Kaip ugdyti vaiko savitvardą (28)

kaip ugdyti vaiko savitvardą

Savitvarda yra gebėjimas suvaldyti emocijas, ypač neigiamas: pyktį, nusivylimą, paniką. Savitvardos lavinimo procesas prasideda vos gimus ir tęsiasi visą mūsų gyvenimą. Kūdikis gimsta faktiškai be savitvardos: jis beveik nepajėgus kontroliuoti savo emocinių būsenų ar elgesio – jei jis blogai jaučiasi, yra alkanas, jis verkia tol, kol tas poreikis yra patenkintas. Augančio vaiko poreikiai ir norai tampa vis sudėtingesni (dažnai net neįgyvendinami!). Be to, jis turi išmokti paisyti kitų žmonių norų ir poreikių, susikaupti ir atlikti užduotis, net jei to nesinori, išmokti dalintis, galiausiai – išmokti laimėti ir pralaimėti.

Blaivus mąstymas kritinėse situacijose yra savitvardos dalis: tuomet protas priima sprendimą, kuriam impulsui pasiduoti. Gebėjimas tvardytis padeda vaikams dirbti komandoje, susidoroti su įtampa ir spręsti konfliktines situacijas. Šių įgūdžių vaikai išmoksta bendraudami kitais, padedami tėvų ir kitų juos auklėjančių žmonių. Žinoma, kas tinka vienam vaikui, nebūtinai tiks kitam, tačiau pozityvios tėvystės principai pataria naudoti šiuos metodus:

„Minutės pertraukėlės“. Tai trumpos pauzės, kai vaikas turi pabūti vienas, ir nusiraminti. Jos tikslas – parodyti vaikui, kad (1) bendraudamas netinkamai (verkdamas, keldamas isteriją, zyzdamas) jis nepasieks geidžiamo tikslo; (2) kad jis gali susidoroti su jį užplūdusiomis emocijomis. Pavyzdžiui, jei vaikas ima zysti, kad nori saldainio, priminkite jam apie susitarimą (saldainius valgome tik po pietų). Jei zyzimas nesiliauja, tvirtu ramiu balsu pasakykite, kad tęsite pokalbį tik tuomet, kai vaikas baigs zysti ir kalbės „normaliai“, „gražiai“, „kaip didelis“. Jei nepadeda ir tai, liepkite jam eiti į savo kambarį (pasėdėti ant laiptų ar kėdutės pastovėti kampe, ar panašiai) ir grįžti nusiraminus. Galite duoti smėlio laikroduką („Elgiesi blogai, todėl turi pasėdėti ant kėdutės iki smėliukas subėgs žemyn. Tada galėsime ramiai pasikalbėti“). Turėkite omeny, kad vaiko laiko pojūtis yra kitoks, tad šios „minutės pertraukėlės“ neturėtų būti labai ilgos (3 metų vaikui nusiraminti pakanka 3 min, 4-erių – 4 min ir t.t

„Gero elgesio knygelė“. Suprasti, kad vaikas gali kontroliuoti savo elgesį ir yra už jį atsakingas, gali padėti ir kiti būdai, pavyzdžiui, „Gero elgesio lipdukų knygelė“. Sutarkite, kad surinkęs puslapį lipukų (5-10, priklausomai nuo vaiko amžiaus ir situacijos) vaikas susilaukia prizo. Taip pat sutarkite, už ką vaikas gauna lipduką, ir už kokį blogą poelgį lipdukas „minusuojamas“ – t.y. ant jo užklijuojamas baltas tuščias lipdukas. Ši knygelė gali būti skirta tiek vienam konkrečiam vaiko elgesio elementui, tiek ir keletui jų (tačiau nedarykite labai sudėtingos sistemos, nes vaikui bus sunku atsiminti). Matydamas, kad lipdukų knygelė pildosi ar tuštėja priklausomai nuo jo elgesio, vaikas išmoksta atpažinti savo emocijas, vertinti savo paties veiksmus ir tų veiksmų pasekmes. Taip vaikas pradeda suprasti, kad jis pats yra atsakingas už savo elgesį. Lipdukų knygelę galite pakeisti vertinimų lenta virtuvėje, nesudėtinga dėlione („puzzle“) – patys turėtumėte nuspręsti, kas jūsų vaiką galėtų įtraukti į šį gero elgesio žaidimą.

Naujausi komentarai

  1. eglesa
    eglesa prieš 4 m.

    Ashai parašė:
    Viskas tvarkoje su emocijų tvardymu, o ką daryti, kai kiekvieną rytą vaikas (8 m) nenori keltis į mokyklą, - verkia, pyksta....

    Pati susidomejau siuo seminaru (deja panasu nepavyks nueiti, nes gimdymas numatytas savaite anksciau). Gal, kuriai bus aktualu, nes kartais tikrai pristingame ismones kaip susikalbeti, nuraminti vaika, kai prasiverzia pyktis.

  2. eglesa
    eglesa prieš 4 m.

    Ashai parašė:
    Viskas tvarkoje su emocijų tvardymu, o ką daryti, kai kiekvieną rytą vaikas (8 m) nenori keltis į mokyklą, - verkia, pyksta....

    Manau turit rast konkrecias priezastis kas butent jam nepatinka mokykloj ir jas spresti.
    Maniskis nemego skaityt (pirmokas). Sake kazkas pries simta metu sugalvojo kazkokia nesamone uzrase ir dabar turiu skaityt. Jam
    Visiskai nepatinka tos senovines pasakos. Tai radom sprendima - papildomai prie mokykliniu uzduotu tekstu dar skaitome komiksus. Jam Idomu, o skaitymo igudzius vistiek lavina. Mokykloj kaip atrode mokytojai nei is sio nei is to lysdavo po suolu. Kaip issikalbejom todel kad jautesi nemoksa geda buvo jei nezinodavo kokio atsakymo, o po to suprasdavo kaip lengva buvo (nors is esmes jam
    Mokslai gerai sekas, tik kelia aukstus reikalavimus sau). Kaip pats veliau ivardino del nepasitikejimo savimi. Na tu situaciju ne viena buvo, ko pasekoje pirmokui viskas susidejo ir
    Irgi nenorejo i mokykla. Bet po daug daug kalbu ir issiaiskintu situacija viskas tikrai
    I gera pasikeite. Bet kalbedamiesi mokomes iki siol keisti poziuri i tam tikras mokyklines situacijas. Nes jam kaip pirmokui tikrai daug issukiu kelia pirmoji klase

  3. .Lėlytė.
    .Lėlytė. prieš 4 m.

    O jūs klausėt kodėl? Gal ten jį kas skriaudžia..maniškis į darželį užpernai nenorėjo eit po kurio laiko....tai išaiškėjo, kad jį auklėtoja tampo, rėkia ant jo, ir rūbinėj valgydavo vaikas vienas ....tokį pakėlėm uraganą, kad savivaldybė klausė į kokį kt darželį norėtume vest vaiką, nors nebūna vietos į juos, būtų radę...🙄 ir dar buvo prigąsdintas, kad nk nesakytų....db į mokyklą eina, verkdavo dažnai, papasakojo, kad muzikos mokytoja davė sprigtą už tai, kad nedainavo, mokytoja jam ir kitiem liepia čiaupt burnas, mačiau vieną k tampė auklėtojos padėjėja tokį berniuką.....pasikalbėjom su dire, nk nepasikeitė, td parašiau skundą direi, ir pasakiau, jei nk nedarys tai kitas skundas bus savivaldybei..šiuo metu sakė nešaukia ant jo, bet ank kitų šaukia ir kaip mačiau tampo kitus....pasikalbėkit, neklauskit ar skriaudžia, tiesiog papasakokit ką nors apie suaugusių smurtą prieš vaikus, kad suaugę negali skriaust vaikų ir vaikai kitų vaikų, td man vaikas papasakodavo viską, net nesuprasdamas, kad mama norėjo jį iškamantinėt😊

  4. Ashai
    Ashai prieš 4 m.

    eglesa parašė:
    ....
    Mokslai gerai sekas, tik kelia aukstus reikalavimus sau).... pirmokui tikrai daug …

    Sutinku, mano vaikas sau taip pat kelia labai aukštus reikalavimus, skaičiuoja kiek kartų gavo tą ar kitą įvertinimą...
    Bet jo žodžiais, jis nenori eiti į jokią mokyklą, nes nori būti su manim namie. Jis nori kad aš neičiau į darbą, ir mes sau būtume visą laiką namuose, be jokių režimų, darbų....Kiekvieną kartą jam aiškinu, kad taip negali būti...Bet kol kas sunkiai priima šią tiesą

  5. Ashai
    Ashai prieš 4 m.

    .Lėlytė. parašė:
    O jūs klausėt kodėl? Gal ten jį kas skriaudžia...😊

    Ne, šia tema aš su juo kalbėjau (netiesiogiai klausdama, o kai skaitėm knygelę apie peštukus), ačiū dievui ten tokių dalykų nėra. Mokytoja mūsų taip pat nėra grubi, bet ji reikli, ko vaikams pradžioje ir reikia, drausmės ir ribų nustatymo, kiek galima išdykauti, o kiek turi dirbti