Kada supažindinti vaiką su išmaniuoju telefonu ar planšetiniu kompiuteriu?
Vos išmokę paimti daiktą į rankas, vaikai siekia visų elektroninių prietaisų, o ypač – mobiliųjų telefonų ir planšečių. Pastaruoju metu ant savo planšetės ekrano pastebite daugiau vaiko pirštų atspaudų nei jūsų pačių? Galbūt atėjo laikas supažindinti mažąjį su šiuo belaidžiu prietaisu? Bet kada ir kaip tą padaryti?
Palaukite ikimokyklinio amžiaus
Tai, kad vaikai mėgsta spaudinėti mygtukus ir žiūrėti vaizdo įrašus, dar nereiškia, kad jie yra pasiruošę naudotis kompiuteriu ar telefonu. Ekspertai rekomenduoja palaukti, kol vaikas sulauks bent ikimokyklinio amžiaus, ir tik tada pradėti pažintį su šiomis technologijomis. Jaunesni nei dvejų metų vaikai geriausiai mokosi iš realaus pasaulio patyrimų ir bendravimo, o kiekviena minutė, praleista prie prietaiso ekrano, – tai minutė, kai jūsų vaikas netiria pasaulio ir nesinaudoja savo pojūčiais (o tai yra labai svarbu jo kūrybinio ugdymo procesui). Bet, verta paminėti, kad vaikai nuo trejų metų dažniausiai jau gali pasinaudoti edukacinio turinio elektroninėmis programėlėmis.
Jei vaikas prižiūrimas, jis gali naudotis mobiliaisiais telefonais ir planšetiniais kompiuteriais mokymosi tikslais. Jei negalite užtikrinti reikiamos priežiūros, pirkti išmanųjį telefoną ar planšetinį kompiuterį vaikui iki 11–13 metų amžiaus nerekomenduojama.
Tėvų priežiūra – geriausia apsauga
Kad vaikai naudotųsi technologijomis saikingai ir produktyviai, ekspertai pataria tėvams įsitraukti į šį procesą. Stebėkite savo atžalas. Televizorius ir kompiuterius rekomenduojama laikyti bendrose šeimos erdvėse – taip savo vaiką galėsite stebėti. Tačiau vaikų kambariuose – su priežiūra ar be jos – jų būti neturėtų.
Kai vaikas išbando naują programą, būkite su juo. Bendraukite, kai jis užduoda klausimus dėl mėgstamo žaidimo ar kito elektroninio turinio. Pasidalykite savo patirtimi. Šitaip padėsite jam išnaudoti daugiau naudingų išmaniojo telefono ar planšetinio kompiuterio galimybių. Be to, „bendro žiūrėjimo“ praktika gali padėti pagerinti vaiko informacijos supratimo įgūdžius. Bet atminkite: televizijos žiūrėjimas neatstos knygų skaitymo ar buvimo lauke.
Balansas – taip pat būtinas
Tėvai turi būti pavyzdys savo vaikams. Nors skaitmeninės technologijos turi daug privalumų, būtina rasti balansą ir laiku sustoti, išjungti prietaisą ir praleisti laiko su savo atžalomis realiame pasaulyje. Tikrasis pasaulis yra labai svarbi vieta vaikams lavinti pažinimo, socialinius ir kalbos įgūdžius. Galite leisti vaikui fotografuoti gamtą, paukščius, vabzdžius, o paskui kartu šias nuotraukas peržiūrėti, prijungus prietaisą prie kompiuterio.
Laisvė – sulaukus vyresnio amžiaus?
Kuo vyresnis vaikas, tuo daugiau laisvės jam galima suteikti. Ekspertai rekomenduoja pratinti mokinius prie technologijų pamažu: kuo labiau vaikas įrodo, kad gali valdyti prietaisą (ir savo elgesį), tuo ilgiau gali juo naudotis.
Šiuo atveju nevertėtų pamiršti akių problemų, kurias gali sukelti per ilgas žiūrėjimas į ekraną. Pratinkite vaiką kartais atsitraukti ir padaryti akių pratimus (pavyzdžiui, kas 20 minučių pusę minutės žiūrėti į tolį).
Tyrinys yra svarbus
Šiandien skaitmeninėje erdvėje egzistuoja be galo daug vaikams skirto turinio. Svarbu yra mokėti tinkamai jį atsirinkti. Atsirenkant, vertėtų atkreipti dėmesį į jo turinį ir skleidžiamą žinutę. Ką bandoma pasakyti šiuo turiniu? Kam jis skirtas? Kokia yra jo mokomoji vertė? O gal tai – pramoginis turinys? Be galo svarbu yra tai, ką vaikai žiūri ir žaidžia. Nevertėtų pamiršti ir to, kad programėlėje visada turi būti nurodytas amžiaus cenzas. Pagal jį galite orientuotis, ar turinys tinka jūsų vaikui.
Mobiliuosiuose įrenginiuose yra nemažai žaidimų ir interaktyvios veiklos. Dalis jų nėra susiję su mokyklos dalykais, bet vis tiek naudingi vaikams. Tai įvairios programėlės ir žaidimai, skirti atminčiai tobulinti ir mąstymo įgūdžiams lavinti. Taip pat galvosūkiai, piešimas, muzikos kūrimas ar kalbų mokymasis.
Kitas mokymosi aspektas
Mokyklinio amžiaus vaikams išmanusis telefonas ar planšetinis kompiuteris gali suteikti daugiau mokymosi galimybių. Šie prietaisai sujungia mokinius su pasauliu, esančiu už mokyklos sienų, ir suteikia prieigą prie šaltinių bei realaus pasaulio ekspertų, kurie realiuoju laiku sprendžia realaus pasaulio problemas. Svarbu tik, padedant tėvams, vaikui mokėti tinkamai šį turinį atsirinkti.