Vaikas grįžta į mokyklą: kaip jį paruošti ir sumažinti nerimą?

Mergaitė laiko mokyklos reikmenis svetainėje Africa Studio | Shutterstock.com

Nauji mokslo metai – tai ir nauji draugai, mokytojai, klasės, nauja rutina ir įspūdžiai. Visiškai normalu, kad artėjanti rugsėjo 1-oji kelia vaikams nemenką nerimą. Laimei, tėvai gali sumažinti vaikų nerimą bei efektyviai padėti pasiruošti naujiems mokslo metams. Taigi, kaip palengvinti perėjimą iš atostogų režimo į mokyklos režimą?

1. Anksti į lovą, anksti ir keltis

Vasaros atostogų metu daugelis vaikų eina miegoti ir keliasi gerokai vėliau nei mokslo metais. Tačiau turėtumėte žinoti, kad grįžti prie įprasto miego ritmo pradėjus lankyti mokyklą nepavyks per vieną naktį. Tad likus bent 1–2 savaitėms iki mokslo metų pradžios pradėkite pratinti vaiką eiti miegoti anksčiau. Nepamirškite migdymo ritualų ir malonios, atpalaiduojančios veiklos, pavyzdžiui, maudynių, paskaitykite vaikui pasaką.

2. Tegyvuoja rutina!

Vaikams rutina svarbi: jos laikydamiesi jie žino, ko tikėtis, jaučiasi labiau užtikrinti. Taigi, sudėliokite dienotvarkę ir papasakokite vaikui, kas jo lauks prasidėjus naujiesiems mokslo metams. Nepamirškite sudėlioti ir veiklų po mokslų: grįžęs iš mokyklos ir būrelių vaikas turės apsitvarkyti, papietauti, atlikti namų darbus, pažaisti, pasiruošti miegui ir kt.

Plačiau skaitykite:

3. Skatinkite vaikus būti savarankiškus

Vaikai, kurie aktyviai ruošiasi grįžimui į mokyklą, pavyzdžiui, renkasi ir tvarko, rūšiuoja mokyklinius reikmenis, drabužius, labiau įsitraukia į visą procesą, tad savo ruožtu sumažėja ir jų nerimas. Ruošiantis rugsėjo pirmoji „nenukrenta lyg iš dangaus“: vaikas sąmoningai suvokia, kad laukia pokyčiai, ir pratinasi prie šios minties.

Be to, grįžus iš mokyklos vaikui prireiks kur kas daugiau savarankiškumo, tad jei atostogų metu jis šiek tiek patinginiavo, metas jį sugrąžinti ir prie buities darbų, pavyzdžiui, lankstyti skalbinius, iškrauti indaplovę ir kt. Vaiko amžių atitinkančios kasdienės užduotys padės vaikui įgyti savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi.

Plačiau skaitykite:

4. Išrinkite vaikui tinkamą kuprinę

Per sunkios arba netinkamai dėvimos kurpinės gali padidinti raumenų įtampą, sukelti nugaros ir kaklo skausmus. Tad ieškokite iš tvirto, bet lengvo audinio pasiūtos kuprinės plačiais, paminkštintais dirželiais, prilaikančiais vaiko pečius. Stebėkite, kad vaikas kuprinę nešiotų taisyklingai, o ne, pavyzdžiui, užsimetęs tik ant vieno peties.

5. Pasikalbėkite apie saugų elgesį

Tikėtina, kad per vasarą vaikams iš galvos „išdulkėjo“ visi ankstesni pamokymai ir taisyklės, tad priminkite, kaip saugiai pereiti gatvę, kodėl būtina eiti per pėsčiųjų perėjas, kodėl iš mokyklos kasdien svarbu eiti tuo pačiu maršrutu ir kodėl būtina atsargiai bendrauti su nepažįstamaisiais.

Plačiau skaitykite:

6. Puoselėkite sveikus įpročius

Įtrukite vaikus į sveikų pietų ir užkandžių pasirinkimą ir ruošimą. Kartu keliaukite pirkti sveikų užkandžių ir produktų pietums. Padėkite jiems atrasti (jei jie iki šiol dar nerado) mėgstamą fizinę veiklą. Stenkitės jau iš anksto pradėti laikytis ir mitybos režimo: tegul vaikas kasdien valgo maždaug tuo pačiu metu, o ne chaotiškai (kaip būna atostogų ir kelionių metu).

7. Ribokite laiką, praleidžiamą prie ekranų

Grįžimas į mokyklą – puiki proga iš naujo apriboti naudojimąsi išmaniaisiais įrenginiais. Kodėl visai šeimai vakarais nepaslėpus savo išmaniųjų? Šiukštu jų nereikėtų neštis ir į miegamąjį – tegul ir vaikai naudoja tradicinį žadintuvą.

Žinoma, tam, kad vaikai be išmaniųjų įrenginių nenuobodžiautų, jų laisvalaikį reikės praturtinti įdomia ir naudinga veikla. Idealiai tam tiks konstruktoriai. Veikiausiai visų jų privalumų nė neišvardytume. Jie lavina vaiko vaizduotę, ugdo kūrybinį mąstymą, leidžia vaikui socializuotis, lavinti asmeninius gebėjimus ir talentus, lavina smulkiąją motoriką, koncentraciją, ugdo kantrybę.

Plačiau skaitykite:

8. Skirkite laiko ir apsidairymui, planavimui

Jei vaikas pradėjo lankyti naują mokyklą, likus bent savaitei iki mokslo metų pradžios kartu su vaiku nueikite (jei mokykla arti namų) arba autobusu / automobiliu nuvažiuokite iki mokyklos (vykite tuo būdu, kaip ir keliaus vaikas). Kartu pasivaikščiokite po teritoriją, pastatą (jeigu mokykla jau atidaryta), tegul vaikas pažaidžia žaidimų aikštelėje ar pasportuoja stadione. Tai padės sukurti malonias su mokykla susijusias asociacijas baigiantis vasaros atostogoms.

9. Pasikalbėkite apie pirmosios savaitės nerimą

Paaiškinkite vaikui, kad nervintis – visiškai normalu. Kaip padėti vaikui susidoroti su neigiamais jausmais?

  • Leiskite jam išsakyti savo baimes. Papasakokite, kaip patys jautėtės pirmąją dieną mokykloje.
  • Pamokykite vaiką lėtai, giliai kvėpuoti: tai viena veiksmingiausių priemonių nervingumui kontroliuoti.
  • Aptarkite vaikui nerimą keliančius scenarijus (pavyzdžiui, su kuo sėdėti, bendrauti pirmąją dieną ir vėliau, kaip ir kada mokytojai / mokytojoms įteikti gėlių ir pan.). Padėkite vaikui suplanuoti strategiją, kad jis žinotų, kaip elgtis.

10. Švęskite naujų mokslo metų pradžią

Švęskite pirmąją mokslo metų dieną: tai vaikas traktuos kaip pereinamąjį laikotarpį, o kuriam gi vaikui nepatinka šventės ir linksmybės? Galite surengti vakarėlį: nupirkite tortą, pripūskite balionų, pakvieskite kelis svečius. O kokia gi šventė be dovanų? Vėlgi puikiai tiks edukacinės, su mokykla susijusios dovanos.

Taigi, truputis pasiruošimo, ir vaikas į mokslus kils kupinas džiugesio ir nekantrumo!