Kaip apsaugoti vaiką nuo nudegimų saulėje?

Vaiko apsauga nuo saulės nudegimų

Būti gryname ore ir pasikaitinti saulutėje vaikams yra būtina, nes būnant saulėje odoje gaminasi vitaminas D. Šio vitamino reikia tam, kad organizmas įsisavintų kalcį – pagrindinę kaulų "statybinę medžiagą".

Tačiau buvimas saulėje turi ir kitą medalio pusę: būnant saulėje odą veikia ultravioletiniai spinduliai, kurie sukelia odos nudegimus, neigiamai veikia ląstelių DNR ir didina vėžinių susirgimų riziką ateityje.

Kiek laiko vaikas gali būti saulėje?

Tinkamiausias laikas būti saulėje – iki 10-11 valandos ryte ir po pietų nuo 14-15 valandos. Kuo kaitresnė diena, kuo arčiau vidudienio, tuo trumpesnės turi būti saulės vonios. Bendra taisyklė: jei jūsų šešėlis yra mažesnio ilgio nei jūsų ūgis, reiškia, Saulė yra pakilusi aukštai, jos aktyvumas yra didelis ir tuo metu saulėkaitoje geriau nebūti.

Bendras vaiko buvimo saulėkaitoje laikas neturėtų viršyti 20-30 minučių per dieną. Prieš eidami į lauką, pasitikrinkite numatomą UV indeksą: jei UV indeksas aukštas, vaikas gali nusvilti vos per 15 minučių! Vaikų oda daug greičiau reaguoja į UV spindulių poveikį, nes yra plonesnė ir jautresnė nei suaugusiųjų.

Vėjuotą ar debesuotą dieną saulė gali atrodyti mažiau pavojinga, bet neapsigaukite: vėjas maloniai gaivina, tačiau jis nemažina saulės spindulių poveikio. Debesys taip pat, nors ir užstoja saulę, pro ploną jų sluoksnį prasiskverbia net 90% UV spindulių. UV spinduliai taip pat atsispindi nuo vandens, smėlio, betono, tad net būnant pavėsyje gali reikti papildomos apsaugos.

Kūdikiai iki 6 mėn. amžiaus turėtų būti pavėsyje visos dienos metu: jų oda yra itin plona ir jautri. Be to, naujagimių prakaito liaukos tik po kurio laiko pradeda funkcionuoti pilnai, dėl ko jiems gali būti sunkiau atvėsti prakaituojant.

Kaip rengti vaiką saulėtą dieną?

Drabužiai. Geriausia rengti vaiką plonais orui laidžiais drabužiais ilgomis rankovėmis ir ilgomis kelnėmis. Suknutės su petnešėlėmis gali atrodyti tinkama apranga vasarai, tačiau jos palieka atvirus petukus ir nugarą – sritis, kurios greičiausiai nusvyla saulėje.

Rinkdamiesi drabužius saulėtai dienai atkreipkite dėmesį į audinio tankį ir spalvą: kuo tankiau suaustas drabužio audinys, tuo geriau jis saugo odą nuo UV spindulių poveikio. Taip pat nustatyta, kad ryškių spalvų audiniai (ypač mėlynų ir raudonų atspalvių) geriau atspindi UV spindulius nei pastelinių atspalvių, geltoni ar balti audiniai.

Speciali apranga. Parduotuvėse galima įsigyti specialių drabužių su itin mažu pralaidumu ultravioletiniams spinduliams. Tokių drabužių etiketėse yra nurodomas UPF (Ultraviolet Protection Factor) lygis. Vaikams skirti modeliai paprastai yra siuvami su ilgomis rankovėmis ir dengiantys kelius. Jei planuojate paplūdimyje praleisti ištisas dienas, tokie specialūs drabužiai būtų bene geriausias pasirinkimas (rinkitės drabužius, kurių etiketėje nurodomas 30 ar aukštesnis UPF faktorius.

Galvos dangalai. Tinkamiausias galvos dangalas vaikui – skrybėlė plačiais kraštais, apsaugančiais ausų kaušelius, kaklą ir veidą. Jei pasirinkote galvos dangalą, kuris neuždengia ausies kaušelių ar nosies, būtinai patepkite juos apsauginiu kremu.

Akiniai nuo saulės. Akiniai nuo saulės nėra tik madingas aksesuaras. Jų paskirtis – apsaugoti vaiko akis nuo žalingo UV spindulių poveikio. Ieškokite akinių, atitinkančių Europos saugumo standartą EN 1836:2005 ir pažymėtu UV400 ženklu – tokie akiniai apsaugo akis nuo 99% UV spindulių. Tikrai neverta pirkti pačių brangiausių, nes nėra garantijos, kad vaikas sutiks juos nešioti, o UV apsaugą gali turėti ir pigūs akiniai (UV filtras nėra brangi technologija). Tačiau rinkitės patikimus pardavėjus: tamsinti akiniai be UV filtro gali tik dar labiau pakenkti, nei buvimas be jų.

Apsauginiai kremai nuo saulės

Jei nėra galimybių užtikrinti, kad vaikas bus pavėsyje, atviras kūno vietas patepkite apsauginiu kremu nuo saulės. Geriausia rinktis specialiai vaikams skirtas apsaugines priemones su SPF30 ar didesniu. Dažniausiai vaikai nudega pečius, nugarą, nosį, ausis, viršutinę pėdų dalį, kelius, rankas, tad šias kūno dalis padenkite apsaugine priemone itin kruopščiai.

Rinkitės plataus spektro apsauginę priemonę. Tokios priemonės saugo tiek nuo UVB spindulių, kurie sukelia akivaizdžiai matomą nudegimą (odos paraudimą, pūsleles), tiek nuo gerokai pavojingesnių UVA spindulių, kurie pažeidžia gilesnius odos sluoksnius, veikia ląstelių DNR ir gali sukelti odos vėžį. Ar priemonė saugo nuo abiejų tipų spindulių turi būti nurodyta ant pakuotės.

Tepkite priemonę reguliariai. Apsauginę priemonę reikėtų užtepti 15-30 min prieš išeinant į lauką. Ant pakuotės taip pat turi būti nurodyta, kaip dažnai priemonę reikia tepti pakartotinai: paprastai rekomenduojama tepti kas 40-80 minučių, taip pat po maudynių, suprakaitavus, nusišluosčius rankšluosčiu. Prieš tepant priemonę vaikui, išbandykite ją kelias dienas prieš vartojimą nedideliame plote, ypač jei vaikas yra linkęs į alergines odos reakcijas.

SVARBU: Kūdikiams iki 6 mėn. apsaugines priemones nuo saulės naudokite pasitarę su vaiko gydytoju ir tik tuomet, jei nėra kitų būdų apsaugoti jį nuo žalingų spindulių. Jei esate priversti naudoti apsauginę priemonę kūdikiui, tepkite kiek įmanoma mažesnius plotus – tik tas vietas, kurias nudegti rizika yra didžiausia. Tokios rekomendacijos patariama laikytis todėl, kad kūdikių oda yra plona, jautri, jos plotas lyginant su kūno mase yra didelis, todėl gausiai tepama apsauginė priemonė gali turėti nepageidaujamų šalutinių poveikių.