Ženklai, kad vaikas per daug laiko skiria išmaniesiems įrenginiams

Berniukas geltonais marškiniais ant sofos su ausinėmis įnikęs į telefoną BlueOrange Studio | Shutterstock.com

Išmanieji įrenginiai (mobilūs telefonai, planšetės), kompiuteris ar televizorius yra šių dienų kasdienybė. Daugiau ar mažiau jais bent retkarčiais pažaisti gauna kone kiekvienas vaikas.

Vaiko raidos specialistai, psichologai pabrėžia, kad tėvai turi riboti vaiko prie ekranų praleidžiamą laiką, ypač ankstyvame amžiuje (kūdikystėje), kai mobilieji įrenginiai vaiko raidai daro daugiau žalos, nei duoda naudos.

Vėlesniame amžiuje griežtų normatyvų nėra: tėvai turi vadovautis sveiko proto kriterijais, atsižvelgdami į vaiko amžių, jo elgesį, savijautą, dienotvarkę, pomėgius ir hobius.

Jei vaikas noriai bendrauja, džiaugiasi Jūsų dėmesiu, jo kalbos ir socialiniai įgūdžiai nuolat tobulėja, vaikas atrodo sveikas ir gyvybingas, pagrindo nerimauti greičiausiai nėra, net jei vaikas prie ekrano praleidžia daugiau laiko, nei rekomenduoja specialistai.

Ženklai, kad vaikas prie ekranų praleidžia per daug laiko

Pagrindo keisti vaiko dienotvarkę yra, jei pastebite tokius pasikeitimus:

  • Vaikas mieliau renkasi spoksojimą į ekraną, o ne žaidimus su draugais ar šeima;
  • Nuolat prašo mobiliojo telefono (planšetės) ir nusiramina tik jį gavęs;
  • Vaikas tapo uždaresnis, greičiau susierzina ir nevaldo pykčio;
  • Jam sunku žodžiais reikšti savo mintis;
  • Pyksta, jei prašote ką nors padaryti, nes tai atitraukia jį nuo ekrano;
  • Vaikui sunku susirasti draugų ir su jais gražiai bendrauti;
  • Vaikas pavargęs, bet niekaip negali užmigti, miega neramiai;
  • Vaikas nemotyvuotas, jam sunku susikaupti ir pabaigti užduotis.

Kaip sukontroliuoti ekrano laiką?

Jeigu pastebite neigiamus vaiko elgesio pokyčius arba juntate, kad televizorius, kompiuteris ar išmanieji įrenginiai vaiko gyvenime užima perdėm svarbią vietą, pradėkite kontroliuoti (riboti) ekrano laiką.

Ekrano laiką sukontroliuosite, pasinaudoję šiais patarimais:

  • Turėkite taisykles. Nuspręskite, kada ir kiek laiko leidžiate vaikui žiūrėti televizorių, žaisti kompiuteriu, naudotis išmaniaisiais prietaisais. Nuspręskite iš anksto, kokias televizijos programas žiūrėsite, kokius žaidimus žaisite, pasibaigus laidai ar žaidimui, prietaisą iškart išjunkite. Nelaikykite įjungto televizoriaus kaip fono – jei reikia foninio triukšmo, įjunkite radijo imtuvą ar muziką.
  • Ribokite matomumą. Stenkitės, kad įrenginiai nepakliūtų į vaiko akiratį: kai akys nemato, tai ir pagundų mažiau.
  • Ribokite prieinamumą. Nestatykite vaiko kambaryje televizoriaus ar kompiuterio, nepirkite asmeninės planšetės, mobiliojo telefono mažam vaikui, neleiskite vaikui į savo kambarį neštis išmaniųjų įrenginių.
  • Užimkite vaiką. Vaiko domėjimasis televizoriumi ar išmaniaisiais prietaisais natūraliai sumenks, jei jis turės kitų užsiėmimų, ypač jei į juos įsitrauksite ir Jūs: eisite pasivažinėti dviračiu, žaisite stalo žaidimus, piešite, žaisite slėpynių.
  • Būkite pavyzdžiu. Būdami su vaiku sau kelkite tokius pačius reikalavimus: nesėdėkite įnikę į ekraną, ypač šeimos pietų ar vakarienės metu, leisdami laiką su vaikais. Žiūrėkite televizorių, naudokitės kitais prietaisais su ekranu vaikams sugulus miegoti. Jeigu prie kompiuterio dirbate, paaiškinkite vaikui, kad tai ne pramoga ir ne laisvalaikio leidimo būdas.
  • Išbandykite radikalų metodą. Jei spoksojimas į ekraną tapo įpročiu, kurio atsisakyti sunku, išbandykite radikalų metodą: savaitę nejunkite televizoriaus, kompiuterio, išmaniųjų prietaisų. Per tą laiką, tikėtina, susiformuos kiti laisvalaikio leidimo būdai. Taip pat šeimos rate galite susitarti dėl kassavaitinės „Dienos be ekrano“ ir, pavyzdžiui, visą šeštadienį nesinaudoti jokiais prietaisais su ekranu.
  • Švieskite vaiką. Vyresnis vaikas jau gali suprasti technologijų žalą. Paaiškinkite jam, kad ilgas buvimas prie įvairių ekranų neigiamai veikia kai kurių smegenų dalių darbą, vargina, trikdo miego kokybę, trukdo susirasti tikrų draugų.