Vaiko pasiekimų žingsniai – ikimokyklinukų vertinimo sistema
Evelina Krasnickienė Socialinė pedagogė ir ikimokyklinio ugdymo pedagogė
aukletoja_evelina
Vaikams pradėjus lankyti ikimokyklinę įstaigą, tėvai susiduria su naujais dalykais, kurių, realu, kad anksčiau nežinojo. Vienas iš jų yra ikimokyklinuko pasiekimų įvertinimas.
Kas yra ikimokyklinuko vertinimo sistema?
Tai priemonė, kurioje vertinama vaiko pažanga ir pasiekimai, atsižvelgiant į jo amžių.
Kiekvienas vaiko pasiekimas įvertinamas skaičiumi (žingsniais). Žingsniai yra skirstomi pagal vaikų amžių:
- 1-3 žingsniai – vaikų gebėjimai nuo gimimo iki 3 metų;
- 4-6 žingsniai – pasiekimai nuo 3 iki 6 metų;
- 7-asis žingsnis – priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimai.
Kaip atliekamas vertinimas?
Ikimokyklinukų vertinimą atlieka ikimokyklinės įstaigos pedagogai. Įvertinimas turėtų vykti bent du kartus per metus, tai mokslų metų pradžioje (rudenį) ir įpusėjus mokslo metams (pavasarį). Vertinant vaiko gebėjimus rudenį pedagogai, ypač lopšelyje, dažnai bendradarbiauja su tėvais.
Pedagogas vertinant ikimokyklinuko pasiekimus, naudojasi „Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašu”. Jame nurodomi vaikų pasiekimai, žingsniai ir juos atitinkantys aprašymai. Pedagogas skaito kiekvieną aprašymą ir parenka tą, kuris labiausiai atitinka vaiko gebėjimus.
Specialiųjų poreikių vaikai yra vertinami pagal individualius poreikius ir atsižvelgiama į sritis, kuriose reikalinga didesnė pagalba.
Vertinimo pavyzdys:
Sakykime, kad ikimokyklinukui 2 metai ir jo vardas – Jonas. Vertindama Jono pasiekimus, ikimokyklinio ugdymo pedagogė analizuoja pasiekimų aprašymus skirtus 0-3 metų vaikams ir parenka įvertinimą (žingsnį), kuris yra artimiausias Jono pasiekimams. Tarkim Jono kasdienio gyvenimo įgūdžio pasiekimas atitinka pirmąjį žingsnį, nes vaikas dar tik bando savarankiškai gerti iš puodelio ir valgyti pats. Šiuo atveju pedagogų ir tėvų užduotis yra tobulinti Jono kasdienio gyvenimo įgūdžius ir išmokyti daugiau savarankiškumo.
Ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymosi pasiekimai
-
Kasdieniai gyvenimo įgūdžiai – vaiko savarankiškas valgymas, mityba, švara, aplinkos tvarka;
- Fizinis aktyvumas – stambioji ir smulkioji motorika, rankų – akių koordinacija;
- Emocijų suvokimas ir raiška – gebėjimas reikšti, suprasti ir įvardinti savo bei kito emocijas;
- Savireguliacija ir savikontrolė – gebėjimas tinkamai reikšti jausmus, nusiraminti, atsipalaiduoti, laikytis susitarimų ir taisyklių;
- Savivoka ir savigarba – pozityvus savęs vertinimas, asmeninio ir tautinio tapatumo jausmas;
- Santykiai su suaugusiaisiais – atsiskyrimas nuo tėvų, pasitikėjimas pedagogais, saugus elgesys su nepažįstamaisiais;
- Santykiai su bendraamžiais – gebėjimas bendrauti ir bendradarbiauti, spręsti nesutarimus;
- Sakytinė kalba – klausymas, kalbėjimo atpažinimas ir supratimas, vaiko kalbėjimas;
- Rašytinė kalba – domėjimasis skaitymu, žodžiais, raidėmis, rašymu;
- Aplinkos pažinimas – socialinės ir gamtinės aplinkos pažinimas, pagarba gyvybei ir aplinkai;
- Skaičiavimas ir matavimas – gebėjimas grupuoti, rūšiuoti pagal ypatybes, laiko tėkmės ir daikto vietos suvokimas;
- Meninė raiška – priemonių tyrinėjimas, eksperimentavimas, minčių raiška meninėmis priemonėmis;
- Estetinis suvokimas – gebėjimas suvokti ir pajausti meninės kūrybos potyrius;
- Iniciatyvumas ir atkaklumas – gebėjimas įsitraukti į kito veiklą, pačiam susirasti veiklos, įveikti kliūtis;
- Tyrinėjimas – domėjimasis aplinka ir jos tyrinėjimas, sužinotų naujų dalykų aptarimas;
- Problemų sprendimas – gebėjimas atpažinti problemą ir surasti tinkamiausią sprendimo priemonę;
- Kūrybiškumas – domėjimasis naujais dalykais, drąsa veikti bei daryti savaip, gebėjimas įsivaizduoti, fantazuoti;
- Mokėjimas mokytis – numatymas, ko nori išmokti ir gebėjimas tai apmąstyti, aktyvus mokymasis.
Kaip sužinoti savo vaiko įvertinimą?
Vaiko įvertinimus pedagogai dažniausiai kelia į to darželio sistemą, kartu su ugdymo planais, lankomumu ir dienos veiklų aprašymais.
Skirtinguose darželiuose sistema gali skirtis, todėl šią informaciją geriausiai suteiks pedagogas ar lankomo darželio administracija.
Vaiko pasiekimai neatitinka amžiaus: ką daryti?
Tikrai nereikėtų nerimauti, jei vienas ar keli vaiko pasiekimai neatitinka jo amžiaus. Svarbu bendradarbiauti su pedagogu, laiku atkreipti dėmesį ir susimąstyti: gal kažkur reikia įdėti daugiau pastangų, pavyzdžiui: išmokyti vaiką savarankiškai valgyti, atsisakyti sauskelnių, mokyti spalvų ar pan.
Pirmasis vaiko įvertinimas, kuris atliekamas rudenį, ir yra skirtas tam, kad tėvai ir pedagogas sužinotų, kurioje srityje vaikui reikia daugiau pagalbos ir į ką tėvai ir pedagogas turėtų daugiau atkreipti dėmesį. O antruoju įvertinimu pedagogas analizuoja, ar tinkamai parinko priemones ir ar vaikas pasiekė įvertinimą pagal savo amžių.
Ar vaikai vertinami visuose darželiuose?
Valstybinėse ugdymo įstaigose ugdymas, laikantis iš anksto parengto plano bei vaikų pasiekimų įvertinimas yra privalomas.
Privačiuose darželiuose vertinimas ne visuomet yra atliekamas, tai priklauso nuo ugdymo įstaigos ir pedagogų susitarimo.