Žuvų taukų ir juose esančių omega-3 rūgščių nauda kūdikiams ir vaikams

Mergaitė girdo meškiukui žuvų taukus ShineTerra | Shutterstock.com

Daugelis šiuolaikinių tėvų prisimena, kad vaikystėje jiems teko gerti žuvų taukus. Žuvų taukai buvo specifinio aromato ir skonio, tad daugelis vaikų jų nemėgo, tačiau tuomet dėl jų naudos diskutuojama nebuvo. Šių dienų gamintojai siūlo aukščiausios kokybės, visiškai išvalytus, grynus, beveik bekvapius ir beskonius ar, atvirkščiai, tam tikro skonio gardžiai kvepiančius žuvų taukus.

Ar jie iš tiesų naudingi kūdikiams ir vaikams ir kokią įtaką daro juose esančios omega-3 riebalų rūgštys?

Omega-3 riebalų rūgštys: kuo jos svarbios?

Vaikams greta kitų būtiniausių medžiagų, pavyzdžiui, kalcio, vitamino C ir geležies, būtinos ir omega-3 polinesočiosios nepakeičiamos riebalų rūgštys. Jos yra trijų formų:

  • alfa linoleno rūgštis (augalinės kilmės omega-3 riebalų rūgštis, kurios vos penktadalis ar net mažiau gali virsti DHR ir EPR rūgštimis);
  • eikozapentaeno rūgštis (EPR);
  • dokozaheksaeno rūgštis (DHR).

Omega-3 nauda

Reikėtų žinoti, kad pats organizmas omega-3 riebalų rūgščių nepasigamina. Būtent dėl šios priežasties jos ir vadinamos nepakeičiamomis, todėl visą reikiamą jų kiekį turėtume gauti su maistu.

Omega-3 įeina ir į ląstelių membranų sudėtį, o ypač didelis DHR kiekis aptinkamas akių tinklainėje, smegenyse.

Omega-3 riebalų rūgštys:

  • svarbios augimui, vystymuisi, imunitetui;
  • svarbios smegenims (mokymuisi ir pažinimui);
  • svarbios geram regėjimui;
  • užtikrina gerą širdies darbą, saugo nuo širdies, kraujagyslių ligų;
  • svarbios nervų sistemai;
  • užtikrina gerą psichikos sveikatą;
  • lemia gerą miegą;
  • gali sušvelninti dėmesio stokos ir hiperaktyvumo sutrikimo (ADHD) simptomus;
  • saugo nuo uždegimų ir kt.

Išsamiais moksliniais tyrimais nustatyta, kad DHR padeda palaikyti normalią smegenų funkciją ir išsaugoti normalų regėjimą, o teigiamas poveikis pasireiškia per parą suvartojant 250 mg DHR. Pirmaisiais metais itin sparčiai vystosi kūdikių smegenys ir rega, todėl labai svarbu užtikrinti, kad mažylis gautų pakankamai omega-3 riebalų rūgščių su motinos pienu, iš pieno mišinių, vėliau – iš maisto arba maisto papildų.

Omega-3 įtaka imuniteto formavimuisi

Imuniteto formavimuisi itin svarbūs pirmieji metai, nes tuo metu imuninė sistema – pažeidžiamiausia. Kūdikius saugo su motinos pienu gaunami antikūnai, tačiau imuniteto formavimuisi įtakos turi ir kitos svarbios medžiagos, tarp kurių – ir omega-3. Neatsitiktinai tiek žindyvėms skirtų maisto papildų, tiek pieno mišinių sudėtis papildoma omega-3 riebalų rūgštimis.

Vaiko imunitetas formuojasi iki maždaug 5-ojo gimtadienio, todėl svarbu, kad šiuo laikotarpiu vaikas gautų visų svarbiausių medžiagų, tarp kurių – ir omega-3 riebalų rūgštys.

Omega-3 riebalų rūgščių šaltiniai

Alfa linoleno rūgšties yra graikiniuose riešutuose, sojų pupelėse, linų sėmenyse, kanapių ir ispaninio šalavijo sėklose. Tačiau, kaip minėta, iš augalinio maisto organizmas riebalų rūgštis įsisavina prastai.

ERP ir DHR daugiausia aptinkama riebioje žuvyje, kai kuriose jūrų gėrybėse, dumbliuose. Norint gauti užtektinai omega-3 riebalų rūgščių būtina valgyti žuvies. Daugiausia jos turi lašišos, upėtakiai, silkės, skumbrės ir kt. Taip pat omega-3 rūgščių gali būti maisto produktuose ir gėrimuose, multivitaminuose, dumblių papilduose ir kt.

Kada rekomenduojama vartoti žuvų taukus?

Žuvų taukus rekomenduojama vartoti, jei:

  • vaikas nemėgsta ir beveik arba visiškai nevalgo žuvies;
  • racione nėra pakankamai kokybiškos žuvies;
  • vaikas yra alergiškas ir negali valgyti tam tikrų rūšių žuvies, vėžiagyvių, kitų produktų, kurių sudėtyje yra omega-3 riebalų rūgščių.

Žuvų taukai – maisto papildas, tad, kaip ir nurodoma prie kiekvieno maisto papildo aprašo, jis negali atstoti visavertės mitybos.

Žuvų taukų rekomenduojama paros norma ir vartojimas

Per parą reikėtų gauti 120–1 300 mg omega-3 riebalų rūgščių DHR ir EPR, tačiau papildų kiekis skiriasi priklausomai nuo vartojančio asmens amžiaus.

  • Paprastai kūdikiams iki 6 mėn. reikėtų duoti po 2,5 ml (pusę arbatinio šaukštelio) skystų žuvų taukų. Žuvų taukus jau galima duoti kūdikiams nuo 4 sav., tik prieš tai reikėtų pasitarti su gydytoju, kuris įvertins žuvų taukų vartojimo poreikį. Pirmomis dienomis reikėtų duoti po lašą žuvų taukų, pamažu normą vis didinant.
  • Kūdikiams nuo 6 mėn., vaikams, paaugliams ir suaugusiesiems žuvų taukų norma – 1 arbatinis šaukštelis (5 ml) papildo.

Žuvų taukų rekomenduojama paros norma nurodoma ant pakuotės, todėl pirmiausia reikėtų vadovautis šia informacija.

Būtina atkreipti dėmesį į EPR ir DHR koncentraciją žuvų taukuose, taip pat laikytis dozavimo rekomendacijų, nes gavus per mažai omega-3 rūgščių žuvų taukų nauda bus labai menka. Pavyzdžiui, kuo didesnė papildo koncentracija, tuo mažiau kapsulių reikės gerti.

Žuvų taukai vaikams: kaip išrinkti?

Žaliavos kilmė. Visų pirma reikėtų žinoti, kad kokybiški žuvų taukai gaminami iš laisvėje sužvejotų, o ne tvenkiniuose užaugintų žuvų.

Gamintojas. Geriausia pirkti patikimų gamintojų sertifikuotus žuvų taukus. Tik kokybiški žuvų taukai yra tinkamai išvalyti, išgryninti, juose nėra likę teršalų, toksinų, sunkiųjų metalų, alergenų ir kt. Ilgametę žuvų taukų gamybos patirtį yra sukaupę skandinavų gamintojai.

Sudėtis. Renkantis žuvų taukus būtina panagrinėti, kokių priedų yra žuvų taukuose. Pavyzdžiui, neretai vaikams skirtuose žuvų taukuose aptinkama sočiųjų riebalų, konservantų, saldiklių, kvapiųjų medžiagų, dažiklių, kurie gali tapti alergijų priežastimi, todėl geriau rinktis kuo natūralesnius papildus.

Papildomos medžiagos. Žuvų taukuose papildomai gali būti A, D, E vitaminų ir kitų priedų, tad svarbu skaityti papildo sudėtį, atkreipti dėmesį į kitų vitaminų kiekį bei išsirinkti geriausius. Jei vaikui duodama ir vitamino D, ir žuvų taukų, reikėtų atlikti vitamino D tyrimą.

Forma. Žuvų taukai gali būti dviejų formų: skysti (buteliuose arba specialiose vienkartinėse atsukamosiose kapsulėse) arba kieti – kapsulių, guminukų ir kt. pavidalo. Kūdikiams ir vaikams iki 3–5 m. paprastai rekomenduojama pirkti skystus, o vyresniems, jau mokantiems papildus sukramtyti ir nuryti vaikams, galima pirkti kapsules ar guminukus. Visų formų žuvų taukus organizmas įsisavina vienodai.

Kaina. Renkantis žuvų taukus reikėtų atkreipti dėmesį į kainą. Kokybiški papildai niekada nebus pigūs, nes jų gamybai kruopščiai atrenkama žaliava (gaminama tik iš tam tikrų žuvų – ančiuvių, sardinių ar skumbrių), pasitelkiami pažangiausi gamybos metodai ir technologijos (pavyzdžiui, molekulinė distiliacija).

Patikimi tiekėjai. Geriausia žuvų taukus pirkti vaistinėje, o ne iš atsitiktinių prekeivių: taip būsite tikri, kad žuvų taukai buvo transportuojami ir laikomi reikiamomis sąlygomis.

Ką daryti, jei kūdikis arba vaikas nenori gerti žuvų taukų?

  • Kūdikiui žuvų taukus gali būti lengviau sugirdyti švirkštu (žinoma, adatėlę išmetus).
  • Vaikui leiskite pačiam įsipilti žuvų taukų, laikyti šaukštą ir išgerti papildą.
  • Rodykite pavyzdį: pirmiausia žuvų taukų išgerkite patys, duokite vyresniems vaikams, o tada – ir protestuojančiam prieš papildą mažyliui.
  • Žuvų taukų galima įmaišyti į maistą (pavyzdžiui, į daržovių košę, sriubą, makaronų padažą ir t. t.).
  • Nukreipkite vaiko dėmesį: parodykite žaislą, sudominkite knygele, o tada greitai sugirdykite žuvų taukus.
  • Jei vaikas labai išrankus maistui ir natūralių žuvų taukų vartoti nesutiks, galima paieškoti geros sudėties kramtomų žuvų taukų su natūralios kilmės maisto priedais (pavyzdžiui, saldikliais ksilitoliu ir sorbitoliu, natūraliu dažikliu paprikų ekstraktu ir pan.) arba tam tikro skonio (citrinų, kramtomosios gumos ir kt.) geriamųjų papildų.