Kaip mokyti vaikus rūšiuoti atliekas?

Vaikai rūšiuoja šiukšles Photographee.eu | Shutterstock.com

Lietuvoje tradicija rūšiuoti atliekas tęsiasi dar tik kiek daugiau nei dešimtmetį, tad tėvams trūksta žinių, kaip rūšiavimo mokyti vaikus. Tiesa, su atliekų rūšiavimo nauda vis plačiau vaikai supažindinami jau darželyje: vyksta aplinkos tvarkymo, grąžinimo akcijos, iš atliekų gaminami darbeliai, mokoma atliekų rūšiavimo pradmenų, vykstama į ekskursijas sąvartynuose, atliekų rūšiavimo aikštelėse ir t. t.

Kaip prie ugdymo ir tvaresnio vaikų elgesio galėtų prisidėti tėvai?

Pirmiausia tėvai turėtų rodyti tinkamą pavyzdį. Vaikai stebi ir stengiasi atkartoti tėvų veiksmus, todėl jei po iškylos gamtoje kruopščiai susirenkate visas atliekas ir nedvejodami pakeliate gatvėje numestą šiukšlę, vaikai mato gerą pavyzdį. Jei įsigysite specialias šiukšliadėžes ir kruopščiai rūšiuosite atliekas, o po to visą turinį išnešite į rūšiavimo konteinerius kieme, analogiškai elgsis ir vaikai. Tiesa, nenustebkite, nes dar ilgokai sulauksite klausimų, į kurią šiukšlių dėžę mesti vieną ar kitą pakuotę ar popierėlį. 

Mokymas rūšiuoti atliekas per žaidimą ir pasakojimą. Vaikai, ypač ikimokyklinio amžiaus, geriausiai įsimena informaciją, pateikiamą žaidimo forma ir per pasakojimą:

  • rūšiavimą galima paversti žaidimu, pavyzdžiui, surengti konkursą, kas daugiau atliekų išrūšiuos ar gražesnį darbelį iš jų sukurs. Galima įsigyti spalvingas šiukšliadėžes arba papuošti jas lipdukais, vaikų pieštais simboliais ir t. t. – vaikai turės daugiau motyvacijos. 
  • Galite vaikui papasakoti istoriją, kaip numestas plastikinis maišelis pateko į vandenyną, tuomet jį prarijo delfinas ar ryklys ir jam labai ilgai skaudėjo pilvą. Mokyklinio amžiaus vaikui turėtų padaryti įspūdį pasakojimas, kad plastiko buteliai nesuyra net kelis šimtus metų. Taip pat galite sukurti istoriją, kad rūšiavimo šiukšliadėžės – atliekų namai, ir ten atliekos linksmai gyvena, bet tik tuomet, kai būna išrūšiuotos tinkamai. 

Vartojimo mažinimas. Labai svarbu vaikus supažindinti ne tik su atliekų rūšiavimo pagrindais, bet ir su besaikio vartojimo žala: kuo daugiau vartojame, tuo daugiau atliekų išmetame. Todėl apsipirkdami prekybos centruose neškitės daugkartinio vartojimo maišelius, papasakokite, kodėl svarbu rinktis iš perdirbamų pakuočių pagamintus produktus, kodėl geriau pirkti Lietuvoje užaugintą produkciją ir t. t. 

Be to, jei vaikas paprašys dar vienos naujos žaislinės mašinos ar lėlytės, nors namuose jų ir taip apstu, skatinkite jį pamąstyti, ar tikrai reikia dar vieno naujo žaislo, kuris galiausiai taps buitine atlieka. Galite ieškoti kompromisų: pavyzdžiui, perkant naują žaislą, vieną iš senųjų vaikas turės padovanoti kitiems nepasiturintiems vaikams. 

Dar viena smagi alternatyva – pasigamini žaislą patiems, dar geriau – iš namuose turimų sukauptų atliekų, pavyzdžiui, tualetinio popieriaus ar popierinių rankšluosčių rulonėlių, grietinės ar jogurto indelių, medžiagos atraižų ir pan.

Norite išmokti tinkamai rūšiuoti atliekas? Skaitykite: