pieno produktus daugiausia vartoja Europoje ir Amerikoje, Azijoje dauguma išvis jo netoleruoja ir išgyvena, ir tie vaikai kažkaip sveiki išauga... Labai būtų smagu kada nors paskaityti kelių kompetetingų gydytojų nuomone, nes kol kas kažkaip viskas labai vienpusiška - pienas ir mėsa nurodomi kaip privalomi dalykai, o apie tai, kad didelė pasaulio dalis gyvena besimaitindama vegetariškai arba nevartodami pieno nieka nekalba, lyg to nebūtų.

    Iš kitos pusės daug kur tenka skaityti, kad vaikas alergiškas pieno produktams arba kad kiekvienam mažyliui savos mamos pienas, žmogaus žmogui, karvės - veršiukui.

    Aš pieno beveik neduodu, kartais natūralaus jogurto be jokių saldiklių, kaimiško rūgpienio arba sūrio lazdele. Bet tas davimas gaunasi koks daugiausia kartas per savaite ir tiek ;)

  2. georgita_p
    georgita_p prieš 3 mėn.

    As ir vis daugiau info randu, kad pienas nera jau toks aukso salitnis ir butinybe be kurios neisgyvensime. Savo dukrai nesu davusi pieno ir neplanuoju duoti, bet pieniskus produktus, kaip jogurta, suri valgo.
    Kalcio saltinis ir lengviau isisavinamas yra pvz. aguonu seklose

  3. User has not uploaded an avatar
    viksriukas prieš 3 mėn.

    georgita_p parašė:
    As ir vis daugiau info randu, kad pienas nera jau toks aukso salitnis ir butinybe be kurios neisgyvensime. Savo dukrai nesu davusi pieno ir neplanuoju duoti, bet pi…

    As irgi linkusi pritarti, kad pieno gal ir nereikia tiek daug vaikui. stengiuosi per daug neduoti, bet jei duodu, tai labai skaniai geria visai kaip tetis o del aguonu, tai jos kietina vidurius.
    Kalcio saltiniai:
    Maniske labai skaniai valgo bolivine balanda ja rekomenduoja ir alergologai

  4. Isabelle
    Isabelle prieš 1 sav.

    Mano sunus nuo gimimo alergiskas karves, ozkos pieno baltymui. Maitinau pati, alergija pasireikse per mano piena. Uztekdavo man suvalgyti ar isgerti ka nors su lieso pieno milteliais ir pamaitinus suneli is karto alergija pasireiksdavo. Kol maitinau sunu, pati visiskai turejau atsisakyti visu maistu produktu, kuriu sudetyje buvo pieno arba pieno pedsaku. Karves piena pakeiciau i migdolu arba soju piena. Sunui greitai bus du metukai, o pieno produktu ir kitu produktu su pienu dar negali valgyti. Vietoj karves pieno geria soju ir migdolu piena, valgo soju jogurta, soju tepama sureli, plius kitus produktus turincius daug kalcio.
    O dar kalbant i tema - apetitu vaikas nesiskundzia. Valgo daug, viskas jam skanu.

  5. lari1980
    lari1980 prieš 1 sav.

    georgita_p parašė:
    As ir vis daugiau info randu, kad pienas nera jau toks aukso salitnis ir butinybe be kurios neisgyvensime. Savo dukrai nesu davusi pieno ir neplanuoju duoti, bet pi…

    O jogurta gaminate pati? nes parduoruvinis jogurtas tikrai ne aukso saltinis,jame nieko vertingo nera