Meditacija: vaistas ir nuo liūdesio, ir nuo depresijos (Idealu ir nėštumo metu!)

Visa šeima medituoja fizkes | Shutterstock.com

Meditacija – tai būdas nusiraminti, atsipalaiduoti ir atrasti ramybę. Ar ji gali padėti įveikti depresiją? Jei taip – kokiu būdu? Apie tai pasakoja jogos mokytoja Indrė Marija Ribačauskaitė.

Meditacija: kas tai?

Paprastais žodžiais tariant, meditacija – tai menas nurimti ir pažinti, suvokti save.

Prisijunkite prie meditaciją praktikuojančių būsimų ir esamų mamyčių:

Kaip išsirinkti sau tinkamą metodiką ir pradėti medituoti žmogui, kuris niekada nėra to praktikavęs?

Meditacijos formų yra be galo daug. Viskas priklauso nuo to, kokie yra žmogaus tikslai. Todėl, visų pirma, reiktų užduoti sau klausimą: ko aš noriu iš meditacijos? Ar emocijų paleidimo? Gal manyje yra prisikaupę daug pykčio, neigiamų jausmų? Tada puikiai tiks judesio, šokių meditacija arba praktika, kur atsistojus galima išpurtyti visą kūną. O gal jaučiate, kad jums trūksta santykio su Dievu, patiriate tuštumą? Tada kaip meditaciją galima pasitelkti ir maldą. Prieš pradedant, reiktų įvardinti, kokį dalyką noriu susitvarkyti savyje, ir pagal tai rinktis metodiką.

Daug kas pataria medituoti valandą per dieną, bet tai yra labai sunku pradedančiam žmogui. Ir visai nebūtina. Pradėti galima ir nuo trijų minučių. Svarbiausia – susitelkti ir tuo metu visiškai atsiduoti praktikai.

Kokia yra populiariausia meditacijos rūšis?

Vakarietiškame, nuolatinio skubėjimo pasaulyje (tai būdinga tik žmogui, nes visata neskuba: tiek saulė, tiek žemė gyvena savo ritmu) labai populiari mindfulness − dėmesingumo, sąmoningumo meditacija (dar kitaip vadinama dėmesingu įsisąmoninimu). Jos technikos – labai paprastos, nesunkiai įvaldomos kiekvienam.

Žmonės kartais vengia meditacijų dėl tam tikro religinio atspalvio. Kartais bijo to, kad reikės kažkokius neaiškius žodžius vartoti, kartoti mantras. O mindfulness meditacijų metu galima tiesiog stebėti kvėpavimą. Nurimti, susitelkti ir kvėpuoti. O to tikrai nepririšime prie jokios religijos. Taip pat galima įsivaizduoti ramų rytinį ežerą, tarsi stiklinį jo paviršių. Tada vizualizuoti, kaip jis suraibuliuoja ir vėl nurimsta.

Internete galima rasti daug naudingų programėlių, mokančių įvairių meditacijų technikų. Viena jų yra Headspace.com (anglų kalba).

Kaip meditacija gali padėti kovoti su depresija?

Meditacija, visų pirma, yra apie mūsų protą. O depresija – apie tai, kad užstrigome tam tikroje būsenoje, iš kurios nežinome, kaip išeiti. Tai reiškia, kad tam tikra prasme serga kažkokia mūsų mintis. Meditacija padeda nuraminti ir atpalaiduoti protą, tarsi atpalaiduotume nuolat sugniaužtą kumštį. O tai, savo ruožtu, sudaro sąlygas lengviau išeiti iš tos neigiamos būsenos. 

Žinoma, būna ir tokių etapų, kai liga yra susijusi su biocheminiais dalykais, pavyzdžiui, kai yra nukritęs serotoninas. Tokiu atveju prireikia ir vaistų. Bet šalia to visada turime gydyti ir tą sergančią mintį – tą dalyką, tą subasmenybę, kuri susirgo.

Depresija paprastai susergama ne dėl to, kad suserga kūnas (nors kartais priežastis gali būti ir tai). Dažniausiai tai būna įtakota arba išorinių priežasčių, arba sielos žaizdos, kuri iškyla į paviršių. O meditacija tarsi gydo ją iš vidaus, suteikdama žmogui gydančią ramybę.

Kai nurimstame, tampame sąmoningesni, budresni, ateina daugiau įžvalgų. Kartais net pamatome savo ligą iš šono, tarsi pakiltume virš jos. Tada ateina labai aiškus suvokimas: kodėl aš susirgau / kas mano gyvenime įvyko / kas įstūmė į šią būseną? Ir patys pradedame tarsi išnarplioti tą siūlo kamuolį. Kai protas nurimsta, ateina vidiniai atsakymai.

Norite priadėti medituoti? Tai – paprasta!

Meditacijos pavyzdys

Viena paprasčiausių meditacijų – linkėjimas visiems laimės. Galima net ir sau.

  1. Atsisėskite patogiai. Nebūtina sėdėti lotoso pozoje: galima atsisėsti ant kėdės, ant sofos. Svarbiausia, kad stuburas būtų tiesus, tai – pagrindinė taisyklė.
  2. Giliai įkvėpkite, iškvėpkite kelis kartus. Atsipalaiduokite. Užsimerkite.
  3. Vizualizuokite visus pasaulio žmones, arba, jei sergate depresija, visus, kurie serga depresija (juk visi turite bendrą bėdą), ir užsimerkę, mintyse arba garsiai, kartokite žodžius aš linkiu jums laimės, aš linkiu sau laimės.

Apie šią meditaciją yra labai daug gerų atsiliepimų iš skirtingų ją praktikavusių žmonių.

Kokia yra ta tikroji meditacijos paslaptis?

Ramybė. Ir, jei žingsniuojame tvirtai ir nuoširdžiai, − disciplina. Jei tai yra, protas nutyla, iš jo išnyksta sunkios būsenos, negatyvūs dalykai. Nebelieka kritikos kitiems, vertinimų, teisimo. Imama žiūrėti į pasaulį kitaip − ramiomis akimis. Imame žiūrėti lyg vaiko akimis – be šablonų, be primestų normų, išankstinių nusistatymų.

Iniciatyva „Skirtingos spalvos“

Daugiau informacijos apie renginius, laidas ir labdaros kampanijas galite sužinoti iniciatyvos puslapyje „Skirtingos spalvos“. Prisidėti prie šios iniciatyvos veiklos galite įsigiję rankų darbo marškinėlių, įkvėptų sergančiųjų bendruomenei priklausančių herojų istorijų.

Skirtingos spalvos