Kokios didžiausios vaikų mitybos klaidos?

Mergaitė prie stalo valgo savarankiškai Oksana Kuzmina | Shutterstock.com

Mitybos specialistas Tomas KravecTomas KravecSveikos mitybos specialistas, knygos „Mitybos inžinerija – sveiko kūno paslaptys“ autorius

Vieni besilaukdami pasvajoja, kaip sveikai maitins ir kokius rinksis produktus, kiti apie tai susimąsto kūdikiui pradėjus valgyti kietą maistą, o treti – kai susiduria su sveikatos problemomis.

Be to, visi susiduria su ta pačia informacijos stokos problema ir vaikų pasipriešinimu kažkokiems produktams. Tai ką svarbaus reikėtų žinoti?

Žiniomis apie vaikų mitybos aktualijas susitiko pasidalyti sveikos mitybos specialistas, antrosios knygos „Mitybos inžinerija – sveiko kūno paslaptys“ autorius Tomas Kravec.

Kokių produktų neduotumėte savo vaikui?

Visiškai jokių produktų, kurių sudėtyje yra pridėtinio cukraus. Mano manymu, pakankamai apstu saldžių vaisių. Taip pat neduočiau jokių produktų, kuriuose yra konservantų.

Nemanau, kad žmonėms reikalingi pieno produktai. Jei bijoma negauti pakankamai kalcio, tuomet reikėtų geriau pasidomėti, kur jo yra. Juk kalcio gausu neapdorotose sėklose, riešutuose, daržovėse ir kituose produktuose.

Kokias pastebite didžiausias vaikų mitybos klaidas?

Dažnai tėvai mano, kad daugiau maisto vaikams yra geriau. Jaudinasi, kad vaikai neišsivystys, jei negaus jo pakankamai. Labai dažnai matau mamas, nerimaujančias, kad jų vaikai labai mažai valgo, tačiau įsigilinus paaiškėja, jog vaikai valgo užtektinai.

Taip pat trūkumas žinių apie maisto suderinamumą. Mamos primakaluoja daug produktų ir mano, kad vaiko kūnas viską pats atsirinks. (Šypsosi).

Kuo pakeisti saldumynus?

Vaisiais ir natūraliu medumi. Juk šie gamtos produktai užtektinai saldūs, ar ne?

Kaip paskatinti vaiką valgyti daržoves, košes ir kitą sveiką maistą, jei jam neskanu?

Jei tėvai valgo kokybišką maistą, tuomet šaldytuve nebūna kitokio, ar ne? Jei vaikas nenori valgyti to, ką duoda tėvai, vadinasi, jis nėra alkanas, luktelkite kelias valandas. Jis parodys, kada yra alkanas. (Šypsosi).

Nieko nereikia skatinti, reikia rodyti pavyzdžiu. Būtent taip vaikai mokosi. Jei tėvai valgo šlamštmaistį, o iš vaikų tikisi, kad jie norės valgyti šviežių daržovių salotas, tai jie labai klysta.

Kokių medžiagų per dieną vaikui reikia labiausiai ir kokiuose maisto produktuose jų rasti?

Vaikui būtina gauti pakankamai ląstelienos, riebalų, angliavandenių, baltymų. Labai svarbu, kad maistas būtų kiek įmanoma mažiau apdorotas. Valgant neapdorotą maistą, mūsų organizmas gauna vitaminus, mineralus ir kitas medžiagas.

Ląsteliena yra maistas mūsų gerosioms bakterijoms. Gaudamos pakankamai ląstelienos, jos sintezuoja daugybę vitaminų. Nemažai žmonių mano, kad tik maiste yra vitaminų, tačiau tai nėra taip, būtent mikroorganizmai sintezuoja daugybę jų.

Taip pat reikėtų žinoti, kad nuo probiotikų kiekio žarnyne priklauso žmogaus emocinė būklė.

Kokias pastebite didžiausias žmonių mitybos problemas? Kas labiausiai skatina neteisingus pasirinkimus?

Didžiausios bėdos žmonių mityboje yra kelios, viena iš jų – neišmanymas, trūkumas žinių. Dažnai žmonės net nežino, ką valgo, visiškai neperdėdamas tai teigiu. Skaitydami prekių aprašymus jie nesupranta produktų sudėties.

Labai daug žmonių vadovaujasi kažkokiais mitais ir stereotipais, kuriuos gauna iš socialinių tinklų ar kažkokių žurnalų. Tai juos dar labiau atitolina nuo mitybos, kuri galėtų maitinti jų kūną, o ne žaloti.

Taip pat tingėjimas ir (arba) nenoras domėtis mityba – labai dažna situacija. Reklamos daro labai didelę neigiamą įtaką, skatina pirkti produktus, turinčius tik energinę vertę, tačiau jokios maistinės. Žinoma, parduotuvių lentynose taip pat daugėja labai mažos maistinės vertės produktų.

Ką akcentuotumėte žmonėms, ieškantiems sau arba (ir) vaikams tinkamos dietos?

Nėra visiems žmonėms tinkamos dietos. Kiekvieno kliento mitybą analizuoju ir vertinu individualiai. Nėra vienos sėkmės formulės. O jei kas nors ją žada, tai tiesiog marketingas.

Tačiau labai bendras patarimas visiems būtų susijęs su ląsteliena. Žmonės turi atkreipti dėmesį, kiek ir kokios ląstelienos suvartoja per savaitę.

Daugiau apie vaikų mitybos įpročius skaitykite:

Susiję straipsniai

Kūdikio primaitinimas: kalakutienos receptai

Kalakutiena yra vienas iš geriausių pasirinkimų, supažindinant kūdikį su mėsa. Ji itin lengvai virškinama, turi daug baltymų, vitaminų ir mineralinių

Kiek vandens reikia vaikui?

Kodėl vanduo toks svarbus ir kiek jo apytiksliai kasdien reikėtų suvartoti vaikams?

Augaliniai gėrimai vaikams: ar jie gali visiškai atstoti įprastą pieną?

Veganiškai besimaitinantys ar tiesiog alternatyvų karvės pienui dėl jo netoleravimo ieškantys tėvai dažnai domisi, ar augaliniai gėrimai yra tinkami.