Neurodidaktika: ugdymo revoliucija, keičianti mąstymą ir ateitį

Reklaminis partnerio turinys
Laimingi vaikai šypsosi Vitlio licėjus ir darželis | Partnerio nuotr.

Žmogaus smegenys – tai stebuklingas mechanizmas, gebantis nuolat mokytis ir keistis nuo pirmųjų gyvenimo dienų iki pat senatvės. Mokslininkai sutaria, kad mokymasis yra neatsiejamas nuo mus supančios aplinkos, kuri gali tapti raktu į sėkmę arba trikdžiu pažangai. Šioje srityje ypatingą vietą užima neurodidaktika – tarpdisciplininė sritis, jungianti neurologijos, psichologijos ir pedagogikos žinias tam, kad mokymosi procesas būtų kuo efektyvesnis ir prasmingesnis.

Neurodidaktikos principai: mokymasis per smegenų dėsningumus

„Neurodidaktika leidžia mums suprasti, kaip žmogaus smegenys mokosi, ir pagal tai sukurti aplinką, kurioje mokymosi procesas būtų maksimaliai efektyvus“, – teigia Jovita Ponomariovienė, „Vitlio licėjaus“ ir „Vitlio darželio” vadovė. Neurodidaktikos principai remiasi naujausiais tyrimais apie smegenų neuroplastiškumą – gebėjimą kurti naujas neuronų jungtis, stiprinti sinapses ir fiziškai pertvarkyti smegenų tinklus, veikiant naujai patirčiai bei emocijoms.

„Vitlio darželyje siekiame ugdyti vaikus pagal šiuos principus, kad kiekvienas patyrimas, kurį vaikai įgyja, ne tik praturtintų žinias, bet ir keistų smegenų struktūrą į gera“, – sako švietimo lyderė.

Malonios emocijos – kelias į mokymosi sėkmę

Mokymosi procese emocijos vaidina itin svarbų vaidmenį. Moksliniai tyrimai rodo, kad malonios emocijos, tokios kaip džiaugsmas ar pasididžiavimas, padeda kurti tvirtesnius neuronų ryšius ir palengvina informacijos įsisavinimą bei ilgesnį jos išlaikymą. Tuo tarpu stresas ar baimė slopina smegenų neurokognityvines funkcijas.

„Vitlio darželyje didelį dėmesį skiriame pozityviai aplinkai. Vaikai mokosi kurti ir palaikyti draugiškus santykius, atpažinti emocijas, o mokytojai padeda jiems rasti sprendimus net sudėtingose situacijose“, – dalijasi J. Ponomariovienė. Ji atskleidžia, kad darželyje naudojamos emocijų kortelės leidžia vaikams lengviau išreikšti savo jausmus, o refleksijos sesijos padeda analizuoti pasiekimus ir patį mokymąsi.

Vitlio darzelis ir mokyklaPartnerio nuotr.

Sensorinis mokymasis – kai mokomasi per pojūčius

Vienas iš neurodidaktikos principų – skirtingų sensorinių metodų integravimas į mokymosi procesą. Tai apima vizualinį, audialinį ir kinestetinį mokymąsi, kuris stimuliuoja skirtingas smegenų zonas ir skatina ilgalaikį informacijos išlaikymą.

„Vitlio darželyje turime sensorinį kambarį, kuriame vaikai mokosi per įvairias patirtis – liečiant, klausant, stebint ar eksperimentuojant. Šios veiklos stiprina jų kūrybingumą ir padeda susieti žinias su realiu gyvenimu“, – pabrėžia specialistė. Sensorinis mokymasis ne tik gerina vaikų kognityvinius gebėjimus, bet ir ugdo dėmesio koncentraciją bei savikontrolę.

Neurodidaktika praktikoje: patirtys, kurios formuoja ateitį

„Vitlio darželyje ir mokykloje mes kuriame mokymosi aplinką, kurioje naujos žinios siejamos su vaikų jau turima patirtimi. Pavyzdžiui, prieš pradedant nagrinėti naują temą, vaikai dalijasi savo patirtimis, kurios tampa pagrindu giliau suvokti naują informaciją“, – pasakoja J. Ponomariovienė. Anot jos, vienas sėkmingiausių metodų – STEAM (angl. „Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics“) ugdymas, kuris leidžia vaikams tyrinėti pasaulį įvairiais aspektais – nuo eksperimentų su gamtos reiškiniais iki kūrybinių inžinerinių užduočių.

Šių veiklų metu vaikai ne tik įgyja naujų žinių, bet ir stiprina kritinį mąstymą bei kūrybingumą, ugdo pasitikėjimą savimi ir gebėjimą bendradarbiauti su kitais.

Vitlio darzelio edukacijaPartnerio nuotr.

Pedagogų ir tėvų vaidmuo – raktas į sėkmę

Neurodidaktikos principų taikymas reikalauja nuolatinio pedagogų tobulėjimo. „Organizuojame reguliarius mokymus, kuriuose mokytojai gilina žinias apie emocijų ir smegenų veiklos svarbą mokymuisi. Jie mokosi integruoti sensorinius ir patyriminius metodus į kasdienę praktiką“, – apie nuolat tobulinamą pedagogų kvalifikaciją kalba J. Ponomariovienė.

Be to, svarbus vaidmuo tenka ir tėvams. „Kviečiame tėvus dalyvauti kūrybinėse dirbtuvėse bei seminaruose, kurie padeda jiems geriau suprasti, kaip prisidėti prie vaikų ugdymo namuose. Kai mokykla ir tėvai dirba išvien, vaikai jaučiasi palaikomi ir motyvuoti“, – priduria vadovė.

Ateitis – neurodidaktikos rankose

Neurodidaktika keičia požiūrį į mokymąsi, pabrėždama individualius vaikų poreikius ir malonių emocijų svarbą. „Mūsų tikslas – ugdyti kūrybingas, smalsias ir emociškai brandžias asmenybes, kurios būtų pasiruošusios gyvenimo iššūkiams“, – teigia švietimo lyderė.

Neabejotinai neurodidaktika yra šiuolaikinio ugdymo pagrindas, kuris padeda ne tik suprasti, bet ir tobulinti mokymosi procesą, atveriant naujas galimybes tiek vaikams, tiek suaugusiesiems. Ji skatina kurti ugdymo aplinką, kurioje kiekvienas gali pasiekti savo potencialą, o įgytos žinios tampa tvirtu pagrindu ateities iššūkiams įveikti. Toks požiūris ne tik keičia mokymosi kultūrą, bet ir formuoja kartą, kuri yra pasirengusi kurti inovatyvų ir pažangų pasaulį.

Vitlio darzelio aukletojaPartnerio nuotr.

Vitlio darželis – jaukus pasaulis mažiesiems svajotojams

Vitlio darželis – tai jauki ir šiuolaikiška vieta mažiesiems svajotojams nuo 1,5 iki 6 metų, kur ugdomas kūrybiškumas, smalsumas ir individualumas. Vilniuje įsikūrę privatūs darželiai gamtos apsuptuose Jeruzalės, Fabijoniškių ir Antakalnio rajonuose kviečia vaikus pažinti pasaulį per smagius žaidimus, praktinius tyrinėjimus ir drąsius eksperimentus. Čia kiekviena diena vaikui tampa galimybe augti, tobulėti ir įgyti prasmingų patirčių, kurios formuoja stiprų pagrindą tolesniam gyvenimui.