Kaip lengviau adaptuotis vaikui mokykloje, jei jis nelankė darželio?

Vaikui, nelankiusiam darželio, akivaizdu, adaptuotis bus ne taip paprasta kaip tam, kuris visą laiką iki mokyklos socializavosi.
Žinoma, daug kas priklauso nuo paties vaiko charakterio ir asmeninių savybių bei situacijos. Gal vaikas buvo socializuojamas už namų ribų – užsiėmimuose ar mokyklėlėse? Priešingu atveju tikėtis lengvos pradžios nevertėtų.
Taigi kaip padėti vaikui lengviau įsilieti į bendraklasių būrį ir sutarti su vaikais? Į ką atkreipti dėmesį tėvams, kurių mažieji nelankė darželio?
Vaikui svarbu bendrauti su bendraamžiais ir pažinti aplinką
Pirmoji ir svarbiausia taisyklė – kokybiškas ir atviras bendravimas, socializacija.
Jei vaikas auga namuose iki priešmokyklinės klasės, apsuptas labai riboto skaičiaus žmonių, svarbu atrasti balansą ir šeimai būti atvirai: atrasti įdomių veiklų ir vietų pabūti su vaiku, ir jokiu būdu neužsidaryti tik artimiausių žmonių rate.
Parkai, žaidimų kambariai, užsiėmimai – vietos, kur vaikas tikrai sutiks bendraamžių, o tėveliai – bendraminčių. Leiskite vaikui bendrauti, matyti kitus vaikus, patirti įvairius jausmus. Leiskite jam žinoti, kad pasaulis – tai ne tik tie artimi ir mylimi žmonės, kurie šalia. Bendravimas – tai praktika ir patirtis.
Mokyti savarankiškumo – vadinasi, padėti būti socialiam ateityje
Vaikas turėtų mokėti pagrindinių socialinių įgūdžių, t. y. pavalgyti, apsirengti, susitvarkyti po savęs, apskritai – save apsitarnauti, nes to prireiks ir mokykloje. Perėjimas iš saugios namų aplinkos į atvirą ugdymosi erdvę, „kur daug kitų žmonių“, neabejotinai bus didelis žingsnis vaikui.
Mokykite jį visų būtinųjų įgūdžių. Svarbu, kad jis nuo mažumės būtų mokomas saugumo, pavyzdžiui, pereiti gatvę, kaip elgtis, susidūrus su netikėtomis situacijomis, kurias, augant vaikui, galite paimprovizuoti. Padėkite vaikui nebijoti, mat nesuvokdamas vienų ar kitų situacijų gali supanikuoti.
Mokykite vaiką disciplinos ir taisyklių
Vykdykite jam duotus pažadus ir mokykite patį vaiką jų laikytis. Visi susitarimai – svarbūs, ir juos vaikas įsimena. Jei „po pietų eisime į parką“, tai nesvarbu, koks oras, vaikas į jį ruošis iš anksto. Tėtis ir mama šiuo laikotarpiu vaikui yra autoritetai.
Kaip svarbios įvairios namų taisyklės tvarkai palaikyti, taip svarbus ir miego, valgymo režimas, nes su iš anksto suplanuota dienotvarke mažasis susidurs ir mokykloje.
Visos situacijos ir veiklos – svarbios, ir jas vaikas turi žinoti
Mokykite atžalą socialumo ir įvairių komunikavimo formų per užsiėmimus, veiklas, pomėgius, rodykite jam pavyzdžius. Nesvarbu, kad jūsų muzikavimo įgūdžiai neverti scenos, rodykite, kaip žmonės šoka, dainuoja. Jei sunku patiems, puikiausiai gali gelbėti įvairūs įrašai.
Vaikas kūrybinę veiklų pusę geriausiai supras tiesiogiai matydamas bendraamžius, jų elgseną, tad jau minėti užsiėmimai, veiklos, būreliai – labai didelė pagalba vaikui, ruošiantis į mokyklą.
Vaikas turi dalyvauti visuomeniniame gyvenime. Tik dalyvaudamas įvairiuose užsiėmimuose lengviau priims aplinką, bus socialiai aktyvesnis. Mokymas ir užsiėmimai tik namuose, tarp keturių sienų, nebus tokie rezultatyvūs.
Skaitymo pagrindai – lengvesnis prisitaikymas mokykloje
Skaitykite vaikui įvairias knygeles, stenkitės tai daryti reguliariai ir dažnai. Pasaka prieš miegą – tobulas vaiko vaizduotės ir kūrybiškumo ugdymas. Skaitydami ugdysite mažojo smalsumą, susidomėjimą knygomis, vaikas pats veršis prie knygų.
Pažindinkite vaiką su knygelių iliustracijomis, pasakokite istorijas pagal piešinius. Kartu aptarkite paveikslėlius. Galite net kurti savas istorijas, fantazuoti. Per kūrybinį pasaulį vaikas pažįsta ir realųjį.
Galite rodyti vaikui raides, mokyti, kaip sujungtos raidės tampa žodžiais ir garsais. Stebėkite atžalą, jos imlumą. Jei matysite, kad „mokslai“ įdomūs, tęskite. Jei ne – neraginkite, šiek tiek luktelėkite.
Piešimas, spalvinimas, rašymas – kompleksinių kūrybinių vaiko įgūdžių tobulinimas
Įsigykite įvairiausios atributikos – ir knygų, ir spalvinimo ar piešimo knygelių (geriausiai – pritaikytų pagal amžių arba skirtų vos vyresniems). Leiskite vaikui spalvinti. Nesvarbu, kad piešinių ribų vaikas dar nejaučia, tačiau vaizduotė neabejotinai lavinama. Naudingi ir įvairūs konstruktoriai, tvėrimo žaidimai.
Skatinkite ne tik kūrybiškumą, lavinkite ir smulkiosios motorikos įgūdžius, rankos lankstumą, parodykite, kaip taisyklingai laikyti rašymo priemones. Parenkite jį fiziškai: piešdamas ar nuolat laikydamas rašymo priemonę jis pamažu prisitaikys, ne taip greitai pavargs.
Parenkite namuose vaiko erdvę jo pasaulio pažinimui
Įrenkite ar atitverkite kambario kampą išankstinei vaiko „mokyklai“, kur gulėtų ne tik jo rašymo priemonės, kūrybinės knygelės ir kiti skaitiniai, bet ir jo laisvalaikio atributika – žaislai, žaidimai. Čia jis patirs visas situacijas – nuo ugdymo iki žaidimo.
Vaikas, žinodamas, kur jo „linksmybių ir žaidynių“ vieta, gebės prisitaikyti ir mokykloje, kur taip pat bus atitinkamos vietos tam tikroms veikloms. Tačiau ir šioje namų erdvėje laikas turi būti ribojamas, nepamirštama disciplinos.
Pajuskite, pažinkite ir supraskite vaiką, ko jam iš tiesų reikia
Vaikai – skirtingi. Neperskaitysime vienos knygos su „teisingiausiu“ auklėjimo ar ugdymo modeliu. Imkitės visko ir stebėkite vaiko emocijas, reakcijas, atliepkite jo poreikį, o ne perskaitytas teorijas, kurios nurodo, kad „taip reikia“.
Skatinkite vaiką būti smalsų, kelkite susidomėjimą. Pavyzdžiui, nevenkite užuominų: tam tikra knygelė, žaidimas ar žaislas vaiko erdvėje ar prie lovos gali rastis ir neatsitiktinai. Leiskite jam tyrinėti.
Sužadinti vaiką naujiems dalykams, veikloms nėra sudėtinga. Šiuo laikotarpiu jis tiesiog „geria“ į save viską.