Sveika mityba nėštumo metu (116)

Sveika mityba nėštumo metu: šviežios daržovės, sultys.

Įvairių maisto medžiagų, mikroelementų bei skysčių poreikis ir svarba nėštumo metu išauga, nes šios medžiagos yra būtinos normaliam vaisiaus vystymuisi ir gerai nėščiosios savijautai.

Todėl mitybai nėštumo metu reikėtų skirti dar daugiau dėmesio.

Kiek kalorijų reikia nėštumo metu?

Pasakymas, kad nėščioji turėtų valgyti už du, yra absoliučiai klaidingas. Dėl nėštumo, kalorijų poreikis po truputį pradeda didėti nuo antrojo trimestro pabaigos, vidutiniškai tereikia nuo 100 iki 300 papildomų kcal per dieną (daugiavaisio nėštumo atveju – kiek daugiau).

Palyginimui, po gimdymo, jeigu moteris žindo, reikia papildomų 500 kcal – gerokai daugiau, nei nėštumo metu. Valgydama už du, rizikuojate priaugti per daug svorio, o tai nėra gerai nei jums, nei mažyliui.

100-300 kcal nėra daug, pavyzdžiui:

  • viename vidutiniame banane yra apie 100 kcal;
  • du kiaušiniai yra apie 160 kcal;
  • varškė su medumi ir uogomis – apie 265 kcal (100 g pusriebės varškės – apie 150 kcal, šaukštas medaus – apie 65 kcal, 100 g mėlynių - 50 kcal).

Be to, tikrai ne visais atvejais papildomos kalorijos yra reikalingos. Būtina atsižvelgti į iki nėštumo buvusį svorį, taip pat gyvenimo būdo pokyčius nėštumo metu.

Iki nėštumo turėjusioms antsvorio, rekomenduojama svorio priaugti mažiau, nei toms, kurių svoris vidutinis ar mažas – atitinkamai, ir papildomų kalorijų poreikis skiriasi.

Intensyviai sportavusioms moterims nėštumo metu sumažinus krūvį papildomų kalorijų taip pat gali ir nereikėti (atvirkščiai, gali tekti mažinti maisto porcijas).

Kokį maistą valgyti nėštumo metu?

Nėštumas nėra sveikatos sutrikimas, tad jokių ypatingai griežtų dietų ar mitybos planų laikytis nereikia (nebent kiltų nėštumo komplikacijų – pavyzdžiui, nėščiųjų diabetas arba nėščiųjų anemija).

Tad vadovaukitės sveiku protu ir pagrindiniais sveikos mitybos principais: valgykite šviežią ir sveiką maistą; pirmenybę teikite tausojantiems gaminimo būdams (pvz., virimui garuose, troškinimui, kepimui orkaitėje); geriau valgykite dažniau, bet mažesnėmis porcijomis (ypač, jeigu kamuoja rytinis pykinimas); labai gerai sukramtykite kiekvieną kąsnį.

Labai svarbu, kad mityba būtų subalansuota, t.y. nėščioji turi gauti reikiamą kiekį angliavandenių, baltymų, riebalų ir kitų maisto medžiagų (ląstelienos, vandens, vitaminų ir mineralinių medžiagų).

Taisyklingai besimaitinant 45-50% visos dienos kalorijų normos turėtų sudaryti angliavandeniai, 20-25% - baltymai ir 30-35% riebalai (riebalų poreikis nėštumo metu išauga labiausiai).

  • Rekomenduojami angliavandenių šaltiniai: košės, duona ir kiti kepiniai, makaronai, vaisiai ir uogos, krakmolingos daržovės (pvz., bulvės, morkos, burokėliai).
  • Rekomenduojami baltymų šaltiniai: kiaušiniai, pieno produktai, mėsa (ypač, paukštiena), žuvis, ankštiniai (pvz., pupos, žirniai, lęšiai).
  • Rekomenduojami riebalų šaltiniai: aliejus, riešutai, avokadai, riebi žuvis (pvz., lašiša, silkė, sardinės), kiaušinių tryniai.

Kiek vandens (ir kitų skysčių) gerti nėštumo metu?

Nėštumo metu reikėtų stengtis išgerti bent 2 litrus vandens, o jeigu moters nėštumas daugiavaisis, ji yra fiziškai aktyvi arba oro temperatūra aukšta, gerti vandens reikėtų dar daugiau.

Vandens poreikis nėštumo metu labiausiai išauga dėl to, kad padidėja kraujo tūris, susidaro vaisiaus vandenys. Daugiau vandens reikėtų gerti ir siekiant apsisaugoti nuo nėštumo metu dažniau pasitaikančio šlapimo pūslės uždegimo ir vidurių užkietėjimo.

Vandens nereikėtų keisti kitais gėrimais. Šviežiai spaustas sultis, trintų vaisių ir daržovių kokteilius traktuokite kaip skystą užkandį, o ne kaip vandens pakaitalą.

Pirktines sultis, kitus gazuotus ir negazuotus gėrimus nėštumo metu gerkite labai saikingai – šiuose gėrimuose paprastai būna daug pridėtinio cukraus.

Kavą nėštumo metu gerti galima, tačiau ir čia būtinas saikas. Arbatas, ypač žolelių, nėštumo metu gerkite labai atsargiai, prieš tai pasitarusi su gydytoju arba vaistininku (pvz., dėl šalavijo perdozavimo gali prasidėti pirmalaikiai sąrėmiai).

Ko negalima valgyti ir gerti nėštumo metu?

Nėštumo metu ypatingų apribojimų mitybai nėra, yra tik keli produktai ir gėrimai, kurių reikėtų atsisakyti, vartoti saikingai ar atsargiau.

Plačiau apie nėštumo metu vengtinus arba draudžiamus vartoti produktus skaitykite čia: Pavojingas maistas nėštumo metu.

Ar reikia gerti vitaminus nėščiosioms?

Jeigu nėščiosios mityba yra sveika ir subalansuota, ji neturi jokių sveikatos sutrikimų ir jaučiasi gerai, papildomų vitaminų ir mineralų kompleksų, maisto papildų ir pan. vartoti tikriausiai nereikės.

Dėl įvairių vitaminų ir mineralų kompleksų, maisto papildų ir pan. vartojimo vertėtų pasitarti su šeimos arba jūsų nėštumą prižiūrinčiu gydytoju, atlikti tyrimus ir išsiaiškinti, kokių medžiagų jums trūksta ir kokių papildomų dozių reikėtų.

Plačiau apie vitaminus ir mineralines medžiagas bei jų kompleksus nėštumo metu skaitykite čia: Vitaminai ir maisto papildai nėštumo metu.

Naujausi komentarai

  1. Mascarene
    Mascarene prieš 1 m.

    Saulėė parašė:
    Sausainiai irgi vieni miltai 😀neisivaizduoju, dilema. Bijau oer daug svorio priaugt.

    Tai kepkites pati is avizu

  2. TylusLaukimas
    TylusLaukimas prieš 1 m.

    Saulėė parašė:
    Sveikos, ar dar tema gyva? noriu pasiteirauti apie uzkandzius. Nuolat noriu valgyti. Bananu kad 30min neprikimsiu, riesutu misiniu nenoriu. Ka valfote uzkandziam…

    O kodėl obuoliai netinka? Aš ryte kasdien pasiruošiu užkandžių dėžutę - tai arba supjaustyti obuoliai, arba kivis, nuplautos vynuogės ar avietės, tai kas patinka tik jau dėžutėje paruošti valgymui. Tai kai labai norisi imu dėžutę, suvalgau kelis gabalėlius ir pasidedu. Dar turiu dėžutę su džiovintais vaisiais. Bet valgyti norisi dažnai, todėl prie rytinės kavos suvalgau kelis sumuštinius, apie 10 val užkandu, pvz suvalgau varškytės. 12 val pietauju. Tada jau lieka užkandžiai. Jei dirbu ilgiau, tai dar avižinių dribsnių užsipilu. Nu tai kas 2 val turiu kažką pavalgyti, kitaip jau negera.

  3. User has not uploaded an avatar
    Pumpum prieš 1 m.

    Saulėė parašė:
    Sausainiai irgi vieni miltai 😀neisivaizduoju, dilema. Bijau oer daug svorio priaugt.

    Pasikepinkit avinzirniu, galit is ju kukuliukus padaryt ir orkaitej iskept su zolelem, skanu ir salti kaip uzkandis batonelius galit pasidaryt is riesutu, dribsniu, dziovintu vaisiu ir uogu, kokosu drozliu, uzpilt maltu dziovintu abrikosu ir agavu sirupu, viska i skarda, pakept, ir supjaustyt. Daug nesuvalgysi, ir maistingiau uz sausainius. graikiskas jogurtas paskanintas uogomis dabar jau is saldiklio morkytes ar salierai su humusu, pilno grudo duona su trintu avokadu, mocarela su pomidorais ir aliejumi, na ir tarp uzkandziavimu nepamirst rimtai pavalgyt pagrindinius valgymus, daugiau mesos ir zuvies, tai noresis maziau ir uzkandziaut

  4. Neegzistuojantis vartotojas
    prieš 1 m.

    Saulėė parašė:
    Sveikos, ar dar tema gyva? noriu pasiteirauti apie uzkandzius. Nuolat noriu valgyti. Bananu kad 30min neprikimsiu, riesutu misiniu nenoriu. Ka valfote uzkandziam…

    Datules dabar jums butu pats tas is datules.lt perkam nu ziauriai geros.Pakepti avinzirniai,kale kopusto "cipsai",mirkyti mikdolai,avietes.Pasigaminkit sausainiu is sveikesniu miltu pvz avizu,speltos.

  5. Lysa
    Lysa prieš 1 m.

    Ačiū, mielosios, už tokius patarimus bandysiu kažką atslrasti tinkamo. Blogiausia, kad apie nėštumą dar niekas nežino ir mano direktoriau durys tiesiaipriešais mane dažniausiai atidarytos, todėl reikia neapsikrauti stalo maistais ir nesiterlioti rankomis, nes popieriais nuolat nukrautas stalas 😀 nu žodžiu, ieškosiu išeities ačiū dar kartelį! P. S. Obuolių negaliu valgyti dėl virškinimo, pieno ir pieno produktų irgi ribotai.