Auklėjimo priemonė: gerų darbų lentelės (3)
Gerų darbų lentelėse pažymėkite vaiko pareigas, darbus, kuriuos jis turi atlikti ar pageidaujamą jo elgesį ir pasiūlykite jam rinkti pliusus. Surinkus susitartą pliusų skaičių, galima juos išsimainyti į skanumyną ar pramogą
Kas yra drausmės lentelės?
Drausmės arba elgesio ugdymo lentelėmis vadinamos (bet mums labiau patinka vadinti gerų darbų) lentelės yra lentelės, kuriose surašytos vaiko pareigos ir tikslai bei palikta vietos įvertinimui - lipduko užklijavimui ar susitarto ženkliuko nupiešimui, jeigu vaikas įvykdė tikslą.
Šios lentelės yra skirtos vaiko įgūdžių ir gerų įpročių formavimui, blogo elgesio koregavimui, mokymui kryptingai siekti tikslo ir „užsidirbti“ skanumynus ar pramogas bei dar geriau suvokti priežasties ir pasekmės sąsają.
Kaip naudoti gerų darbų lenteles?
Gerų darbų lentelių naudojimas yra labai paprastas:
- Išsirinkite konkrečią lentelę (jų skirtumai aprašyti ir kelių skirtingų lentelių pavyzdžiai yra pateikti truputį žemiau). Lentelę sudarykite, atsižvelgdami į iškylančias problemas ir iššūkius su kuriais susiduriate.
- Lentelės turėtų būti teigiamos. Lentelės dažniausiai yra skirtos koreguoti blogą vaiko elgesį, tačiau to siekiama kuriant teigiamą emociją. Pavyzdžiui, jeigu vaikas linkęs meluoti, lentelėje neįrašykite neiginio „Nemeluoti“, o rinkitės teigiamą prasmę turinčius žodžius „Sakyti tiesą“.
- Viena lentelė - vienam vaikui. Galima sudaryti brolių ir sesių (ar net visos šeimos) lenteles, tačiau įprastai veiksmingesnės ir pozityvesnės yra individualios lentelės. Bendros lentelės gali paskatinti brolių ir sesių pykčius, konkurenciją, o vaikas, kuriam sekasi prasčiau, gali tapti dar labiau demotyvuotas gražiai elgtis.
- Paaiškinkite vaikui gerų darbų lentelių sistemą. Apie lentelių naudojimą vaikui pasakokite, lyg apie žaidimą, intriguojantį būdą pasiekti tikslą, o ne kaip apie bausmę.
- Atskirai aptarkite kiekvieną lentelės užduotį. Lentelėje įrašytos užduotys turi būti labai aiškios, konkrečios ir vaikui puikiai suprantamos - kitaip jos neturės prasmės arba gali iššaukti derybas dėl įvertinimo. Pavyzdžiui, vietoje abstraktaus „susitvarkyti“, patikslinkite „susitvarkyti kambarį“.
- Susitarkite dėl vertinimo sistemos. Už lentelėje pažymėtus darbus arba gerą elgesį yra užklijuojamas lipdukas (tam tikslui vaikas gali išsirinkti jam pačius gražiausius ir labiausiai motyvuojančius lipdukus) arba nupiešiamas ženkliukas (pliusiukas, šypsenėlė, liuksas ar kt.)
- Susitarkite dėl rezultatų aptarimo. Lentelei kasdien, pasirinktu metu reikėtų skirti truputį laiko (5-10 min.). Sutartu laiku, dalyvaujant vaikui yra aptariamia už ką konkrečiai jis gauna pliusiuką, vaikas pagiriamas arba pasikalbama, kas jam sutrukdė pasielgti tinkamai.
- Susitarkite dėl apdovanojimo. Dar prieš pradėdami naudoti gerų darbų lenteles susitarkite, kad, pavyzdžiui, per savaitę surinkus 27 pliusiukus, vaikas gaus apdovanojimą: mamos iškeptą pyragą, ėjimą į kiną ar kt.
- Susitarkite dėl bausmės. Jeigu norite ir jeigu manote, kad jūsų situacijoje tai gali būti naudinga, galite įvesti ir bausmę, t.y. jeigu per savaitę nesurenkamas net minimalus susitartas skaičius (pavyzdžiui, 10) pliusiukų, vaikas kitą savaitę negalės žiūrėti televizoriaus ar žaisti kompiuteriu.
- Nutarkite, kiek laiko naudosite gerų darbų lenteles. Gerų darbų lenteles galite naudoti tol, kol bus pasiektas labai geras rezultas (t.y. kol susiformuos tam tikras įgūdis, įprotis ar elgesio modelis). Pavyzdžiui, kol vaikas dvi savaites iš eilės surinks maksimalų pliusiukų skaičių, t.y. užpildys lentelę vien pliusiukais.
Nuo kelerių metų galima naudoti gerų darbų lenteles?
Svarbiausia, kad vaikas suvoktų, kam skirta lentelė ir kodėl jis turėtų stengtis siekti ją užpildyti pliusiukais. Tam vaikas turėtų labai aiškiai suprasti lentelėje įvardintus darbus, gebėti juos atlikti ir suvokti, kas jo laukia ateityje.
Žinoma, tai priklauso nuo vaiko raidos, prieš tai taikytų ir jam įprastų auklėjimo metodų, tačiau įprastai gerų darbų lentelės yra tinkamos naudoti nuo 4-5-erių metų amžiaus, o labiausiai pasitarnauja 6-7-erių metų ir truputį vyresniems vaikams.
Kokios gali būti gerų darbų lentelės?
Gerų darbų lentelės gali būti labai įvairios, o tikslios lentelės pasirinkimas, priklauso nuo tikslo, t.y. to, ką norime perteikti vaikui:
Vieno darbo lentelės. Ji tiks jeigu norite suformuoti vieną, konkretų įprotį, pavyzdžiui, kasdien ryte ir vakare valytis dantukus, plauti rankas, pasikloti lovą ir pan.
Kelių darbų lentelės. Jose galite įrašyti kelis darbus, kurie vaikui kelia daugiausiai iššūkių. Pavyzdžiui, galite sudaryti pagalbos namuose lentelę, kurioje surašytos kasdienės vaiko pareigos.
Teminės lentelės. Pavyzdžiui, jeigu vaikas rytais labai išsiblaškęs ir nuolat vėluoja, sudarykite ryto darbų lentelę: atsikelti laiku, išsivalyti dantukus, nusiplauti veiduką ir kt. Jeigu iššūkių kelia rūpinimąsis žiūrkėnu, į lentelę surašykite su tuo susijusius darbus: išplauti narvelį, įpilti švaraus kraiko; įdėti maistelio; paleisti pabėgioti 15 min. ir kt.
Geros nuotaikos lentelės. Lentelėse gali būti surašyti ne tik darbai, bet ir pageidaujamas elgesys, bendravimas. Pavyzdžiui, padėkoti, nesipykti su broliu, sakyti tik tiesą ir kt. Jeigu norite vienoje lentelėje galite sutalpinti ir darbus, ir gerą elgesį.
Pasikartojančios užduoties lentelės. Pažinčiai su gerų darbų lentelėmis arba pažaidimui tinka abstraktesnės pasikartojančios užduoties lentelės. Tokioje lentelėje galite nurodyti vieną abstraktesnę užduotį, kurią per dieną reikia pakartoti 5 kartus. Pavyzdžiui: 5 kartus per dieną padėti mamai; 5 kartus per dieną nusišypsoti; 5 kartus per dieną paskaityti knygą; 5 kartus per dieną padaryti 5 pritūpimus ir pan.
Mes panašią sistemą įkalėm savo vaikams, o už gerą elgesį gauna kokių skanėstų arba filmukų pasižiūrėt. Dabar per telia tv vaikų kampelis atradom, https://www.telia.lt/privatiems/televizija/ismanioji/kanalai/rinkinys-vaiku-kampelis tai nebereikia pačiai ieškotis ką parodyt, arba leist durnų youtube klipukų, kur vaikai žaislus atidarinėja