Kaip paskatinti vaikus valgyti daržoves ir vaisius

Kaip paskatinti vaikus valgyti daržoves ir vaisius

Vaikas nevalgo daržovių? Jis tikrai ne vienintelis toks. Tyrimai rodo, kad atsisakymas valgyti daržoves yra būdingas daugeliui vaikų ir tai gali būti ženklas, kad veikia jo intuityvios savisaugos mechanizmas.

Iš kitos pusės, daržovės ir vaisiai – svarbi sveikos mitybos sudedamoji dalis su daug virškinimui reikalingos ląstelienos, natūralių vitaminų, mikroelementų ir fitonutrientų, kurių yra tik augalinės kilmės maisto produktuose.

Kad vaikas kuo anksčiau pradėtų valgyti daržoves ir vaisius ir kuo diesnę jų įvairovę, laikykitės šių principų:

Leiskite vaikui „prisijaukinti“ daržoves. Nenuleiskite rankų, jei vaikas atsisako valgyti vieną ar kitą daržovę: jis taip daro, nes instinktai liepia nesidėti į burną neaiškių dalykų. Dėkite daržoves ant stalo ir leiskite vaikui jas tyrinėti tol, kol jis ryšis jų paragauti. Gali prireikti net 10-15 tokių bandymų!

Rodykite pavyzdį patys valgydami daržoves. Valgykite patys tuos produktus, kuriuos siūlote vaikui, grimasomis ir garsais parodykite, kad Jums skanu. Tai bus vaikui patvirtinimas, kad produktas saugus ir skanus! Kalbėkitės apie tai, kokias daržoves mėgsta tėtis, vyresnis brolis ar mėgstamos knygutės herojus.

Įtraukite į procesą. Pirkite ir gaminkite daržoves kartu su vaiku: eikite kartu apsipirkti, sudarykite jų sąrašą, paskatinkite vaiką jas rasti parduotuvėje: tai dar vienas būdas „prisijaukinti“ daržoves ir vaisius. Vėliau kartu jas ruoškite. Tai, ką „nupirko“ ir gamino pats, vaikas daug noriau išbando. Su kiek vyresniais vaikais galite daržoves ar prieskoninius augalus auginti – be kita ko, tai ir smagus pažintinis procesas.

Paskatinkite už tai, kad ragauja. Sutarkite su vaiku, kad jei jis paragaus bent po vieną kąsnelį visko, ko yra lėkštėje, jis gaus sutartą prizą (lipduką, gardumyną).

Leiskite vaikui nuspręsti pačiam, kiek ir ko jis suvalgys. Jei vaikas suvalgys visas jam įdėtas daržoves – puiku, pagirkite, koks jis šaunuolis! Jei ne – nesureikšminkite to. Jei vaikas pajaus, kad sulaukia daugiau dėmesio tuomet, kai nevalgo, taip elgsis ir kitą kartą! Be to, tyrimais įrodyta, kad net paprastas raginimas kaip „Baik valgyti savo sriubą“ daugumai vaikų kelia neigiamas emocijas. Raginami valgyti vaikai labiau linkę vertinti maistą kaip neskanų ir suvalgo jo mažiau. 

Paaiškinkite, kodėl reikia valgyti daržoves. Jums sveika vaiko mityba turbūt yra svarbiausias motyvas, tačiau vaikui „sveika-nesveika“ yra kiek per sudėtingos savokos, ypač jei jis iš esmės jaučiasi gerai. Rinkitės konkretesnius ir vaikui geriau suvokiamus argumentus: „Kad augtum didelis“ (nes tai svarbu visiems vaikams), „Kad būtum stiprus kaip tėtis“, „Kad neskaudėtų pilvuko“ (pavyzdžiui, jei vaikui dėl ląstelienos trūkumo kietėja viduriai) ar panašiai.

Rinkitės vandenį. Atliktas tyrimas parodė, kad vaikai suvalgo 35% daugiau daržovių ir vaisių, jei valgio metu geria vandenį, o ne gėrimus, kuriuose yra cukraus (arbatą, gazuotus gėrimus ar sultis).

Pasaldinkite. Tai neatrodo pati sveikiausia rekomendacija, tačiau sauja daržovių (vaisių) su šiek tiek cukraus yra mažesnė blogybė nei jokių daržovių (vaisių) vaiko racione. Pasaldinimui gali tikti ir medus ar riešutų sviestas. 

Žaiskite ir mokykitės. Žaidimai puikiai motyvuoja vaikus ir daro valgymą gerokai įdomesniu procesu. Išnaudokite daržovių spalvas (tegu vaikas jas išvardina), formas (pavyzdžiui, brokolis yra panašus į medį, žirnio ankštis, į laivelį, kurio keleivius galima suskaičiuoti). Sugalvokite patiekalams įdomius pavadinimus: tyrimai rodo, kad smagūs ir linksmi pavadinimai skatina vaikus rinktis net ir mažiau mėgstamus patiekalus.

Eksperimentuokite su tekstūromis. Maži vaikai gali turėti pačių keisčiausių nuostatų dėl maisto spalvos, formų ar konsistencijos. Vieniems vaikams labiau patinka šviežios traškios morkytės, kitiems – virtų morkų ir žirnelių garnyras. Dar kitiems jų niekaip neįsiūlysite, tik paslapčia įmaišę į trintą daržovių sriubą. Šios keistos užgaidos anksčiau ar vėliau praeis – stebėjimai rodo, kad dauguma vaikų tokias užgaidas išauga iki 6-7 metų amžiaus. O kol vaikas jų turi – tiesiog būkite kūrybingi.

„Paslėpkite“ daržoves. Pavyzdžiui, vaikams gali patikti makaronų padažas su trintomis daržovėmis, pica su įdaru, kuriame yra plonais šiaudeliais ar plonais griežinėliais pjaustytų daržovių, bulvių apkepas su mėsos ir tarkuotų daržovių įdaru.

Šviežias daržoves pateikite su pagardais. Yra vaikų, kurie yra šviežių daržovių fanai, kiti jas valgys mieliau, jei jų daržovių lazdelės ir griežinėliai bus patiekti su mirkalais: jogurto, avokadų ar trintų pomidorų.

Vaisiai kaip desertai. Vaisiai gali būti puikus desertų papildymas ar net pakaitalas! Pavyzdžiui, šaldytų trintų bananų skonis yra beveik kaip grietinėlės ledų. Braškės, slyvos ar kiviai puikiai dera su šokoladu (be to, vaikai noriai įsijungs į jų ruošimo procesą). Galima pasiruošti ir kiek sudėtingesnį sluoksniuotą desertą iš uogų, jogurto ir sausainių trupinių. O kur dar įvairiausi glotnučiai, pieno ir vaisių kokteiliai!

ATMINKITE:
  • Citrusinius vaisius, rūgščias uogas, taip pat daugiau rūgšties turinčias daržoves kaip pomidorai, špinatai, rūgštynės, geriausia įvesti ne anksčiau kaip 10-12 mėn., nes rūgštys gali dirginti jautrią vaiko virškinimo sistemą bei sukelti odos bėrimus.
  • Rūgščių uogų ir vaisių nerekomenduojama valgyti ant tuščio skrandžio. Jei vaikas jų valgo pusryčiams, patiekite jas su jogurtu ar varške.
  • Žirnius, pupeles, kopūstus rekomenduojama į vaiko racioną įtraukti nuo 10-12 mėnesį – šios daržovės pučia pilvą. Kūdikių virškinimo sistema nėra pilnai subrendusi, tad pilvo gali sukelti didelį diskomfortą.
  • Vaikams, turintiems jautresnę virškinimo sistemą gali netikti kiek aštresnės daržovės kaip ridikėliai ar kaliaropės.
  • Sergant ir vartojant vaistus negalima vartoti greipfrutų ir karčiųjų apelsinų, nes juose esančios medžiagos reaguoja su kai kuriais vaistais (pavyzdžiui, kai kuriais antibiotikais). Jei turite abejonių dėl vaisto ir greipfrutų sąveikos, pasiteiraukite gydytojo ar vaistininko ir perskaitykite informacinį vaisto pakuotės lapelį. 



Skelbimai

6,00 €
25 | 15,6 cm
7,00 €
18 | 10,9 cm