Sveika mityba nėštumo metu (152)

Sveika mityba nėštumo metu: šviežios daržovės, sultys.

Įvairių maisto medžiagų, mikroelementų bei skysčių poreikis ir svarba nėštumo metu išauga, nes šios medžiagos yra būtinos normaliam vaisiaus vystymuisi ir gerai nėščiosios savijautai.

Todėl mitybai nėštumo metu reikėtų skirti dar daugiau dėmesio.

Kiek kalorijų reikia nėštumo metu?

Pasakymas, kad nėščioji turėtų valgyti už du, yra absoliučiai klaidingas. Dėl nėštumo, kalorijų poreikis po truputį pradeda didėti nuo antrojo trimestro pabaigos, vidutiniškai tereikia nuo 100 iki 300 papildomų kcal per dieną (daugiavaisio nėštumo atveju – kiek daugiau).

Palyginimui, po gimdymo, jeigu moteris žindo, reikia papildomų 500 kcal – gerokai daugiau, nei nėštumo metu. Valgydama už du, rizikuojate priaugti per daug svorio, o tai nėra gerai nei jums, nei mažyliui.

100-300 kcal nėra daug, pavyzdžiui:

  • viename vidutiniame banane yra apie 100 kcal;
  • du kiaušiniai yra apie 160 kcal;
  • varškė su medumi ir uogomis – apie 265 kcal (100 g pusriebės varškės – apie 150 kcal, šaukštas medaus – apie 65 kcal, 100 g mėlynių - 50 kcal).

Be to, tikrai ne visais atvejais papildomos kalorijos yra reikalingos. Būtina atsižvelgti į iki nėštumo buvusį svorį, taip pat gyvenimo būdo pokyčius nėštumo metu.

Iki nėštumo turėjusioms antsvorio, rekomenduojama svorio priaugti mažiau, nei toms, kurių svoris vidutinis ar mažas – atitinkamai, ir papildomų kalorijų poreikis skiriasi.

Intensyviai sportavusioms moterims nėštumo metu sumažinus krūvį papildomų kalorijų taip pat gali ir nereikėti (atvirkščiai, gali tekti mažinti maisto porcijas).

Kokį maistą valgyti nėštumo metu?

Nėštumas nėra sveikatos sutrikimas, tad jokių ypatingai griežtų dietų ar mitybos planų laikytis nereikia (nebent kiltų nėštumo komplikacijų – pavyzdžiui, nėščiųjų diabetas arba nėščiųjų anemija).

Tad vadovaukitės sveiku protu ir pagrindiniais sveikos mitybos principais: valgykite šviežią ir sveiką maistą; pirmenybę teikite tausojantiems gaminimo būdams (pvz., virimui garuose, troškinimui, kepimui orkaitėje); geriau valgykite dažniau, bet mažesnėmis porcijomis (ypač, jeigu kamuoja rytinis pykinimas); labai gerai sukramtykite kiekvieną kąsnį.

Labai svarbu, kad mityba būtų subalansuota, t.y. nėščioji turi gauti reikiamą kiekį angliavandenių, baltymų, riebalų ir kitų maisto medžiagų (ląstelienos, vandens, vitaminų ir mineralinių medžiagų).

Taisyklingai besimaitinant 45-50% visos dienos kalorijų normos turėtų sudaryti angliavandeniai, 20-25% - baltymai ir 30-35% riebalai (riebalų poreikis nėštumo metu išauga labiausiai).

  • Rekomenduojami angliavandenių šaltiniai: košės, duona ir kiti kepiniai, makaronai, vaisiai ir uogos, krakmolingos daržovės (pvz., bulvės, morkos, burokėliai).
  • Rekomenduojami baltymų šaltiniai: kiaušiniai, pieno produktai, mėsa (ypač, paukštiena), žuvis, ankštiniai (pvz., pupos, žirniai, lęšiai).
  • Rekomenduojami riebalų šaltiniai: aliejus, riešutai, avokadai, riebi žuvis (pvz., lašiša, silkė, sardinės), kiaušinių tryniai.

Kiek vandens (ir kitų skysčių) gerti nėštumo metu?

Nėštumo metu reikėtų stengtis išgerti bent 2 litrus vandens, o jeigu moters nėštumas daugiavaisis, ji yra fiziškai aktyvi arba oro temperatūra aukšta, gerti vandens reikėtų dar daugiau.

Vandens poreikis nėštumo metu labiausiai išauga dėl to, kad padidėja kraujo tūris, susidaro vaisiaus vandenys. Daugiau vandens reikėtų gerti ir siekiant apsisaugoti nuo nėštumo metu dažniau pasitaikančio šlapimo pūslės uždegimo ir vidurių užkietėjimo.

Vandens nereikėtų keisti kitais gėrimais. Šviežiai spaustas sultis, trintų vaisių ir daržovių kokteilius traktuokite kaip skystą užkandį, o ne kaip vandens pakaitalą.

Pirktines sultis, kitus gazuotus ir negazuotus gėrimus nėštumo metu gerkite labai saikingai – šiuose gėrimuose paprastai būna daug pridėtinio cukraus.

Kavą nėštumo metu gerti galima, tačiau ir čia būtinas saikas. Arbatas, ypač žolelių, nėštumo metu gerkite labai atsargiai, prieš tai pasitarusi su gydytoju arba vaistininku (pvz., dėl šalavijo perdozavimo gali prasidėti pirmalaikiai sąrėmiai).

Ko negalima valgyti ir gerti nėštumo metu?

Nėštumo metu ypatingų apribojimų mitybai nėra, yra tik keli produktai ir gėrimai, kurių reikėtų atsisakyti, vartoti saikingai ar atsargiau.

Plačiau apie nėštumo metu vengtinus arba draudžiamus vartoti produktus skaitykite čia: Pavojingas maistas nėštumo metu.

Ar reikia gerti vitaminus nėščiosioms?

Jeigu nėščiosios mityba yra sveika ir subalansuota, ji neturi jokių sveikatos sutrikimų ir jaučiasi gerai, papildomų vitaminų ir mineralų kompleksų, maisto papildų ir pan. vartoti tikriausiai nereikės.

Dėl įvairių vitaminų ir mineralų kompleksų, maisto papildų ir pan. vartojimo vertėtų pasitarti su šeimos arba jūsų nėštumą prižiūrinčiu gydytoju, atlikti tyrimus ir išsiaiškinti, kokių medžiagų jums trūksta ir kokių papildomų dozių reikėtų.

Plačiau apie vitaminus ir mineralines medžiagas bei jų kompleksus nėštumo metu skaitykite čia: Vitaminai ir maisto papildai nėštumo metu.

Naujausi komentarai

  1. User has not uploaded an avatar
    skaistux prieš 5 mėn.

    Monciutė parašė:
    Mišraines tikrai valgau, bet jom užmaišyti naudoju grietinę ar jogurtą, galima gardinti česnaku, druskyte, kitais prieskoniais, arba užpilu aliejumi, obuolių actu a…

    Bent naminiam majoneze didžioji dalis yra aliejus, o jis riebalas. Pati majonezo retai valgau. Man per riebu. Vyras be jo negali gyventi.

    Kažkaip per daug čia nukrypom... Tuoj permes į grupę pasipykim.. 😂

  2. Monciutė
    Monciutė prieš 5 mėn.

    B.I.T.Ė. parašė:
    Aš irgi už tai, kad valgo kas ką nori. Man tik nepatinka kai sako 'kas čia tokio blogo'🙂

    Viskas čia gerai🤷😁

    fleur68 parašė:
    Retas svečias pas mus majonezas. Kartais vyras užsimano, tai gal kokį porą kartų per metus nusiperka indėlį mažą. Ir tai atidarytas stovi, stovi šaldytuve, kol gali…

    O, kažkaip nepagalvojau apie tai, darysiu ir aš daugiau užpilus atskirai, nes būna gaila paskui išmest kokius brokolius dėl to majonezo. Ačiū už idėją 🙂

    skaistux parašė:
    Bent naminiam majoneze didžioji dalis yra aliejus, o jis riebalas. Pati majonezo retai valgau. Man per riebu. Vyras be jo negali gyventi.

    Apie naminį nekalbu, tikiu, kad jis geresnis. O pirktinio pagrindą sudaro kiaušinio milteliai, actas ir krakmolas ir dar visoks 💩

    Man reikia recepto. Raugintų kopūstų salotos su paprika kad būtų. Gaminat ką nors panašaus? Ko dar ten reikia?

  3. User has not uploaded an avatar
    skaistux prieš 5 mėn.

    Monciutė parašė:
    Viskas čia gerai🤷😁

    Pirktiniam pirmiausia eina vanduo ir aliejus, tai jų daugiausia, o toliau visa kita š.. arba pusiau š. 😃

  4. ingridux2016
    ingridux2016 prieš 5 mėn.

    Konsultacinis forumas apie majoneza😁😁😁😁👍

  5. L.A.P.Ė.
    L.A.P.Ė. prieš 5 mėn.

    Oho kur patekom😅😅😅