Kaip įpratinti vaiką tvarkytis namuose?

Vaikas tvarko žaisliukus conrado | Shutterstock.com

Sugebėjimas susitvarkyti po savęs bei rūpintis gražia aplinka turėtų būti ugdomas nuo pat mažumės.

Taip pat ir todėl, kad vėliau netektų lakstyti iš paskos ir rankioti žaislus ar kovoti su apsikuitusiu vaiku.

Kada pradėti mokyti vaiką tvarkytis?

Kuo anksčiau pradėsite, tuo geriau. Iš tiesų, tvarkytis galite pradėti nuo pat kūdikystės. Pradėkite nuo to, kad kas vakarą prieš miegą kartu susitvarkote žaisliukus.

Žinoma, kad pradžioje tvarkysite jūs, tačiau ilgainiui pagalbos sulauksite vis daugiau: žaisliuką galintis sugriebti kūdikis jau galės įmesti jį į žaislų dėžę, o pradėjęs vaikščioti – ir pats jį nunešti.

Bet kurioje situacijoje stenkitės vaikui paaiškinti ir diegti tvarkymosi įgūdžius: kol vaikas mažas, tiesiog pasakokite, ką darote, jam augant - leiskite vis labiau įsitraukti į bendrą veiklą. Pavyzdžiui, kiek paaugęs vaikas gali būti atsakingas už stalo įrankių surūšiavimą ir įdėjimą į stalčių.

Būtinai pastebėkite kad ir mažus vaiko pasiekimus: niekas kitas taip nemotyvuoja vaiko, kaip tėvų dėmesys ir pagyros.

Kaip mokyti vaiką tvarkytis?

Nepriklausomai nuo vaiko amžiaus, prisiminkite šiuos keturis pagrindinius principus:

1. Rodykite tvarkymosi pavyzdį

Sakoma, kad vaikų nereikia auklėti, pakanka jiems rodyti teisingą pavyzdį.

Jeigu namų ruoša suaugusiems yra didžiausia kančia, ji nuolat atidėliojama, dėl užduočių pasiskirstymo kyla konfliktai, tai kodėl vaikas turėtų su džiaugsmu lėkti susidėti savo žaisliukų?

Vaikas, matydamas, kad suaugusieji noriai tvarkosi, gražiai pasidalina darbais, o vėliau padėkoja ir pasidžiaugia rezultatu, šiuos įpročius perims natūraliai.

2. Teisingai motyvuokite vaiką

Tėvai dažnai daro klaidą papirkinėdami vaiką, už sutvarkytą kambarį siūlydami saldainių, žaislų ar pinigų.

Tokia motyvavimo sistema veikia, tačiau, dažniausiai, tik kurį laiką. Vėliau vaiko poreikiai auga, jis pradeda manipuliuoti tėvais reikalaudamas atlygio už kiekvieną smulkmeną arba nuolat keldamas savo „įkainius“.

Ypač mažesnius vaikus, būtinai pagirkite, kad ir už menkiausias pastangas. Pastebėkite, kad sutvarkytas kambarys labai gražus, kad dabar gerokai patogiau žaisti. 

Vyresnį vaiką pratinkite tiesiog džiaugtis atliktu darbu. Pasikalbėkite apie palengvėjimo ir pasididžiavimo savimi jausmus, kurie užplūsta pabaigus darbą (ypač nemalonų, bet reikalingą).

3. Suteikite galimybę tvarkytis savarankiškai

Norėdami, kad vaikas nuo pat mažumės įprastų tvarkytis, turite tam sudaryti tinkamas sąlygas.

Svarbu, kad daiktai ne tik turėtų „savo“ vietas, bet ir būtų lengvai vaikui pasiekiami, kad mažylis galėtų ne tik pats juos pasiimti, bet ir sugebėtų patogiai susitvarkyti, pavyzdžiui:

  • vaiko žaislus sudėkite į žemai pritvirtintas lentynas, ant žemės esančius krepšius ar dėžes;
  • pirmąjį komodos stalčių paskirkite dažniausiai naudojamiems vaiko drabužėliams;
  • išrinkite žemesnę lovą, kurią vaikas galėtų pasikloti pats.

4. Neapsikraukite daiktais

Kuo daugiau daiktų turime, tuo sudėtingiau palaikyti tvarką. Ši taisyklė, žinoma, galioja ir vaiko aplinkai – juk susidėti kelis žaislus yra gerokai greičiau ir paprasčiau, nei į lentynėles krauti tūkstantį kaladėlių!

Todėl kasdieniam naudojimui vaikui pasiekiamose vietose laikykite po keletą žaislų ir knygelių, atrinkite kelis mėgstamiausius rūbelių komplektus ir t.t.

Vaikas gali turėti ir daugiau žaislų, tačiau juos laikykite jam nepasiekiamoje, nematomoje vietoje (dėžėje aukštai ant spintos, po tėvų lova ar pan.) ir, pavyzdžiui, kartą per savaitę žaislus bei kitus daiktus vis pakeiskite.

Vaikui bus įdomu, nauja ir netikėta, o tvarką palaikysite lengviau.

Gudrybės, skatinančios vaiką tvarkytis

Daugumą vaikų (ypač pačių mažiausių) tvarkytis motyvuoja tėvelių paskatinimas, geras žodis bei džiaugsminga reakcija. Jeigu vaikas tvarkosi nenoriai arba yra jau vyresnis ir tvarkos jį pradedate mokyti tik pastebėję problemą, nepykite, nesibarkite ir nepapirkinėkite. Atrasti tvarkymosi džiaugsmą padės kelios paprastos gudrybės.

  • Suskaidykite didelį darbą į smulkias užduotis. „Susitvarkyk kambarį“ vaiko galvoje yra labai abstrakti ir mažareikšmė sąvoka. Skiriamą didelį darbą reikėtų suskaidyti smulkiomis, lengvai suvokiamomis užduotimis. Pavyzdžiui, paprašykite vaiko susidėti knygeles. Pagirkite, kuomet jis baigs šią užduotį, o tuomet paprašykite pasikloti lovą, ant jos sudėti pagalvėles ir t.t.
  • Tvarka – kiekvienos veiklos pabaiga. Tvarkymasis turėtų tapti natūralia vaiko rutinos dalimi. Pratinkite vaiką, kad susitvarkymas yra būtina vienos veiklos užbaigimo ir kitos pradėjimo sąlyga. Pavyzdžiui, pažaidus reikia susidėti žaisliukus, kol nesusidėsime, negalėsime eiti į virtuvę gerti sulčių. Be to, nuolat palaikant tvarką, namai neapsikuis, išvengsite varginančio ir ilgai trunkančio „generalinio“ tvarkymo, vaikas įpras gyventi estetiškoje ir tvarkingoje aplinkoje.
  • Įspėkite apie tvarkymąsi. Vaikas turi aiškiai suprasti, kad tvarkymasis yra neišvengiamas ir nuolat planuose esantis veiksmas (ypač, jeigu jis dar tik pratinasi tvarkytis ir tai nėra tapę savaime suprantama rutina). Pavyzdžiui, bebaigiant žaisti įspėkite vaiką, kad po 5 minučių žaidimas pasibaigs ir reikės susidėti žaislus. Vaikas jau iš anksto supras ir susitaikys su mintimi apie artėjantį tvarkymąsi.
  • Asmeninės tvarkymosi priemonės. Vaikui svarbu ne tik pasiekti lentynas ir žaislų dėžes, bet ir išmokti naudotis tvarkymuisi skirtomis priemonėmis. Leiskite vaikui parduotuvėje išsirinkti mažą šluotą ir semtuvėlį, kibirėlį, mėgstamos spalvos dulkių šluostę. Vaikas jausis savarankiškas ir atsakingas, norės išbandyti savo tvarkymosi priemones, tvarkytis bus gerokai maloniau.
  • Tvarkymosi daina. Ne veltui didelę dalį liaudies dainų sudaro darbo dainos – su daina dirbti lengviau! Darbo dainos pasižymi pasikartojimais, padedančiais dirbti ritmingiau ir efektyviau. Pasikartojimų turinčios dainelės naudingos ir tvarkytis nenorintiems, dėmesį sunkiau sukaupiantiems vaikams. Pavyzdžiui, mokydami vaiką tvarkytis dainuokite apie atliekamą veiksmą: „Dedam dedam knygutes, knygutes. Dedam knygutę vieną, dedam knygutę antrą “.
  • Tvarkymosi žaidimas. Žaisti, savaime suprantama, smagiau nei tvarkytis... Džiugu tai, kad tvarkymąsi (bent kartais, kuomet motyvacijos labai stinga) galima paversti žaidimu. Pavyzdžiui, paprašykite vaiko į savo vietas sudėti visus raudonus daiktus – sulankstyti raudonus drabužėlius, sudėti raudonas kaladėles ir t.t. Tuomet skirkite vaikui užduotį nušluostyti dulkes nuo trijų pasirinktų baldų. Aktyviam vaikui patiks greičio reikalaujantys žaidimai. Pavyzdžiui, per 1 minutę gražiai (!) į spintą sudėti kuo daugiau rūbelių.
  • Pasikvieskite svečių. Ši gudrybė gali suveikti, kai pritrūksta vidinės motyvacijos, ypač vyresniems vaikams, paaugliams, kurie aiškiai suvokia tvarkos reikšmę.

Reikėtų susitaikyti, kad po vaiko „tvarkymosi“ gali tekti vėl tvarkytis, tačiau žvelkite į tai, kaip į neišvengiamą mokymosi proceso dalį – juk niekas negimė mokėdamas.

Vaikas greitai supras, tad tvarkydamasis suteikia daug teigiamų emocijų tėvams, jaus pasididžiavimą galėdamas atlikti tokius pat darbus, kaip suaugusieji, noriai tvarkysis ir tą darys vis geriau!