Pietų miego atsisakymas darželyje: ką veikia nemiegantys vaikai?
Evelina Krasnickienė Socialinė pedagogė ir ikimokyklinio ugdymo pedagogė
aukletoja_evelina
Ikimokyklinio ar priešmokyklinio ugdymo įstaigose tėvai gali pasirinkti: jų vaikas miegos pietų miego ar ne. Tėvams ar globėjams panorėjus ir parašius prašymą ugdymo įstaigai, vaikas gali nemiegoti pietų miego. Nemiegantiems vaikams siūloma leisti užsiimti rankdarbiais, piešti, žaisti įvairius žaidimus ar skaityti knygas. Susidarius didesniam vaikų skaičiui jiems siūloma žaisti salėje.
Plačiau skaitykite:
Tačiau ar tai pasiteisina realybėje?
„Tėvų darželis“ pakalbino ugdymo įstaigų pedagogus, kurie atvirai papasakojo, kaip pasikeitė jų darbo diena, atsiradus galimybei vaikams nemiegoti. Pateikiame subendrintus pedagogų atsakymus.
Kiek vaikų nemiega?
Nemiegančių vaikų skaičius kiekvienoje grupėje labai skirtingas. Lopšelyje visi vaikai miega pietų miego, kadangi 1,5-3 metų amžiuje miegas dar yra labai svarbus ir reikalingas pačiam vaikui.
Ikimokyklinio amžiaus grupėse atsiranda keletas tėvų, kurie nenori, kad jų vaikas būtu migdomas pietų miego.
Priešmokyklinėse grupėse nemiegančiųjų skaičius ženkliai didesnis, vienur beveik pusė, o kitur ir daugiau nei pusė grupės vaikų nemiega pietų miego. Priešmokyklinukai dažnai patys renkasi nemiegoti, nes jiems tai atrodo įdomi naujovė arba renkasi tą patį, ką jų draugai.
Vaikų dienos ritmo pasikeitimas
Kieviena ugdymo įstaiga, pasitarusi su pedagogu, priima sprendimą, kaip dėlioti dienos ritmą, atsiradus nemiegantiems vaikams. Dažnai dienos ritmas visiškai nekinta ir viskas vyksta įprastai, ypač ikimokyklinėse grupėse.
Tačiau priešmokyklinėse grupėse, jei didžioji dalis vaikų nemiega, svarstomi dienos ritmo pakeitimai, kurie turi įtakos ir miegantiems vaikams.
Darželiuose mokslų metų pradžioje buvo svarstoma pietų miego metu vykdyti papildomus būrelius, tačiau tai nepasiteisino, nes būtų atimta galimybė miegančiam vaikui lankyti būrelį. Kita idėja – sutrumpinti miego laiką. Tokiu atveju vaikai pradeda vėliau pietauti, miegantys vaikai turi trumpesnį pietų miegą, o nemiegantys – ramybės laiką. Kituose darželiuose, nors nemiegančių vaikų skaičius ir gana didelis, dienos ritmui įtakos tai visiškai neturi.
Šiuos sprendimus ugdymo įstaigos priima atsižvelgdamos į kiekvienos grupės individualius poreikius.
Ką veikia nemiegantys vaikai ir kas juos prižiūri?
Nemiegančių vaikų priežiūra yra skirtinga kiekvienoje ugdymo įstaigoje, tai priklauso nuo vadovybės ir pedagogų susitarimo.
Nemiegantiems vaikams pietų miego metu yra ramybės/ poilsio laikas. Vieni pedagogai leidžia vaikams su rūbais pagulėti lovose ir pasiklausyti pasakų, kiti susodinę vaikus ant kilimo skaito knygas. Treti susodina ugdytinius prie stalų ir leidžia jiems užsiimti norima veikla, kuria dažniausiai turėtų pasirūpinti tėvai. Vaikai skaito, dėlioja deliones, klijuoja, daro įvairius rankdarbius ir pan.
Tačiau jei nemiegančiųjų skaičius perkopia ugdymo įstaigos nustatytą ribą, vaikai užsiima veiklomis kitose patalpose, kad netrukdytų miegoti likusiems. Vaikų užimtumas kitose patalpose taip pat priklauso nuo ugdymo įstaigos susitarimo.
Dažniausiai darželiuose su nemiegančiais vaikais užsiima specialusis pedagogas, psichologas ar sveikatos specialistas.
Yra ir tokių darželių, kur pietų miego metu dirba abi mokytojos. Viena iš jų prižiūri miegančius vaikus, o kita užsiima su nemiegančiais.
Svarbiausia pedagogų užduotis – užtikrinti nemiegančių vaikų užimtumą ir suteikti ramybę vaikams, kurie nori miegoti pietų miego.
Kaip keičiasi pedagogų darbo diena, atsiradus nemiegantiems vaikams?
Pakalbinti pedagogai atskleidė, jog, atsiradus nemiegantiems vaikams, nebeliko laiko rašyti ugdymo planų, įvertinimų ar ruoštis veikloms.
Anksčiau tam pedagogai laiko rasdavo būtent vaikams užmigus, o likusius darbus pasidarydavo nekontaktinių valandų metu.
Nemiegantis vaikas užmigo: ką daryti?
Tėvams nusprendus ir parašius prašymą, jog jų vaikas nemiegos pietų miego, pedagogai negali vaiko guldyti ar skatinti užmigti, tačiau kartais susiduriama su situacija, kai nemiegantis vaikas užmiega tiesiog besiklausydamas pasakos ar žaisdamas prie stalo.
Kalbinti pedagogai atviravo, jog tokių situacijų metu susiduria su dilema: patenkinti vaiko poreikį miegoti ar vykdyti tėvų reikalavimą ir vaiką žadinti? Užmigęs vaikas rodo, jog yra pervargęs ir jo nervinė sistema reikalauja poilsio. Žadinti vaiką – tai tarsi pažeisti jo prigimtinius poreikius.
„Susidūrėme su keliais atvejais, kai tėvai reikalauja neguldyti vaikų, bet patys vaikai maldauja gultis, – pasakojo viena iš kalbintų pedagogių. – Pagal viską, mes turime atliepti vaiko poreikius, bet tada vakare gauname iš tėvų pastabas ir griežtus paliepimus neleisti jų vaikams miegoti per pietus.“
Tėvai dažnai argumentuoja, kad, jei vaikas darželyje pamiega pietų, grįžęs namo būna irzlus ir sunkiai užmiega naktiniam miegui, o galimybė nemigdyti vaiko palengvina tėvams vakarus. Pedagogų požiūriu, šioje situacijoje svarbiausia yra nepamiršti vaiko ir jo poreikių.