Kada geriau leisti vaiką į mokyklą – nuo 6 ar 7 metų?
Vieniems tėvams, atrodo, vaikas jau skaito, rašo, viskuo domisi, taigi pats laikas leisti į mokyklą. Kiti, priešingai, nepaisydami nieko, pagaili, sakydami, kad „tegu dar pabūna namuose, suspės pradėti krimsti mokslus“.
Kuri „teorija“ teisinga? Pagal ką nuspręsti, ar vaikas jau pasirengęs mokyklai? Akivaizdu, kad dažniausias lemiamas veiksnys – biologinis vaiko amžius, o ne jo gabumai ar puikūs intelektiniai duomenys.
Biologinis vaiko amžius – lemiamas veiksnys?
Svarbiausia – kad ugdymo procesas būtų lankstus, lengvai pritaikomas prie skirtingų vaikų intelektinių gebėjimų. Tačiau labiausiai reikia atsižvelgti ne į paties ugdymo proceso, o pedagogų lankstumą priimti skirtingų gebėjimų vaikus ir pasirūpinti, kad ugdymo procesas kokybiškai išpildytų kiekvieno vaiko ugdymosi poreikį. Priimti vaiko individualumą, suvokiant, kad kiekvienas jų yra unikalus ir gabus skirtingose srityse, – svarbiausia.
Anksčiau pradėjęs vaikas anksčiau ir baigs
Vaiko amžius, žinoma, ne lemiamas, veiksnys, tačiau nėra nesvarbus. Tėvai suvokia, kad šešiametis mokyklą baigs 18 metų, ne 19, kaip septynmetis, vadinasi, galės anksčiau pradėti savarankišką gyvenimą. Be to, svarbi ir šių dienų realybė: žingeidus šešiametis semia į save visą iš aplinkos sklindančią informaciją, taigi jo pažinimo gebėjimai formuojami anksčiau. Žinoma, reikia stebėti vaiką: ar jis geba išlaikyti dėmesį tam tikrą laiką, ar jį lengva sudominti. Galbūt jis kasdien prašo tėvų paskaičiuoti, parašyti. Tai – akivaizdžiausi ženklai, kad tėvai šešiametį tikrai gali leisti į pirmąją klasę.
Šešiamečio gebėjimas išlaikyti dėmesį 45 minutes
Čia lieka didžiausias klaustukas. Ar vaikas gebės išlaikyti dėmesį visą pamoką? Vienų metų skirtumas tarp vaikų – nėra neapčiuopiamai nepamatuojamas, nors vaikai intelektiškai bei savo gabumais – skirtingi. Tiek šešiametį, tiek septynmetį pedagogui norint kokybiškai įtraukti į ugdymo procesą teks jam padėti. Mažai tikėtina, kad šešiametis suole sėdės it įkaltas visas 45 minutes ir išlaikys dėmesį, vis tiek svarbu jį motyvuoti.
Šiuo atveju pedagogo užduotis – padėti jam jį išlaikyti: sudominti, įtraukti praktiškai ir fiziškai, leisti vaikui rinktis ir leistis į diskusijas klasėje, nepamiršti žaidybinių elementų. Svarbi ne tik protinė, bet ir fizinė veikla. Įtraukios pamokos – sėkmės garantas visame vaiko ugdymo procese, nepaisant jo amžiaus, pradėjus lankyti mokyklą. Taigi tėvelių užduotis, nusprendus vaiką leisti į mokyklą, pasidomėti, ar būsimoje vaiko ugdymo įstaigoje pamokos organizuojamos būtent taip – įtraukiai.
Kaip tėvams atpažinti, kad vaikas mokyklai pasirengęs?
Stebėkite, kaip vaikas bendrauja su aplinka – su kitais vaikais bei suaugusiaisiais, t. y. ar geba su jais diskutuoti, užmegzti pokalbį. Taip pat svarbu ar:
- vaikas pakankamai savarankiškas, pavyzdžiui, gali pats pavalgyti, apsirengti, geba naudotis tualetu;
- moka laikytis disciplinos, taisyklių;
- neišgyvena kuriam laikui paliktas vienas, ar ne pernelyg jautrus, nebijo žmonių;
- geba ir gali susikaupti, išklausyti nurodymus, įvykdyti paskirtas užduotis iki pabaigos;
- užklupus negatyvioms emocijoms nepratrūksta, geba susilaikyti, t. y. nepuola gadinti daiktų ar muštis;
- nori mokytis, domisi, siekia išmokti naujų dalykų, domisi raidėmis, skaitmenimis, prašo tėvų ir pats bando skaityti;
- pasitiki savo jėgomis, t. y. imasi naujų veiklų, nemeta jų užklupus nesėkmei;
- stiprus fiziškai, t. y. tinkama akių, rankų koordinacija, pakankamai stipri stambioji ir smulkioji motorika.
Svarbiausias patarimas tėvams – stebėti savo vaiką
Tėvai savo vaikus puikiai pažįsta ir mato, ar vaikas pasiruošęs eiti į mokyklą ar dar nelabai. Į ką atkreipti dėmesį? Vaiko elgseną kasdien. Svarbiausia – pastebėti sunkumus: vaikas nesidomi, t. y. jam neįdomu nei skaityti, nei rašyti, jis sunkiai išlaiko dėmesį, sudėtinga susikaupti, turbūt priims sprendimą dar palaukti. Tačiau jei vaikas guvus, jam viskas įdomu, moka bendrauti, išlaikyti dėmesį ir yra smalsus, atsakymas bus kitoks: drąsiau išleis.
Svarbu
Tėvams kyla sunkumų nusprendžiant, ar vaikas jau gali eiti į mokyklą? Pagelbėti apsispręsti gali ir priešmokyklinės grupės pedagogas, kuris puikiai pažįsta vaikus, kasdien su jais užsiima ir aiškiai mato silpnąsias bei stipriąsias puses. Tėveliai, pasitarkite!