Automobilinė kėdutė prieš važiavimo kryptį: kodėl ji saugesnė?
Rekomendacija kūdikius ir vaikus vežti prieš važiavimo kryptį sumontuotose automobilinėse kėdutėse (angl. Rear-facing car seats) gyvuoja jau nuo 1988 metų. Tačiau Lietuvoje įprasta taip sumontuotose gulimose kėdutėse vežioti tik kūdikius, o tvirtai sėdintys ir atitinkamą ūgį bei svorį pasiekę metinukai dažnai jau sodinami į pagal važiavimo kryptį sumontuotas kėdutes. Ką svarbu žinoti?
Kodėl kūdikius ir vaikus reikėtų vežti prieš važiavimo kryptį?
Tyrime nustatyta, kad atbulai sumontuotos automobilinės kėdutės yra daug saugesnės, nei į priekį atsuktos: atitinkamai 9–14 proc. sumažėja tikimybė patirti bet kokio tipo traumą ar susižaloti.
Vežant vaiką į priekį atsuktoje kėdutėje avarijos metu gležna vaiko galva ir stuburas gali būti paveikiami didžiulės jėgos, dėl kurios gali įtrūkti stuburo smegenys ir gali būti sužaloti kiti organai, o tai kelia pavojų gyvybei. Vertinama, kad jėgos, veikiančios į priekį atsuktoje kėdutėje sėdintį vaiką yra iki penkių kartų stipresnės, nei analogiško susidūrimo atveju vaikui sėdint prieš važiavimo kryptį.
Kūdikio galva sudaro net 25 proc. jo kūno svorio. Palyginimui, suaugusių žmonių galva – tik apie 6 proc. Kuo galva sunkesnė, tuo didesnė ir traumų tikimybė patekus į avariją.
Pavojingiausios avarijos – kai automobiliai susiduria iš priekio. Tokiose avarijose dominuoja didelis greitis ir itin didžiulė jėga. Kai vaikas kėdutėje sėdi važiavimo kryptimi ir automobilis susiduria priekiu, vaikas iš pradžių labai stipriai sviedžiamas į priekį, jį tarsi sugriebia ir sulaiko diržai (jeigu jie tinkamai ir tvirtai priveržti), o tuomet jis bloškiasi atgal į kėdutę. Tai gali lemti kaklo, stuburo ir vidaus organų traumas (net ir labai sunkias).
Mažylio judėjimo aplitudė avarijos metu yra didelė dar ir dėl to, kad kūdikio galva sudaro net 25 proc. jo kūno svorio. Palyginimui, suaugusių žmonių galva – tik apie 6 proc. Kuo galva sunkesnė, tuo didesnė ir traumų tikimybė patekus į avariją.
Prieš važiavimo kryptį sumontuotos kėdutės padeda išvengti didesnių traumų, nes avarijos atveju vaikas tiesiog pasilieka automobilio kėdutėje, o ne labai stipriai bloškiasi į priekį. Taip tolygiau paskirstoma jėga, ypač nugaros srityje, kur kas mažiau streso sukeliama paslankioms kūno dalims.
Ką daryti, jei automobilyje nėra pakankamai vietos pritvirtinti kėdutę prieš važiavimo kryptį?
Dažniausiai tik tėvams atrodo, kad kėdutė netilps, jei jie tvirtins ją prieš važiavimo kryptį. Tačiau kai kurios kompaktiškesnės kėdutės užima ne daugiau vietos nei turistinė kūdikio nešioklė metaliniu pagrindu. Tad paieškojus, tikėtina, pavyks prisitaikyti prieš važiavimo kryptį montuojamą kėdutę, tinkamą net ir nedideliam autombiliui.
Kur vaikas dės kojas, jei bus vežiojamas prieš važiavimo kryptį?
Dauguma „atbulų“ automobilinių kėdučių yra montuojamos paliekant tarpą tarp sėdynės pagrindo ir atlošo. Kokio dydžio tarpą palikti, priklauso nuo atstumo tarp automobilio galinės ir priekinės sėdynių, tačiau kai nėra vietos dideliam tarpui palikti, dauguma vaikų sėdi sukryžiavę ar sulenkę kojas.
Maži vaikai – labai lankstūs, judresni ir jų sąnariai. Sėdėdami įprastoje automobilinėje kėdutėje, vaikai dažnai sukryžiuoja kojas, nes sėdėti, kai jos kabo ore ir niekur nėra atremtos, yra nepatogu. Kai vaikas važiuoja prieš judėjimo kryptį, kojas jis gali atremti į sėdynės atlošą, sukryžiuoti ar sėdėti varliuko poza.
Kaip tėvai matys, ką veikia vaikas?
Tėvai gali įsigyti specialiai sukurtus veidrodžius, kurie vaikui leidžia matyti vairuojantį tėtį arba mamą, o tuo tarpu vairuotojas per galinio vaizdo veidrodėlį gali stebėti vaiką.
Ar prieš važiavimo kryptį vežamam vaikui nebus nuobodu?
Anot automobilinių kėdučių gamintojų, į priekį atsuktoje automobilinėje kėdutėje vaikai gali matyti tik priekinės sėdynės atlošą ir šiek tiek vaizdų pro šoninį langą. Atsuktas prieš važiavimo kryptį, vaikas gali dairytis pro abu šoninius bei per galinį langus.
Kiek ilgai vaikas galės važinėti prieš važiavimo kryptį sumontuotoje automobilinėje kėdutėje?
Svarbu žinoti, kad daugelis kėdučių, montuojamų važiavimo kryptimi, tinka nuo 9 mėn. amžiaus arba kai kūdikis / vaikas pasiekia 76 cm ūgį.
Tačiau saugos specialistai rekomenduoja kūdikius ir vaikus kuo ilgiau vežti prieš važiavimo kryptį. Nemažai šalių galioja įstatymai, kuriuose nustatytas reikalavimas jaunesnius nei 15 mėn. amžiaus vaikus vežti kėdutėje, sumontuotoje prieš važiavimo kryptį.
Galima įsigyti autokėdučių, tvirtinamų prieš važiavimo kryptį ir tinkančių net iki 18–25 kg sveriantiems vaikams. Skandinavai savo vaikus taip vežioja net iki 4 metų: jų pavyzdžiais tikrai verta pasekti!