Maisto papildai planuojant nėštumą: ar jie – iš tiesų būtini?

Moteris geria maisto papildus fizkes | Shutterstock.com

Norėdami susilaukti sveiko kūdikio, tėvai turi pakoreguoti gyvenimo įpročius, įskaitant ir mitybos. Prieš planuojant nėštumą reikia ištirti sveikatą, ypatingą dėmesį skiriant šeimos sveikatos istorijai, o jau po to papildyti organizmo atsargas visais svarbiausiais vitaminais ir mikroelementais.

Tinkamai subalansuota mityba visuomet svarbi, tačiau tam tikros medžiagos normaliam nėštumui – gyvybiškai svarbios. Speciali mityba gali padėti padidinti ir vaisingumą.

Kodėl svarbu organizmą paruošti nėštumui?

Nėštumas – itin didelis krūvis visam moters organizmui. Pastojus organizme vyksta intensyvūs fiziologiniai ir anatominiai pokyčiai, todėl maisto medžiagų poreikis gerokai išauga.

Tačiau pastojus organizmui gali būti sudėtinga reikiamas medžiagas įsisavinti: pirmajame nėštumo trimestre pasireiškia intensyvus pykinimas, vėmimas, erzina kvapai, tad nėščiosioms nesinori tam tikro maisto arba jis apskritai pašalinamas. Tai reiškia, kad nėščiajai gali pristigti svarbiausių medžiagų.

Iki nėštumo organizmo atsargas papildžius visomis būtinomis medžiagomis mažėja tikimybė, kad jų pristigs pastojus. Vartojant maisto papildus dar iki pastojimo momento paklojamas tvirtas pamatas naujai gyvybei.

Ar planuojant nėštumą būtina vartoti maisto papildus?

Jei maitinatės sveikai, valgote įvairų vertingą maistą, su maistu gausite didžiąją dalį reikalingų vitaminų ir mineralinių medžiagų.

Vaistinėse ir prekybos centruose galima rasti ir įsigyti daugybę maisto papildų, skirtų nėštumą planuojančioms moterims ir net jų antrosioms pusėms. Papildus galima vartoti pagal poreikį, atsižvelgiant į įvairias aplinkybes. Pavyzdžiui, jeigu maitinamasi veganiškai, reikėtų atlikti tyrimus ir įsitikinti, kad organizmui netrūksta mikroelementų. Jeigu planuojančios moters mityba – skurdi dėl kitų aplinkybių, maisto papildus geriau vartoti.

Tačiau jei mityba – visavertė, vienintelis būtinas vitaminas, kurį būtina vartoti dar iki pastojimo, – tai folio rūgštis. Labai svarbios medžiagos – ir omega-3 riebalų rūgštys, geležis, kalcis bei vitaminas D.

Svarbiausios medžiagos planuojančioms nėštumą

Folio rūgštis

Folio rūgštis (vitaminas B9) – svarbiausias vitaminas planuojant nėštumą, nėštumo metu ir net po gimdymo. Tam, kad organizmas papildą geriau įsisavintų, rekomenduojama įsigyti folio rūgštį be kitų vitaminų ir mikroelementų (t. y. pirkti vien folio rūgšties arba folatų – natūralios maiste randamos vitamino B9 formos – papildus).

Folio rūgštis vaisių apsaugo nuo nervinio vamzdelio ir kitų vystymosi defektų bei nėštumo komplikacijų, dalyvauja DNR „statyboje“. Folio rūgšties papildus rekomenduojama vartoti bent 3 mėn. iki pastojant. Kasdienė folio rūgšties dozė – 400 mcg. Papildus, kuriuose folio rūgšties dozė 1000 mcg (1 mg) ir daugiau, galima vartoti tik gydytojui paskyrus.

Omega-3 riebalų rūgštys

Pasaulio sveikatos organizacija yra patvirtinusi, kad daugelis nėščiųjų susiduria su omega-3 riebalų rūgščių stygiumi organizme. Omega-3 riebalų rūgščių yra žuvyje, taip pat žuvų taukuose, todėl jei vartojate mažai žuvies, nėštumo planavimo laikotarpiu galima papildomai vartoti žuvų taukus. Pasirodo vis daugiau mokslinių tyrimų, kuriuose patvirtinama omega-3 rūgščių nauda vaisiaus smegenų, regos, nervų sistemos vystymuisi. Planuojant nėštumą žuvų produktus ir žuvų taukus vartoti svarbu dėl to, kad jie palaiko ir sveiką moters širdį bei kraujagyslių būklę.

Geležis

Dar iki pastojant reikėtų papildyti ir organizmo geležies atsargas. Šis mikroelementas gali padėti efektyviai kovoti su nuovargiu, infekcijomis, kurios dažnos ir nėštumo metu, sumažinti širdies krūvį.

Kalcis ir vitaminas D

Kalcis būtinas kaulams, dantims, nervams, raumenims formuotis ir normaliai širdies bei kraujotakos sistemos veiklai palaikyti. Įsidėmėkite, kad kalciui įsisavinti reikia pakankamo ir kitų pagalbinių medžiagų, pavyzdžiui, vitamino D, magnio bei fosforo, kiekio.

Kiti vitaminai

Maisto papilduose, skirtuose nėštumą planuojančioms moterims, yra B grupės vitaminų, vitamino C, cinko, seleno ir kitų vitaminų bei mineralinių medžiagų.

Planuojant nėštumą galima vartoti ir daugelį nėščiosioms skirtų papildų. Daugiau apie maisto papildus nėščiosioms skaitykite:

Susiję straipsniai

Citomegalo viruso sukelta infekcija (CMV)

CMV infekcija yra pavojinga nėščiosioms, kūdikiams bei žmonėms, kurių imunitetas yra nusilpęs.

Antifosfolipidinis sindromas (AFS) ir nėštumas

Antifosfolipidinis sindromas (AFS) - autoimuninis sutrikimas, sukeliantis arterijų ir venų trombozę. Jis siejamas su pasikartojančiais persileidimais.

Vaisiaus judesių sumažėjimas

Sumažėjusių vaisiaus judesių jokiu būdu negalima ignoruoti, o juos stebėti ir fiksuoti reikėtų nuo maždaug trečiojo nėštumo trimestro.