Norint tinkamai ugdyti vaikus reikia pasitelkti ir mokslą, ir meną
Agata Jurolaitė-Mažeikienė Mokyklos „Agora“ vadovė
Pirmieji pirmokėliai į mokyklą „Agora“ sugužės jau 2023 m. rugsėjo 1-ąją. Apie į mokyklą išaugusį „Šeimų darželį“, pagrindines vertybes, kuriomis vadovaujasi mokykla, ir kodėl į katalikišką darželį bei mokyklą savo vaikus veda ne tik katalikybę praktikuojančios šeimos, klausiame mokyklos „Agora“ vadovės Agatos Jurolaitės-Mažeikienės.
Šeimų įkurto „Šeimų darželio“ atsiradimas – tai ir mokyklos „Agora“ veikimo pradžia. Kodėl nusprendėte įkurti darželį?
Aš labai džiaugiuosi darželių įvairove, nes tikiu, kad kaip nėra dviejų vienodų šeimų su vienodais poreikiais, taip nėra ir vienodų darželių. Puiku, kad pasiūla didelė, nes šeimos gali rasti tokį darželį, kuris geriausiai atliepia jų poreikius.
Mūsų kelionė prasidėjo nuo nuo mano asmeninio pašaukimo: ilgainiui pradėjo kamuoti mintys apie prasmę. Iki šiol visą gyvenimą sėkmingai dirbau teisės srityje, tačiau augindama vaikus turėjau progą suprasti, kad turiu ir kitų talentų, kurių šiame darbe nerealizuoju.
Vieną vasarą važiavome į krikščionišką šeimų stovyklą. Ten išgirdau įdomių istorijų, kaip pasikeičia moterų ar vyrų kelias tapus tėvais, apie šeimų steigiamus darželius ir mokyklas. Ko gero, tai ir buvo pirmosios užuominos mano pasirinkimui.
Dažnai vaikai gimsta tuo metu, kai ir taip visko daug tų šeimų gyvenime vyksta: jos ieško ir kuriasi naujuose namuose, pats karjerų augimas. Darželius ir mokyklas steigiantys žmonės matė prasmę nepalikti vaikų susilaukusių porų vienų. Tėvams primenama, kad ugdant vaiką labai svarbu stiprinti ir poros santykį. Vaikas klestės ir bus laimingas tada, kai tėtis ir mama, nepaisant visų iššūkių ir darbų, bus laimingi ir puoselės šeimos pamatą. Ugdymas prasideda namuose, o mūsų, kaip ugdymo įstaigos, pasirinkimas – tą ugdymą pratęsti ir stiprinti bendradarbiaujant su vaiko tėvais.
„Šeimų darželyje“ dirbate pagal Birminghamo universiteto Charakterio ugdymo programą. Kodėl tokį didelį dėmesį skiriate charakterio ugdymui?
Mus įkvėpė žinojimas, kad vaiko branduolys formuojasi nuo mažų dienų: iki trejų metų yra vadinamas aukso, o iki septynerių – sidabro amžius. Dažniausiai apie vaiko raidą galvojame, kad jis tik kaupia žinias, mokosi. Tačiau jau nuo mažų dienų formuojasi vaiko asmenybė, saugumo, prieraišumo jausmas, noras kurti santykį, jį puoselėti.
Vaiko branduolys – jo charakteris – it medžio šaknys ar namo pamatai. Jeigu jis gražus ir geras, jis apsilipdys ir talentais, ir žiniomis. Tai duoda vaikui stiprybės, galimybę pažinti save, išugdyti savybes, kurios bus jam pačiam geros ir leis megzti santykį su kitais žmonėmis. Kitų žmonių mums reikia bendrystei, bendravimui. Dorybės suteikia galimybę atsiskleisti, būti drąsiam, kūrybiškam, pagarbiam, mokėti rūpintis kitais.
Vaikai labai skirtingi, todėl matome, kad vieniems tam tikru raidos etapu reikia labiau padrąsinimo, paskatinimo, o kitiems – erdvės ar priemonių atsiskleisti. Stengiamės atsižvelgti į kiekvieno vaiko individualumą.
O mentorystės – tai tiltas į bendradarbiavimą su tėvais, nes būtent jie geriausiai pažįsta savo vaiką, mato, koks jo būdas, kaip jis skleidžiasi, koks šiuo metu jo raidos etapas ir kaip galima jam padėti augti. Bet iš esmės ir mes, ir tėvai pasidalijame savo pastebėjimais, matome tikriausią vaiko paveikslą.
Mokyklos „Agora“ nuotr.
Darželis vadovaujasi Reggio Emilia filosofija. Kuo ji ypatinga?
Reggio Emilia mums buvo artima dėl mokytojų laikysenos, aplinkos įrengimo subtilybių. Ši aplinka – neperkrauta, joje gausu dirbtuvėlių, ji kviečia vaikus tyrinėti ir mokytis per patirtį. Grupė nėra tik viena didelė salė. Yra įvairių dirbtuvėlių, kurios gali būti įvairiai atskirtos ir kiekvienoje jų vaikas ras kažką įdomaus sau. Konstravimo dirbtuvėse bus dėžučių, medžio dalykų – priemonių, iš kurių vaikas galėtų kažką sukurti, pasaulio pažinimo dirbtuvėse – didinamieji stiklai, kriauklės, gyvūnai ir kt.
Vaikams labai patinka patiems pasirinkti, kur jie nori žaisti ir tyrinėti, o dirbtuvėse mokytojai sugalvoja įvairių temų, kurios vaiką kviečia vienam ar kitam dalykui ištirti, pasibandyti.
Darželyje vaikas provokuojamas. Ką tai reiškia?
Vaikas čia kviečiamas viską išbandyti, tyrinėti, o tyrinėdamas ir bendraudamas su mokytoju įgyja apie tai žinių. Tai gali būti gyvūnų pėdsakų tyrinėjimas, kvietimas pabandyti nupiešti kokį nors gyvūną pagal jo aprašymą ir padaryti jo maketą, kai žinome, kokio jis ilgio, pločio. Vaikus visada žavi galimybė sukurti kažką savo rankomis, o pokalbis su mokytoju padeda įgyti supratimo ir sujungti teoriją su praktika.
Kuo labiausiai didžiuojatės „Šeimų darželyje“?
Mums labai svarbu, kad vaikai gautų meninį, kultūrinį pažinimą, taigi tam skiriame ypač didelį dėmesį. Pavyzdžiui, vaikai kas mėnesį mokosi naują eilėraštį, susipažįsta su skirtingu autoriumi, klausosi klasikinio kūrinio, kuris gali skambėti koridoriuje, klasėje, valgyklėlėje – ten, kur vaikai leidžia laiką.
Taip pat turime menų ateljė – menų dirbtuves, kur vaikai kartu su mokytoja leidžiasi į menų tyrinėjimus – spalvų, šešėlių, įvairių metodų ir priemonių.
Be to, vaikai mokosi anglų kalbos, vyksta muzikos pamokėlės. Viena savaitės diena skirta žygiui, kai pasirenkama ilgesnė atkarpa ar tikslas. Tai galimybė ir daugiau laiko praleisti gamtoje, ir ugdyti ištvermę.
Turime skonio ateljė, kur vaikai jau nuo pat mažumės gamina maistą. Su auklėtojomis išsirenka, ką nori gaminti, – žalią kokteilį, sausainius ar pan. Tokiu atveju vaikai prisiliečia prie tikro gyvenimo. Kulinarijos pamokėlių metu jie sužino receptą, mokosi gaminti, bet neretai dalyvauja ir chemijos pamokoje: pavyzdžiui, kodėl pyragas neiškilo ar kaip veikia soda? Galima daug išmokti, pasidžiaugti rezultatu, be to, tai puiki galimybė mokytis dirbti komandoje.
Nuo 2023 m. rugsėjo mėn. pro jūsų duris žengs ne tik darželinukai, bet ir pirmokai. Naujosios mokyklos pavadinimas – mokykla „Agora“. Kodėl pasirinkote būtent tokį pavadinimą?
Prie šio pavadinimo priėjome natūraliai, išanalizavę, kokios įstaigos norime ir kas mums svarbiausia. Išgirdę žodžio agora reikšmę (agora graikų kalboje reiškia „susitikimų aikštė“) supratome, kad tai – apie mus, nes mūsų įstaigos pamatas – bendravimas ir santykis. Siekiame, kad mūsų mokykla būtų vieta, kurioje susitinka mokytojai, mokiniai, įvairių sričių profesionalai ir visi diskutuoja, kad kartu augtų ir tobulėtų.
Mokyklos „Agora“ nuotr.
Kaip įsivaizduojate šią mokyklą, kokia norite, kad ji būtų?
Visų pirma, mokykloje „Agora“ bus puoselėjami santykiai, nes vaikas geba mokytis, kai jaučiasi priimtas, išgirstas ir saugus. Visų antra, vaikas mokosi ne tik iš knygų ar pratybų, bet ir per santykį su mokytoju. Žmogus augina žmogų rasdamas prie jo priėjimą, suprasdamas, kas jį motyvuoja, kaip jį auginti ir padėti jam žydėti savais talentais.
Labai didelį dėmesį skiriame doros lyderystės mokymui. Pasitelkiama asmeninė mentorystė, pokalbiai su mokytojais, įvairios veiklos, per kurias vaikas gali toliau puoselėti įvairias bendražmogiškas savybes, nes jos – visa ko pagrindas.
Vaikai ateina į mokyklą įgauti žinių, lavinti gebėjimų. Bet šiuolaikiniam vaikui labai svarbu suprasti, kam jam tų žinių reikia ir kur galės jas pritaikyti. Labai svarbu suteikti vaikui galimybę pasaulį pažinti per patirtį, per bendradarbiavimą su kitomis įstaigomis, einant į bibliotekas, muziejus, bendradarbiaujant su mokslininkais.
Tą įgyvendinti padės Fenomenais grįsto ugdymo (PhBL), STEAM metodų ir projektinės veiklos integravimas mokymo ir mokymosi procese. Būtent šie metodai leidžia vaikams tyrinėti realaus gyvenimo reiškinius, taikyti turimas įvairių sričių žinias, įgyvendinti savo idėjas ir projektus. Taip ugdomas kūrybingumas, novatoriškumas, kultūrinė kompetencija, viešo kalbėjimo gebėjimai, o kartu ir bendruomeniškumas, lankstumas, mokėjimas veikti neapibrėžtose situacijose.
Kūrybiškumas leidžia žmogui atrasti, kuriuos savo talentus verta puoselėti, rasti įrankius iškylantiems iššūkiams įveikti, nebijoti prisiimti atsakomybę, o nesėkmes priimti kaip pamokas, leidžiančias tobulėti. Be to, siekiame ugdyti žmones, kurie savo talentais ir žiniomis prisidėtų prie bendruomenės, kurioje gyvena, saugojimo, turtinimo, jaustų atsakomybę ir prieš save, ir prieš kitus žmones.
Labai svarbų dėmesį darželyje skiriame dorybėms ir charakteriui ugdyti. Doros lyderystės ir charakterio ugdymas, socialiai naudingi, vaikų įgyvendinami projektai padeda jiems dalytis talentais ir gebėjimais su visu pasauliu, būti visko dalimi.
Jūsų patalpose susitelkia ir šeimų turgeliai, ir pasakų dirbtuvės, esate atviri ir kitoms idėjoms – senjorų ar tėvų knygų klubui, šeimų mankštoms ar net galimybei švęsti darželinukų gimtadienius. Kodėl tai prasminga?
Man mokykla – susitikimų vieta, kurioje augame mokydamiesi vieni iš kitų, taigi norisi, kad patalpos būtų pripildytos žmonių ne tik pamokų metu ar tik mokantis vaikams. Mokytis galima įvairiai: ne tik per pamokas, bet ir iš senjorų, pavyzdžiui, savanoriauti ir jiems padėti. Čia gali vykti ir tėčių sporto varžybos... Tikiu, kad į vieną vietą sukvietus įvairaus amžiaus ir patirties turinčius žmones galime sugalvoti ir įgyvendinti daug vertingų ir mūsų visuomenei reikalingų iniciatyvų, kuriose dalyvauja ir vaikai.
Jūs baigusi teisės magistro studijas, vėliau baigėte edukologijos ir šeimos studijų programą Katalonijos universitete, šiuo metu studijuojate ketvirtame psichologijos bakalauro kurse, be to, esate keturių vaikų mama. Kaip pavyksta suderinti visas atsakomybes?
Mano didžiausias variklis – žinių siekis ir meilė gyvenimui. Norisi būti ta studente, kuri studijuoja ir mokosi, vis sužino kažką naujo. Nuolatinis mokymasis man yra didelė vertybė. Dar įdomiau, kad turiu galimybę studijuoti ir iškart taikyti įgytas žinias. Tai labai motyvuoja.
O didžiausia stiprybė – mano šeima ir bendruomenė, kuri mane supa. Darželio ir mokyklos kūrimo procese nesu viena. Ir darželį, ir mokyklą įsteigiau ir puoselėju ne viena – viską kuria būrys gabių žmonių, mokytojų, tėvų. Turiu troškimą pritraukti, suburti žmones ir suteikti jiems galimybę atskleisti savo talentus ir gebėjimus. Tik dirbdami komandoje, manau, galime tiek daug nuveikti.