Tai – svarbu: mityba iki nėštumo ir po jo pagal Vaidą Kurpienę

Nėščios moters kasdienė mityba Nattaro Ohe | Shutterstock.com

Vaida KurpieneVaida Kurpienė

Dietistė, dviejų populiarių knygų autorė, Lietuvos dietistų asociacijos valdybos pirmininkė

Turbūt ne kartą teko girdėti posakį, kad „nėštumas nėra liga“? O ar bandėte tai pasakyti pačiai nėštukei?

Varginanti nežinomybė pirmo nėštumo (o neretai – ir kiekvieno), hormonų svyravimai ir keisti, dar nejusti pokyčiai ir potyriai...

Visa puokštė keistumų lemia dar stipresnį atsargumą, viso ko baimę, o perdėtą meilę sau iki gimdymo pakeičia nepasitikėjimas savimi po jo.

Tas pilvukas, tie kilogramai!

Kokių stebuklų gali nutikti, pakeitus mitybos režimą? Plačiau – vaizdo įraše:

Prasidėjus nėštumo periodui, dažna mama ima domėtis mityba, taisyklėmis, skaito knygas ir bando nepasiklysti neišsemiamos informacijos kloduose. Kaip nepasiklysti ir žinoti, kad būsima mama elgiasi teisingai, kai šiuo laikotarpiu ji yra atsakinga už du? Kiekviena būsima mama – skirtinga, tačiau bendrieji principai visoms – tie patys.

Mityba peržvelgiant kiekvieną trimestrą

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė akcentuoja, kad apie savo svorį reikėtų galvoti dar nepagimdžius. Pirmas trimestras – geriausia laikas pradėti rūpintis mityba.

Pirmas trimestras

Jau šiuo metu organizmas stipriai keičiasi, jame vyksta įvairios biocheminės reakcijos, persitvarkymas, tad nenuostabu, kad gali padidėti poreikis angliavandeniams – saldumynams, blynams, kitiems miltiniams patiekalams.

Ką daryti? Daugiau ilsėtis. Ilgiau miegoti naktį, jei įmanoma, prigulti ir dieną: poreikis tam tikriems „neleistiniems“ produktams turėtų išnykti.

Tikėtina, kad pirmą nėštumo trimestrą labai sveiki produktai apskritai nevilios, tiesą sakant, į juos bus sunku net žiūrėti. V. Kurpienė siūlo atrasti ir išlaikyti asmeniškai būsimai mamai tinkamą valgymo discipliną.

Mitybos pokyčiai neturėtų būti drastiški

Svarbu nekeisti mitybos drastiškai ir stengti valgyti tiek, kiek iki nėštumo. Tiesa, antro ir trečio trimestro metu kalorijų reikės kiek daugiau, tačiau tai visiškai nežymus padidėjimas – papildomai maždaug vienas užkandis.

Kiek kilogramų priaugti normalu

Įprastinė gydytojų rekomendacija – priaugti iki 15 kg per visą nėštumą. Tiesa, daugiausia priaugama per antrą nėštumo trimestrą, tačiau svorio priaugimas nėra reguliarus. Apetitą žaboti bet kokiu atveju vertėtų ne tik dėl pačios mamos, bet ir kūdikio gerovės: didelis prieaugis gali pakenkti kūdikio sveikatai.

Kiek kartų per dieną valgyti

Per pirmą trimestrą atsiranda bene daugiausia dirgiklių. Paprastai dirgina kvapai, pasunkėja virškinimas ir pan. geriausia šiuo atveju – įsiklausyti į savo organizmą. Jei vieną nėštukę stipriai pykina ir ji turėtų valgyti po truputėlį, sausesnį maistą kas porą val., tai kitai užtenka valgyti įprastai tris kartus per dieną.

Nėštumo kalendorius: pirmas trimestras

Antras trimestras

Šiuo laikotarpiu derėtų vengti žalios žuvies, nepasterizuotų pieno produktų. O apskritai šiuo metu būsima mama jaučiasi kur kas geriau, taigi ir mityba neturėtų skirtis nuo įprastinės.

Nėštumo kalendorius: antras trimestras

Trečias trimestras

Trečią nėštumo trimestrą režimas vėl, tikėtina, keisis. Įprasta didelė porcija netiks, nes išprovokuos nemalonius pojūčius, o iš karto, vos pavalgius, prigulus – vėlgi blogai: niekaip neišvengsime rėmens.

Ką daryti pavalgius

Bent šiek tiek pajudėti. Apeiti ratuką aplink namus, pasivaikščioti, kad maistas nukeliautų žemiau. Šiuo laikotarpiu dietistė pataria valgyti dažniau, tačiau po mažiau. Žinoma, negalima valgyti bet ko. Valgymus būtina apgalvoti, gerai sukramtyti. Tai – esminė pagalba suspaustam būsimos mamos žarnynui.

Jei kietėja viduriai...

Derėtų dažniau į mitybą įtraukti daržoves, tačiau jas itin gerai sukramtyti, mat kitaip sulauksime atvirkščio efekto: viduriai, užuot minkštėję, kietės.

Nėštumo kalendorius: trečias trimestras

Visų trijų trimestrų apžvalga

Svarbiausia – skysčiai

Jų negalima pamiršti ir pakankamai vartoti visus tris trimestrus. Tai ypač svarbu, jei nėščioji nori jaustis žvaliau ir gerai bei pakankamu skysčių kiekiu aprūpinti ir kūdikį. Inkstai valo ne tik organizmą, bet ir vandenis, kurie gaubia kūdikį, be to, padidėja ir kraujo tūris.

Kiek skysčių reikia

Nevienodai. Labai svarbi mityba. Kokia nėščiosios mityba, koks suvartojamų daržovių kiekis. Vieną savaitę vandens gali reikėti daugiau, kitą – mažiau. Šlapimo spalva geriausia nuoroda, ar netrūksta skysčių, – jo spalva turėtų būti švelniai gelsva.

Lengvo ir džiugaus laukimo!