Alfa kartos vaikai: kokie jie ir kaip juos auginti?
Nuo 2010 metų gimę ir iki 2025 metų gimsiantys vaikai yra vadinami alfa karta - tai informacinių ir kitų šiuolaikinių technologijų karta, stebinanti ir kelianti nemažai iššūkių mokslininkams, mokytojams ir tėvams.
Kuo ypatingi alfa kartos vaikai?
Alfa kartos vaikai yra pirmoji karta nuo pat gimimo auganti šiuolaikinių technologijų apsuptyje: kompiuteriai, telefonai, televizoriai ir kiti išmanieji įrenginiai, internetas bei socialiniai tinklai jiems nėra išradimas ar naujovė, o natūrali kasdienybė.
Mokslininkų teigimu, šiuolaikinės technologijos alfa kartos vaikus nuo pat mažens įstumia į didžiulį, lengvai pasiekiamos informacijos srautą, todėl jie anksti išmoksta bei įpranta gauti daug ir skirtingos informacijos iš įvairių šaltinių, geba ją greitai „apdoroti“, yra linkę lyderiauti, tačiau dažnai stokoja kantrybės.
Su kokiais iššūkiais susiduria (arba susidurs) alfa kartos vaikų tėvai?
Alfa kartos vaikus augina tėvai, kuriems šiuolaikinės technologijos bei jų suteikiamas didžiulis informacijos srautas nėra svetimas, tačiau nėra ir prigimtinis, tad iššūkiai yra neišvengiami.
Pagrindiniai iššūkiai su kuriais susiduria (arba susidurs) alfa kartos vaikų tėvai:
- Amžiaus skirtumas. Pirmagimių susilaukia vis vyresni tėvai, tad alfa kartos vaikų ir jų tėvų amžiaus skirtumas yra didesnis, nei, pavyzdžiui, jų tėvų ir senelių ar dar ankstesnių kartų. Didesnis amžiaus skirtumas gali lemti ir didesnį nesusikalbėjimą bei dar daugiau iššūkių.
- Technologijų vertinimas. Dažniausiai kylantis iššūkis yra skirtingas technologijų vertinimas. Tėvai įvairias technologijas vertina, kaip įrankį, skirtą konkrečiam darbui atlikti. Pavyzdžiui, tėvams planštetė yra skirta pažaisti, panaršyti internete ir pasidėti ant stalo. Alfa kartos vaikui, augančiam su planšete rankoje, tai tarsi jo paties dalis - jis nuolat nori ją turėti, naršyti, gauti informaciją ir stimuliaciją.
- Žmogiškųjų ryšių poreikis. Augantiems mažyliams, žinoma, labai svarbūs santykiai su tėvais, tačiau teigiama, kad alfa kartos vaikų „realus“ žmogiškųjų ryšių poreikis bus gerokai menkesnis. Didelę jų bendravimo dalį užims socialiniai tinklai, be to jie turės mažiau „buitinių“ susidūrimų su kitais žmonėmis, pavyzdžiui, apsiperkant, konsultuojantis su daktaru, studijuojant ir pan., nes tai vis dažniau darys internetu.
- Požiūris į darbą. Vienu paspaudimu atsakymą į iškilusį klausimą ar problemos sprendimą įpratę rasti alfa kartos vaikai pasižymi dideliu nekantrumu, jiems sunku užbaigti daug laiko atimančius, tęstinius darbus, jie ypač vengia fizinio ir rankų darbo. Tai gali tapti nesutarimų su daug ir nuosekliai dirbti įpratusiais tėvais priežastimi.
- Požiūris į mokslą. Alfa kartos vaikai yra įpratę mokytis bandydami, interaktyviai, daug kartų klysdami, nes tokią galimybę jiems suteikia išmanieji įrenginiai. Jų tėvai, tikėtina, labiau vertina tradicinį mokymosi modelį, kuomet gaunama daug teorinių žinių, kurios vėliau po truputį, laikantis taisyklių, stengiantis nesuklysti pritaikomos praktiškai.
- Fizinis aktyvumas. Dauguma alfa kartos vaikų tėvų savo vaikystę praleido aktyviai: važinėjo dviračiais, rogutėmis čiuožinėjo nuo kalno, žaidė gaudynes ir pan. Jiems gali būti sunku suprasti vaiko norą net ir gražiu oru kiurksoti namuose ir žaisti kompiuterinius žaidimus ar spoksoti į planšetės ekraną.
Naudingi patarimai alfa kartos vaikų tėvams
Tėvams nereikėtų siekti atriboti alfa kartos vaikų nuo šiuolaikinių technologijų, tačiau svarbu su jomis supažindinti jau paaugusį vaiką, riboti prie ekrano praleidžiamą laiką, išmokyti pasirinkti tinkamą turinį ir priminti pasidžiaugti pasauliu, esančiu už kompiuterio ar kitų įrenginių ekranų.
Alfa kartos vaikus auginantiems tėvams reikėtų:
- Kompiuterį, telefoną ir kitus ekraną turinčius prietaisus duokite nuo 1,5-2-ejų metų amžiaus. Mokslininkų manymu, vaikai iki 1,5-2-ejų metų (kai kurių mokslininkų nuomone - iki 3-ejų) neturėtų naudotis jokiais ekraną turinčiais prietaisais (telefonu, kompiuteriu, planšete, televizoriumi). Mažyliai nėra pajėgūs suvokti ir objektyviai įvertinti to, kas vyksta ekrane, todėl toks laisvalaikis vaikui yra nenaudingas.
- Ribokite ekrano laiką. Vėliau vaikai gali po truputį pradėti naudotis šiuolaikinėmis technologijomis, tačiau reikėtų stipriai riboti prie ekrano praleidžiamą laiką (į ekrano laiką yra įskaičiuojamas tiek vaiko naudojimasis įrenginiu, tai ir laikas, kuomet ekranas veikia fone).
- Skatinkite daryti pertraukas. Įtemptai žiūrint į ekraną labai įsitempia ir pavargsta akys, todėl kas 30-45 min. reikėtų padaryti pertrauką. Pertraukos metu paskatinkite vaiką pajudėti, atlikti akių mankštą.
- Neleiskite žiūrėti į ekranus prieš miegą. Pastebima, kad ekraną turinčių įrenginių naudojimas prieš miegą sukelia sunkumų užmiegant ir pablogina miego kokybę. Rekomenduojama visus ekraną turinčius prietaisus išjungti iki miego likus dviems valandoms.
- Padėkite pasirinkti tinkamą turinį. Atsižvelkite, kad turinys būtų tinkamas vaikui pagal jo amžių, pomėgius ir polinkius. Mokykite vaiką rinktis naudingą, žinių suteikiantį, ugdantį turinį.
- Įgalinkite ne tik vartoti, bet ir kurti. Paskatinkite vaiką ne tik stebėti, bet ir kurti turinį: filmuoti ir dalintis video siužetais, rašyti tinklaraštį, redaguoti nuotraukas ir pan.
- Neleiskite ieškoti lengviausių kelių. Alfa kartos vaikai pasižymi nekantrumu ir siekiu ieškoti lengviausių (bet ne visuomet teisingiausių ir geriausių) kelių. Mokykite vaiką įsigilinti į užduotis ir jas atlikti kokybiškai, atkreipiant dėmesį į detales.
- Ugdykite vaiko kantrybę. Šiuolaikinių technologijų suteikiama informacija ir pramogos yra „čia ir dabar“, pasiekiamos keliais pelės paspaudimais ar pabraukimais per ekraną, todėl alfa kartos vaikai nepasižymi didele kantrybe. Alfa kartos vaikams reikėtų nuo pat mažumės skirti kantrybę ugdančias užduotis, pavyzdžiui, pasiūlykite vaikui dėlioti konstruktorių ar dėlionę.
Alfa vaikai turi išskirtinių, jų kartai būdingų bruožų, tačiau jie, visų pirma, yra vaikai, kuriems reikia ir to, kas būtina kiekvieno vaiko raidai: tėvų dėmesio, rūpesčio, paskatinimo, o taip pat ir autoriteto, auklėjimo, taisyklių nustatymo.