Kaip ugdyti vaiko savitvardą (28)

Savitvarda yra gebėjimas suvaldyti emocijas, ypač neigiamas: pyktį, nusivylimą, paniką. Savitvardos lavinimo procesas prasideda vos gimus ir tęsiasi visą mūsų gyvenimą. Kūdikis gimsta faktiškai be savitvardos: jis beveik nepajėgus kontroliuoti savo emocinių būsenų ar elgesio – jei jis blogai jaučiasi, yra alkanas, jis verkia tol, kol tas poreikis yra patenkintas. Augančio vaiko poreikiai ir norai tampa vis sudėtingesni (dažnai net neįgyvendinami!). Be to, jis turi išmokti paisyti kitų žmonių norų ir poreikių, susikaupti ir atlikti užduotis, net jei to nesinori, išmokti dalintis, galiausiai – išmokti laimėti ir pralaimėti.
Blaivus mąstymas kritinėse situacijose yra savitvardos dalis: tuomet protas priima sprendimą, kuriam impulsui pasiduoti. Gebėjimas tvardytis padeda vaikams dirbti komandoje, susidoroti su įtampa ir spręsti konfliktines situacijas. Šių įgūdžių vaikai išmoksta bendraudami kitais, padedami tėvų ir kitų juos auklėjančių žmonių. Žinoma, kas tinka vienam vaikui, nebūtinai tiks kitam, tačiau pozityvios tėvystės principai pataria naudoti šiuos metodus:
„Minutės pertraukėlės“. Tai trumpos pauzės, kai vaikas turi pabūti vienas, ir nusiraminti. Jos tikslas – parodyti vaikui, kad (1) bendraudamas netinkamai (verkdamas, keldamas isteriją, zyzdamas) jis nepasieks geidžiamo tikslo; (2) kad jis gali susidoroti su jį užplūdusiomis emocijomis. Pavyzdžiui, jei vaikas ima zysti, kad nori saldainio, priminkite jam apie susitarimą (saldainius valgome tik po pietų). Jei zyzimas nesiliauja, tvirtu ramiu balsu pasakykite, kad tęsite pokalbį tik tuomet, kai vaikas baigs zysti ir kalbės „normaliai“, „gražiai“, „kaip didelis“. Jei nepadeda ir tai, liepkite jam eiti į savo kambarį (pasėdėti ant laiptų ar kėdutės pastovėti kampe, ar panašiai) ir grįžti nusiraminus. Galite duoti smėlio laikroduką („Elgiesi blogai, todėl turi pasėdėti ant kėdutės iki smėliukas subėgs žemyn. Tada galėsime ramiai pasikalbėti“). Turėkite omeny, kad vaiko laiko pojūtis yra kitoks, tad šios „minutės pertraukėlės“ neturėtų būti labai ilgos (3 metų vaikui nusiraminti pakanka 3 min, 4-erių – 4 min ir t.t
„Gero elgesio knygelė“. Suprasti, kad vaikas gali kontroliuoti savo elgesį ir yra už jį atsakingas, gali padėti ir kiti būdai, pavyzdžiui, „Gero elgesio lipdukų knygelė“. Sutarkite, kad surinkęs puslapį lipukų (5-10, priklausomai nuo vaiko amžiaus ir situacijos) vaikas susilaukia prizo. Taip pat sutarkite, už ką vaikas gauna lipduką, ir už kokį blogą poelgį lipdukas „minusuojamas“ – t.y. ant jo užklijuojamas baltas tuščias lipdukas. Ši knygelė gali būti skirta tiek vienam konkrečiam vaiko elgesio elementui, tiek ir keletui jų (tačiau nedarykite labai sudėtingos sistemos, nes vaikui bus sunku atsiminti). Matydamas, kad lipdukų knygelė pildosi ar tuštėja priklausomai nuo jo elgesio, vaikas išmoksta atpažinti savo emocijas, vertinti savo paties veiksmus ir tų veiksmų pasekmes. Taip vaikas pradeda suprasti, kad jis pats yra atsakingas už savo elgesį. Lipdukų knygelę galite pakeisti vertinimų lenta virtuvėje, nesudėtinga dėlione („puzzle“) – patys turėtumėte nuspręsti, kas jūsų vaiką galėtų įtraukti į šį gero elgesio žaidimą.
Pati susidomejau siuo seminaru (deja panasu nepavyks nueiti, nes gimdymas numatytas savaite anksciau). Gal, kuriai bus aktualu, nes kartais tikrai pristingame ismones kaip susikalbeti, nuraminti vaika, kai prasiverzia pyktis.

