Kaip žaidžia skirtingo amžiaus vaikai?
Kaip žaisti kartu su vaiku ir neįkyriai jį lavinti? Svarbiausia – parinkite tinkamus žaidimus ir pajuskite, kuriuos vaiko gebėjimus kada skatinti, tobulinti. O tai tiesiogiai susiję su vaiko amžiumi.
Kūdikiai (nuo gimimo iki 12 mėnesių)
Kaip žaidžia: Stumdyti kaladėlę ar čiulpti kramtuką neatrodo daug patirties suteikiantis užsiėmimas. Ir vis dėlto kūdikiams tai – idealus žaidimas. Mokydamasis iš pradžių paimti įvairius daiktus, paskui – jais skirtingai manipuliuoti, mažylis įgyja naujų įgūdžių, susipažįsta su aplinka, mokosi valdyti savo paties kūną.
Kaip paskatinti:
• Žaidimas turėtų užimti didesnę dalį laiko kai kūdikis būdrauja. O idealus žaidimo partneris – mama ar tėtis.
• Nereikia nieko įmantraus. Slėpynės „ku-kū“, daikto davimas ir paėmimas (ačiū-prašau), žaislų stuksenimas vienas į kitą, kamuoliuko ridenimas – puikūs užsiėmimai šiam amžiaus tarpsniui, ne tik padėsiantys jūsų kūdikiui gerai praleisti laiką, bet ir sustiprinsiantys jūsų tarpusavio ryšį.
• Parinkite žaislus pagal amžių, atkreipkite dėmesį į jų saugumą. Jis šiuo amžiaus tarpsniu netgi svarbesnis, nei paties žaislo funkcijos.
• Suteikite kūdikiui erdvės. Iki pirmojo gimtadienio mažyliai daug laiko praleidžia apriboto judėjimo erdvėje: vežimėlyje, automobilio ar supamojoje kėdutėje, savo lovelėje. Kuo dažniau leiskite kūdikiui laisvai pagulėti, pasivartyti, šliaužioti ant žemės – jam atsivers daugiau galimybių judėti, domėtis aplinka.
• Leiskite pažaisti vienam. Net ir tokio amžiaus kūdikiai aiškiai parodo, jog nori pabūti vieni. Žaiskite drauge kai mažylis pageidauja jūsų kompanijos. O jei nusisuka su žaisliuku ir nerodo noro bendrauti – neskatinkite per prievartą, leiskite jam pabūti pačiam su savimi, tai taip pat labai svarbu.
Lopšelinukai (1-3 metų)
Kaip žaidžia: Tokio amžiaus vaikai jau turi pakankamai motorinių gebėjimų kad kuo nuodugniausiai tirtų savo aplinką, pradedant pabodusia žaislų dėže ir baigiant virtuvės stalčiais ir svetainės lentynomis. Jie jau moka atsistoti, pasilypėti, pasiekti, nustumti, ištraukti daiktus. Daugumai 1-3 metų vaikų patinka būti tarp vaikų, tik dažniausiai žaidžia ne kartu su jais, o greta jų. Kol kas jie dar jaučiasi esą pasaulio centras, tad lygiavertės partnerystės pagrindų žaidime įgis tik vėliau.
Kaip paskatinti:
• Ugdykite vaiko vaizduotę pasiūlydami kaladėlių, jų amžių atitinkančių konstruktorių, dėlionių. Skatinkite dažniau žaisti su žaislais, kuriais galima kurti ne vieną, o daugybę įvairiausių žaidimų, organizuoti įsivaizduojamą veiksmą (pvz. „virti“ kaladėlių sriubą ir statyti iš jų namą, mediniu šaukštu maitinti meškiuką, o paskui tą patį šaukštą paversti žmogeliuku ir pan.)
• Žaiskite visur. Ne tik žaidimų aikštelėje ar smėlio dėžėje. Juk vonia – puiki vieta pūsti muilo burbulus, balkonas – visai nebloga alternatyva „pasivaikščiojimui“ prieš miegą kai oras visai subjuręs ir už lango tamsu, o smagiai deklamuoti eilėraštukus ar traukti „Du gaideliai“ galima netgi lipant laiptais laiptinėje.
• Eikite į lauką kasdien. Kad ir koks oras bebūtų – šio amžiaus mažyliai noriai stebi aplinką, pūga ar lietus jiems – ne tiek nepatogumas, kiek nauja, vertinga patirtis. Ir, žinoma, būdas grūdintis. Svarbiausia – tinkama apranga!• Televizorius – ne tabu. Jei parinksite vaiko amžiui tinkamas laidas, žiūrėsite kartu, aptarinėsite tai, ką matote. Po pusvalandį kasdien – visai nebloga užsiėmimas, net patiems mažiausiesiems.
Darželinukai (3-5 metai)
Kaip žaidžia: Sparčiai tobulėjantys kalbiniai įgūdžiai žaidimus perkelia į naują lygmenį: svarbu tampa siužetas, istorija, vaidmenys. Vaikai aiškiau suvokia laiką, erdvę, objektų ir veikėjų tarpusavio ryšius. Tai jau leidžia mažiesiems išmokti žaisti ne greta kitų vaikų, o kartu su jais, suvokti kitą žmogų kaip žaidimo partnerį. Šiame amžiuje užsimezga ir pirmosios draugystės.
Kaip paskatinti:
• Raskite būdų, kaip kuo dažniau suteikti vaikui progą susipažinti, žaisti su kitais vaikais: jei mažylis nelanko darželio, dažniau eikite į vaikų žaidimo aikšteles, užrašykite į jo amžiaus vaikams skirtas pamokėles, susitarkite su panašaus amžiaus vaikų turinčiais draugais ar giminaičiais, kad galėtumėte atvesti vaikus vienus pas kitus ir leisti jiems kelias valandas pažaisti drauge.
• Ribokite televizoriaus žiūrėjimą ir laiką prie kompiuterio. Tokio amžiaus vaikai neretai jau ima reikalauti galimybės televizorių žiūrėti dažniau ir ilgiau. Deja, pernelyg ilgai praktikuojamas šis užsiėmimas ne ugdo, o pridaro daugiau žalos, todėl atkakliai laikykitės pusvalandžio per dieną taisyklės ir stenkitės nenuolaidžiauti.
• Skatinkite kūrybiškumą ir fantaziją. Pasiūlykite vaikui naujų žaidimų, ugdančių jo estetinius įgūdžius: paraginkite surengti koncertą, spektaklį, suvaidinti sceną iš ką tik perskaitytos pasakos. Jei jūsų namuose kartais apsilanko ir kitų panašaus amžiaus vaikų ar drauge auga kitų broliukų ar sesučių, tai suorganizuoti nebus sunku.
• Stebėkite, kuo vaikas domisi labiausiai, ir skatinkite tą susidomėjimą. Princesės, piratai, žvėreliai, mašinos ar žemės ūkio darbai? Puoselėkite šiuos pirmuosius vaiko pomėgius, padėkite jam rinkti informaciją, skatinkite kolekcijų kūrimą, - galbūt taip paklosite pamatus jo būsimai profesijai ar hobiui?
• Nepasiduokite stereotipams. Net jei vaikas ir nesidomi, retkarčiais pasiūlykite jam pagal lytį lyg ir „nepriklausančios“ veiklos: parodykite mergaitėms, kaip žaidžiamas futbolas, berniukams – kaip šaukšteliu maitinama lėlė ar šukuojami jos plaukai. Tokia įvairovė labai svarbu tiek vaiko motorikai (juk tai nauja veikla, naujas pasaulio pažinimo aspektas!), tiek jo psichinei raidai,
Priešmokyklinukas ir pradinukas (nuo 6 metų)
Kaip žaidžia: Vaikai jau patys žino savo interesus, draugų ieškosi nebe atsitiktinai, o atkreipia dėmesį į jų temperamentą, pomėgius. Kuo toliau, tuo labiau atsiskleidžia vaiko individualumas, tobulėja jo bendravimo įgūdžiai. Jis jau geba suprasti net ir pakankamai sudėtingas žaidimo taisykles, ateina laikas sąmoningam jumorui: vaikai ima suprasti ironiją, pokštus, patys išmoksta juokauti.
Kaip paskatinti:
• Skatinkite judėti. Deja, šio amžiaus vaikai vis dažniau ima rinktis sėslius žaidimus, jie susikoncentruoja ties mėgstama veikla ir nebenori tyrinėti aplinką be aiškaus tikslo, eiti tiesiog pasivaikščioti tampa neįdomu. Jūsų pareiga – sudominti ir paskatinti: numatyti viliojančius kasdienių kelionių tikslus, organizuoti varžybas ar lobių paieškas namo kieme, aprūpinti judesius skatinančiu inventoriumi, pavyzdžiui, dviračiu, riedučiais, slidėmis, pačiūžomis, riedlente ir pan.
• Kontroliuokite laiką prie televizoriaus ir kompiuterio. Tokio amžiaus vaikai – dar reiklesni. Jie jau geba sukoncentruoti dėmesį ilgesnį laiką, turi mėgstamas laidas ar filmukus, gali susidomėję pažiūrėti iki galo jiems patikusį ilgą animacinį ar meninį filmą. Nebūtina dirbtinai nutraukti jo po pusvalandžio – taip mažieji tik susierzins. Tiesiog nepraraskite budrumo ir stenkitės laikytis aukso viduriuko: jei šiandien žiūrėjo 1,5 valandos trukmės filmą – galbūt rytoj visai apsieis be televizoriaus? Be to, skirkite nedidelių užduotėlių per reklamines pertraukėles – tai skatins vaiką judėti, leis pailsėti jo akims. Pavyzdžiui, per 10 minučių (vidutiniškai tiek trunka reklama) gali palaistyti gėles arba sukrauti į dėžę žaislus.
• Stenkitės, kad kasdien vaiko dienotvarkėje atsirastų laiko 4 svarbiausiems veiklos tipams: judesiui (gali būti sportas ar pasivaikščiojimas), estetinei veiklai (piešimas, darbeliai, grojimas instrumentu, šokis), bendravimui (su draugais ar šeimos nariais) bei intelekto lavinimui (pats metas supažindinti su kryžiažodžiais, rebusais, galvosūkiais ar jo amžiui tinkama pažintine literatūra).
• Atkreipkite dėmesį į vaiko siunčiamus SOS: jei jis kelias dienas be nuotaikos, tapo nervingas ar pernelyg išsiblaškęs – veikiausiai tai ženklas, kad vaikas pervargo. Skirkite daugiau laiko poilsiui, pasikalbėkite su vaiku, pamėginkite išsiaiškinti, kas kelia jam liūdesį ar nerimą.