Ant puoduko: ant puoduko per vieną dieną (20)

Šis metodas yra veiksmingas, tačiau tik tuo atveju, jei tėvai nuosekliai laikosi metodikos.

SVARBU. Knygų ir patarimų, kaip vaiką pripratinti prie puoduko per vieną dieną, yra ne vienas. Vienas pirmųjų ir geriausiai žinomas – N.H. Azrin ir R.M. Foxx metodas „Kaip išmokti daryti į puoduką per vieną dieną“ (“Toilet training in less than a day”), tačiau ir kiti vadovaujasi labai panašiais principais, jų požiūris ir filosofija iš esmės yra tokia pati, o taikomos „gudrybės“ skiriasi labai nedaug. Jei norite taikyti vieną iš šių greitukų, nenaudokite šio apibendrinamojo straipsnio kaip instrukcijos. Būtinai įsigykite knygą ir nuosekliai sekite nurodymus – kai siekiate rezultato per trumpą laiką, labai svarbi kiekviena smulkmena, o net ir nedidelė klaida gali akimirksniu nubraukti visos dienos pastangas.

Tikslas ir rezultatai. Tikslas – kad vaikas greitai (per 1-5 dienas) pereitų nuo sauskelnių prie puoduko ir iškart naudotųsi tualetu be suaugusiųjų pagalbos. Šis metodas yra veiksmingas, tačiau tik tuo atveju, jei tėvai nuosekliai laikosi metodikos, o vaikas bendradarbiauja ir noriai įsitraukia į procesą.

Kokio amžiaus vaikui šis metodas tinka? Vaikas pagal šį metodą gali būti mokomas nuo apytiksliai 1 metų ir 8 mėnesių ir tik tuomet, kai jis tam yra visiškai pasiruošęs, o būtent:

  • Bent porą valandų išbūna sausas (tai rodo, kad jo šlapimo šalinimo sistema yra subrendusi; paprastai ši branda pasiekiama metų ir aštuonių mėnesių). Tai esminis skirtumas nuo metodo „Kada vaikas panorės“.
  • Moka savarankiškai vaikščioti ir sėdėti, taip pat užsimauti ir nusimauti kelnes;
  • Moka parodyti kūno dalis;
  • Supranta jam duodamus žodinius nurodymus (nueik, paimk, padaryk ir t.t.);
  • Jaučia, kada prisipildo šlapimo pūslė, kada nori tuštintis (tėvai tai gali atspėti pagal specifinę veido išraišką, gestus ar pozą – vieni vaikai gali „suakmenėti“, kiti – atvirkščiai – ima muistytis, mindžikuoti).
  • Žino, kas yra tualetas – tam leisk vaikui stebėti, kaip naudojiesi tualetu ir žodžiais paaiškink, ką darai (lygiai taip, kaip ir mokytum atlikti kitus veiksmus). Taip vaiko žodynas pasipildys būtinais žodžiais.
  • Savo elgesiu vaikas rodo, kad nori būti savarankiškas ir nepriklausomas, noriai mėgdžioja suaugusių, vyresnių vaikų elgesį (nori būti „didelis“);
  • Supranta, kad savo elgesiu gali pradžiuginti tėvus ir jam tai patinka.

Esmė. Jei vaikas atitinka aukščiau išvardintus pasiruošimo kriterijus, paskiriama diena intensyvioms pratyboms. Vaiko turi neblaškyti jokie pašaliniai dalykai. Pratybų metu pereinami šie etapai:

  • Vaiko elgesys modeliuojamas žaidžiant – su lėlyte, galinčia šlapintis.
  • Vaikui duodama daug gerti, kad jis turėtų kuo daugiau progų eiti į tualetą ir praktikuoti įgūdžius.
  • Jei vaikas padaro tai, ko iš jo tikimasi, jis paskatinamas mėgiamais užkandžiais ar lipdukais.
  • Jei įvyksta „nelaimė“, vaikas apmokomas, kaip elgtis tokiu atveju. 

Kaip tai daroma. Pratyboms skiriama visa diena. Jos turi vykti pakankamai dideliame kambaryje, kad būtų erdvės žaisti. Namie geriausia likti dviese, išjungti televizorių, radiją, muziką – kad vaiko neblaškytų garsai, kiti šeimos nariai, gyvūnai. Vaikas turi būti aprengtas taip, nesunkiai nusimautų ir užsimautų kelnes (atsargai turėk ir 6-8 poras sausų kelnių). Duok vaikui gerti kuo daugiau – kad į tualetą jis eitų kuo dažniau (tačiau neversk gerti per prievartą). Jei vaikas pradeda spyriotis, nenori įsitraukti į žaidimą – pratybas teks nutraukti ir grįžti prie jų, kai vaikas bus nusiteikęs tai daryti.

Pratybos su lėlyte. Pradžioje vaikui pademonstruok naudojimosi tualetu seką. Tam geriausia naudoti lėlę, galinčia „gerti“ ir „šlapintis“. Po to, kai lėlytė „atsigeria“ ir „užsinori į tualetą“, žingsnis po žingsnio paaiškink vaikui, ką lėlytė turi daryti: nusimauti kelnes, atsisėsti ant puoduko, padaryti į jį (už tai pagirk lėlytę ir duok jai (o tiksliau vaikui) skanėstą/lipduką). Tada sutvarkykite puoduką ir visi nusiplaukite rankas. Kas 3-5 minutes kartu su vaiku patikrinkite, ar sausos lėlytės kelnės – jei sausos, pagirk ir duok skanėstą, jei šlapios – paaiškink, kad „dideli taip nedaro“. Pakeiskite lėlytės kelnytes. Geriausia, jei tavo vadovaujamas, vaikas viską darytų pats. Kartokite tai tol, kol vaikas visus žingsnius atliks sklandžiai. Paprastai tam užtenka apytiksliai valandos.

Tikrosios pratybos.
Išmokę tai daryti su lėlyte, pereikite prie kito etapo: dabar tai, ką vaikas darė su lėlyte, pradėk „repetuoti“ su vaiku. Pradžioje paliepk vaikui nueiti prie puoduko, nusimauti kelnes, atsisėsti ant jo ir pasėdėti ramiai 5-10 minučių, tuomet atsistoti ir užsimauti kelnes. Būtinai pagirk, jei pavyko padaryti į puoduką. Paskatink nusivalyti ir sutvarkyti puoduką (išpilti turinį į klozetą ir nuleisti vandenį). Po 15 min pakartokite viską iš naujo. Jei vaikas išmoko daryti viską nuosekliai, pratybas galite daryti vis rečiau. Po dviejų trijų sėkmingų bandymų (su padarymu į puoduką), vaikas turėtų suprasti, ko iš jo tikimasi. Tarp pratybų kas 5 minutes kartu su vaiku tikrinkite, ar sausos jo kelnės.

Kelias kitas dienas po pratybų skatink vaiką patikrinti, ar kelnės yra sausos. Pagirk, jei taip ir yra. Švelniai sugėdink (nebardama!), jei įvyko nelaimė ir paliepk kelnes pasikeisti (tai vaikas turi padaryti pats). Jei reikia, pakartok mokymo ciklą.

Nurodymai pratybų metu.
Palaipsniui keisk tiesmukus nurodymus, pavyzdžiui „Eik ir atsisėsk ant puoduko“ į klausimus „Gal jau eisi ant puoduko?”, „Kur yra tavo puodukas?“, ir galiausiai pereik prie netiesioginių užuominų ir klausimų (pavyzdžiui, „Ar tik nenori sysio?“, „Ar tavo kelnytės dar sausos?”).

Pagyrimai. Už kiekvieną, kad ir mažą, pasiekimą paskatink vaiką pagyrimu, bučkiu, apkabinimu, lipduku ar skanėstu, primink, kad tėtis (ar koks kitas svarbus jam asmuo, pasakos personažas) labai juo didžiuosis, jei jis išmoks daryti į puoduką. Tas žingsnelis gali būti bandymas nusimauti kelnes, atsisėdimas ant puoduko, įvardinimas „noriu sysio“ ar panašiai. Kiekvieno kito ciklo metu pagyrimų skaičių mažink ir girk tik vis už svarbesnius žingsnius. Galiausiai turi likti tik vienas pagyrimas – už sėkmingai nuo A iki Z atliktą procesą. Kol mokotės, negirk (neskatink) už su tualetu nesusijusius pasiekimus.

Nuobaudos. Mokant pagal šį metodą, už nesėkmes ar nelaimes negalima vaiko bausti ar barti. Tai turi būti visiškai smagus žaidimas. Jei įvyko „nelaimė“, žiūrėk į tai su humoru ir optimizmu – pasakyk vaikui, kad tai nėra smagu, bet gali nutikti visiems, o jei jau taip nutiko, reikia tiesiog greitai susitvarkyti (išmokyk vaiką pasikeisti kelnes, parodyk, kur jis visuomet gali rasti švarių).
Sunkumai. Nesitikėk, kad šis iš pirmo žvilgsnio greitas metodas yra iš tiesų greitas ir paprastas: nors pačios pratybos gali trukti vos pusdienį, joms turėsi gerai pasiruošti (perskaityti visą knygą, susipirkti reikiamą inventorių: lėlytę, puoduką, skanėstų ar lipdukų). Be to, pratybų metu turėsi nuosekliai laikytis metodinių nurodymų. Taip pat gali būti, kad dieną, kai tu nuspręsi kartą ir visiems laikams išspręsti „sauskelnių klausimą“, vaikas bus visiškai nenusiteikęs pratyboms – tokiu atveju jas teks nukelti kitam kartui.

Komentarai (20)

Naujausi komentarai

  1. pintuliene

    Oi, Siesta, saldainiu ji jau seniai nebegauna uz ,,daryma" i puoduka Tik pacia pradzia kazkaip reikia ,,uzvesti" O ir pas mus puodukas tik tualeto kambaryje visa laik buvo laikomas.

    Erika-Nojukas, tavo tiesa Visos mamytes nori, kad vaikuciai kuo greiciau pereitu prie puoduko del paciu vaikuciu sveikatytes ir patogumo Ir kiekviena mama gudrauja savaip. Taciau tikslas visu vienas ir tas pats. Kokie budai nesvarbu, svarbiausia - norimas rezultatas

  2. Erika-Nojukas

    Na neblogas straipsnis, bet as ji pritaikyciau vaikams nuo 2 metu Mes kartais su kokiu zaisliuku rankose sysiu padarom ir jis tikrai demesio neblasko

  3. barmenyte

    As savo sunu nuo 9 menesiu ismokinau daryti i puoduka, o padarius jam i puoduka as jam sokdavau ir dainuodavau ir plodavau, mano vaikui tai labai patiko, ir jis dare sysiu i puoduka,bet aisku budavo i kelnes irgi daro, bet esme ir puoduko paskirti jis zinojo. Metu ir keliu men jau i tuoleta atsistojes siusiojo, kartais ir kaku atsistojes padarydavo, bet naktim mazdaug iki 2 metu sauskelnes dedavau, nes neatsikeldavo ir pasisiodavo i lova, bet mokymas daryti i puoduka turi buti kaip zaidimas, man tai padejo, su dukryte irgi ta pat darysiu

  4. Lūšiukė

    maniskis panasiai per tiek laiko ismoko padaryti reikaliuka i puoduka, nereikejo nei leliu nieko, tiesiog sulaukiau to momento, kai vaikas pats savo noru sugalvojo sestis ant puodo ( pries puse metu leke jis nuo jo kaip nuo ugnies), taiva per kelias valandas susikalbejom ka daro pimpukas is pradziu bvo, kad pasededavo ir nuejas pasisiodavo, bet poto kai pamate ka daro, perejom ant puoduko, tai be jokiu zaidimu nieko, atsiseda tik reikia ji pakalbinti, kad ziurek sysiukas bega, tai sedi net ir steni, kad pasisioti aisku cia nera taip greita kaip noretusi... nepakalbinsi, kad sedam ant puoduko, tai prisisios ant zemes be jokios grauzaties na bet manau nesunkiai pasiekem si etapa, db bandom ivaldyti kita, kad pats atsisestu kada tai ivyks nezinau

  5. vivaska

    O kas nors mėgino šį metodą nuo - iki, kad tikrai žinot, jog jis neveiksmingas?

Rašyti komentarą