Kava ir kofeinas žindymo metu – ar tai suderinama? (18)

Moteris su kūdikiu ant rankų geria kavą Dmytro Zinkevych | Shutterstock.com

Visus 9 nėštumo mėnesius būsimosioms mamoms tenka atsisakyti kai kurių mėgstamų maisto produktų ir gėrimų. Po gimdymo, jei maitinate vaikelį, gali kilti klausimas, ar į kasdienį racioną vėl galima įtraukti kavą, juodąją bei žaliąją arbatą, kitus kofeino turinčius gėrimus ir maisto produktus, ar vis tik ir toliau reikia laikytis ribojimų? Atsakymą į šį klausimą rasite straipsnyje.

Kofeinas – tai natūralus stimuliatorius, aptinkamas daugiau nei 60 augalų rūšių. Žmonės kofeino turinčius maisto produktus vartoja norėdami gauti energijos dozę. Daugiausia kofeino suvartojama rytais, geriant kavą arba arbatą.

Kūdikius auginančios mamos kofeino turinčius produktus vartoja norėdamos geriau prisitaikyti prie pakitusios dienotvarkės arba kai po pusiau bemiegės nakties jaučiasi mieguistos ir pavargusios. Kai kuriems žmonėms taip pat patinka produktų, kurių sudėtyje yra kofeino (pavyzdžiui, šokolado), skonis. Tačiau ar žindančioms mamoms galima vartoti daugiau kofeino turinčius produktus?

Ar saugu gerti kavą ir kitus kofeino turinčius gėrimus žindančioms moterims?

Žindant kūdikį saugu gerti kavą ir kitus kofeino turinčius gėrimų. Tačiau žindymo laikotarpiu per dieną reikėtų suvartoti ne daugiau nei 300 mg kofeino, t.y. išgerti ne daugiau 2-3 puodelių kavos.

Tyrimai rodo, kad kofeino pėdsakų aptinkama ir motinos piene, tačiau ši medžiaga veikia ne visus kūdikius. Viską lemia organizmo gebėjimas suskaidyti kofeiną.

Svarbu žinoti, kad kai kurie kūdikiai yra jautresni kofeinui, o kitiems jis nedaro visiškai jokio poveikio, tad kiekvieną situaciją reikia vertinti individualiai.

Šie požymiai rodo, kad kofeinas daro neigiamą poveikį jūsų žindomam kūdikiui:

  • Padidėjęs nervingumas ir dirglumas;
  • Mažyliui sunku užmigti, prastesnė miego kokybė;
  • Pasireiškia hiperaktyvumas;
  • Neramumas;
  • Trūkčiojimas, krūpčiojimas (ypač naujagimiams).

Kofeino poveikis ir kūdikio amžius

Dar vienas svarbus niuansas – jog naujagimiai yra kur kas jautresni kofeinui nei, pavyzdžiui, pusmečio ar pirmojo gimtadienio greitai sulauksiantys kūdikiai. Nustatyta, kad naujagimių ir pirmųjų mėnesių kūdikių organizme kofeinas išlieka ilgiau, lyginant su vyresnių kūdikių. Pusė kofeino kiekio iš 6 mėn. kūdikių organizmo pašalinama per 2,5 valandos, o iš naujagimių organizmo – tik per kelias dienas.

Kofeinas ir geležies kiekis

Kofeinas gali paveikti motinos pieno maistinę vertę. Mamų, išgeriančių 3 puodelius kavos per dieną, piene yra maždaug trečdaliu mažiau geležies, lyginant su kavos apskritai negeriančių mamų pienu. Taigi, kofeino visiškai atsisakyti nereikia, tačiau, pavyzdžiui, jei per dieną vietoje 3 puodelių kavos išgersite 1 puodelį, geležies piene, tikėtina, bus kiek daugiau.

Ką daryti, jei nerimaujate, jog kofeinas paveiks kūdikį?

Jei numanote, kad kūdikis ilgiau būdrauja būtent dėl to, kad gėrėte kavos, galite laikytis šių rekomendacijų:

Žindykite kūdikį arba nusitraukite pieną pientraukiu prieš vartodamos produktus, kuriuose yra kofeino. Tada kitą kartą maitinkite ne anksčiau nei po 3 valandų. Per jas jūsų organizmas turėtų pakankamai apdoroti kofeiną, tad į motinos pieną jo pateks mažai.

Jei ką tik susilaukėte naujagimio, apsiribokite vienu kasdieniu nestiprios kavos puodeliu.

Po puodelio kavos išgerkite ir 1–2 stiklines vandens (pirma, kava iš organizmo išvaro skysčius, antra, išgėrus vandens kofeino koncentracija iškart sumažėja).

Jeigu pastebite, kad kofeinas neigiamai veikia naujagimį ar kūdikį, laikinai kavos atsisakykite (luktelėkite, kol kūdikis paaugs ir jo organizmas gebės geriau apdoroti kofeiną) arba gerkite kavą be šio stimuliatoriaus (nors ir joje yra apie 2 mg kofeino). Beje, kavos kiekį mažinkite palaipsniui (kasdien gerkite vis silpnesnės kavos, nes gali pasireikšti kofeino abstinencija ir su ja susiję neigiami pojūčiai).

Kofeino šaltiniai ir poveikis

Atkreipkite dėmesį, kad 250 ml talpos puodelyje yra apie 96 mg kofeino, puodelyje juodosios – 47 mg, o žaliosios arbatos – tik 28 mg, taigi žalioji arbata – santykinai geriausias pasirinkimas maitinančioms moterims. O vaisinėje arba žolelių arbatose kofeino apskritai nėra.

Atkreipkite dėmesį, kad kofeino yra ir kituose produktuose:

  • Gazuotuose gėrimuose (pavyzdžiui, koloje);
  • Energiniuose (juose ypač daug) ir sportiniuose gėrimuose;
  • Šokolade;
  • Vaistuose nuo skausmo (ypač skirtuose malšinti galvos skausmą);
  • Papilduose svoriui mesti;
  • Guaranoje ir kt.

Taigi, įdėmiai skaitykite produktų etiketes ir pasistenkite per dieną suvartoti ne daugiau nei 300 mg kofeino, o jei turite naujagimį – laikinai ir perpus mažiau.

Susiję straipsniai

Žindymas su papildoma maitinimo sistema

Papildomą maitinimo sistemą sudaro maišelis-talpa, vamzdeliai, kuriais teka pienas, ir laikikliai. Sistema specialiai sukurta padėti mamoms žindyti.

Rūkymas ir žindymas

Rūkymas nėštumo metu yra didžiulis tabu, tačiau ką apie šį žalingą įprotį svarbu žinoti jau pagimdžiusioms ir savo kūdikius žindančioms mamoms?

Užsikimšęs pieno latakėlis (laktostazė)

Užsikimšęs pieno latakėlis – tai būklė, kai motinos pienas negali tekėti per krūtis į spenelį, nes pieną pernešantis latakas yra blokuojamas.

Naujausi komentarai

  1. Daphne
    Daphne prieš 1 m.

    Netipiška parašė:
    Oi, tos žindymo specialistės Ko jos neprikalba Geriau kava nėščia, geriau zindydama, o dukra gal jau nuo 4 men ismiega visą naktį ir šiaip be priežasties verk…

    Atleiskite, bet kad jūs trumpai žindėte ir turėjote žindymo sunkumų kaip rašėte kitose temose. Iš pasisakymų nepasirodė, kad lb rami mergaitė buvo 🙈 nelabai jūsų komentarai į temą 🤷‍♀️

  2. Daphne
    Daphne prieš 1 m.

    Aš pirmomis savaitėmis vengdavau kavos, gėriau žolelių arbatas ne vien dėl vaiko pilvuko, bet ir dėl savo. Ugtelėjus jau retkarčiais pasilepindavau balinta ar iš kapsulių.

  3. User has not uploaded an avatar
    ingakr prieš 1 m.

    Rūta M. parašė:
    Pirmagimis buvo labai neramus, antragimis ramybea isikunijimas. Su pirmagimiu negeriau kavos, su antragimiu geriau 🤷🏻‍♀️

    Man buvo atvirkščiai. Pirmoji buvo rami, nors kava gėriau po du tris puodelius per dieną. Su antrąja kavos atsisakiau visiškai, bet buvo labai nerami.

  4. Neegzistuojantis vartotojas
    prieš 1 m.

    karolitte parašė:
    Juk čia Netipiška🤣🤣🤣 jau man tai juokas paiima kai pamatau kur pakomentavusia😅 ir vis kitaip🤣 ir žinoma kaip ir kiekvienoi temoj reikia pabrėžti vyras gydytojas🤣🤭🤭🤭…

    Keista, kad nepaminejo, kad vaikas del to nuo 5men vaiksto.

    O atsakant i tema, zindymo specialiste buvo paminejusi vos tris produktus, kuriu reiketu vengti arba vartoti labai su saiku: braskiu, citrusiniu vaisiu ir sokolado/kavos, butent del kofeino. Zinoma, kiekvienos pasirinkimas, kuo tiketi, bet si zindymo konsultante issprende mano zindymo problemas per 30min, todel jos pasiulymais labai pasitikejau ir klausiau 🙈😂
    As, pavyzdziui, pirmus zindymo metus geriau tik kava be kofeino, ir tai vos puodeli i diena. Mano drauges vaikui miegas pasitaise, kai mama atsisake kavos.
    Bet, aisku, visu istorijos skirtingos ir as asmeniskai esu linkusi manyti, kad visur reikalingas saikas.
    Mergaitei mano 15men, vis dar dukart per diena zindau, bet kavos sau jau leidziu isgerti normalios ir 2 puodelius per diena. Stengiuosi, kad jie butu pirmoj dienos pusej.

  5. Bergamote
    Bergamote prieš 1 m.

    Geriu kava du kartus, ryte ir per pietus. Kaip kazkas rase, stengiuosi gerti tada kai zinau, kad bent valanda poto nezindysiu.