Mobiliųjų telefonų draudimas mokykloje

Mobilieji telefonai neabejotinai užima didelę dalį jaunų žmonių gyvenimo. Šiuo metu intensyviai diskutuojama, ar Lietuvos mokyklose reikėtų uždrausti naudotis mobiliaisiais. Nemažai mokyklų jau ėmėsi šios iniciatyvos, pirmosios – dar 2023 metais.
Tačiau ar telefonus naudoti mokyklose būtina uždrausti visuotinai, ar vis tik užtenka nustatyti racionalias individualias naudojimosi telefonais taisykles? Aišku tik viena: mokyklose būtina imtis priemonių, padedančių sumažinti vaikų besaikį naudojimąsi prietaisais.
Mobilieji telefonai vaikams ir jaunimui yra būdas bendrauti su šeima, draugais, rasti reikiamą informaciją, kartais jie padeda mokytis, realizuoti kūrybiškumą ir t. t. Tėvams išmanieji prietaisai taip pat svarbūs: mamos ir tėčiai visada žino, kur yra jų vaikai, bet kuriuo metu galima su jais susisiekti. Būtent šios priežastys ir lemia, kodėl daugelis tėvų vaikams nusprendžia nupirkti pirmąjį skaitmeninį įrenginį – mobilųjį telefoną arba išmanųjį laikrodį.
Mobilieji telefonai vaikams. Kokia tvarka galioja Europos mokyklose?
Klausimas, ar mokyklose turėtų būti draudžiama naudotis mobiliaisiais telefonais, daugelyje ES šalių taip pat sulaukia daug dėmesio.
O ką jau yra nuveikusios konkrečios šalys? Prancūzijoje draudimas galioja nuo 2018 m. 2024 m. pab. duomenimis, mokyklose naudotis mobiliaisiais telefonais draudimas galioja Graikijoje, Italijoje, Nyderlanduose ir Belgijoje.
Nustatyta, kad Belgijos, Ispanijos ir Didžiosios Britanijos mokyklose uždraudus mobiliuosius telefonus, pagerėjo mokinių, ypač tų, kurie mokėsi prasčiau už bendraamžius, mokymosi rezultatai.
Naudojimasis mobiliaisiais mokyklose: statistika
Siekiant suprasti mobiliųjų telefonų draudimų (ar apribojimų) pirežastis, vertėtų susipažinti su statistika:
- Nustatyta, kad 97 proc. vaikų iki 12 metų amžiaus turi mobilųjį telefoną;
- 63 proc. 8–11 m. amžiaus vaikų ir 93 proc. 12–15 m. vaikų naudojasi socialiniais tinklais ir pokalbių programėlėmis;
- 29 proc. vidurinių mokyklų mokinių teigia, kad mobiliaisiais telefonais daugelyje pamokų naudojosi be leidimo;
- 1 iš 5 vaikų internete yra patyręs patyčias;
- Nustatyta, kad laikas prie ekranų išstumia veiklas, kurios turi teigiamą poveikį vaikų sveikatai ir gerovei., t. y. bendravimas, miegas, mankšta ir kt.;
- Mobilieji telefonai uždrausti arba tam tikri jų ribojimai įvesti 1 iš 4 šalių visame pasaulyje.
Telefonų naudojimas mokyklose: argumentai UŽ ir PRIEŠ
Pagrindinė GEM ataskaitos („GEM Report’s gender edition“) prielaida – jog technologijos mokyklose turėtų būti naudojamos tik tada, kai jos pagerina mokymąsi. Tą patį galima pasakyti ir apie išmaniųjų telefonų naudojimą klasėse. Ataskaitos duomenimis, kai kurios technologijos tam tikrose situacijose gali padėti mokytis, tačiau ne tada, kai jos naudojamos per daug arba netinkamai.
Telefonų naudojimas mokyklose: argumentai UŽ
Yra kelios priežastys, kuo telefonai mokiniams galėtų pasitarnauti:
- Skaitmeninis mokymasis. Telefonus galima naudoti siekiant praturtinti vaiko mokymąsi. Pavyzdžiui, mokant skirtingų temų ar skatinant kūrybiškumą gali būti naudojamos tam tikros programėlės ar žaidimai. Toks mokymasis naudingas turintiems specialiųjų poreikių vaikams.
- Informacijos paieškai pamokų metu. Mobilieji suteikia mokiniams prieigą prie interneto bei informacijos. Jie gali būti naudojami siekiant padėti mokytis, naudojant telefoną kaip įrankį rengiant projektus ir kt.
- Kai kuriems vaikams telefonai reikalingi dėl medicininių priežasčių. Pavyzdžiui, į telefoną ateina priminimas, kada reikia išgerti vaistus.
- Vidinei komunikacijai: mokyklos administracija gali mokiniams greitai ir paprastai perduoti informaciją apie tvarkaraščių pasikeitimus, informaciją, susijusią su saugumu, sveikata ir kt.
Telefonų naudojimas mokyklose: argumentai PRIEŠ
Žinoma, galima rasti ir nemažai labai svarių argumentų, kodėl mokiniai neturėtų mokykloje naudotis mobiliaisiais telefonais:
- Telefonai blaško dėmesį. Socialinių tinklų, programėlių, žaidimų pranešimai atitraukia vaikų dėmesį nuo mokymosi, sukelia trikdžius pamokų metu. Mokiniams sunku susikaupti, pablogėja jų rezultatai.
- Telefonai gali prisidėti prie patyčių elektroninėje erdvėje ir daryti itin neigiamą įtaką vaikų psichikos sveikatai.
- Vaikai gali tapti prievartos aukomis. Smurtautojams prieiga suteikiama 24 val. per parą, mokykloje telefonais besinaudojantys vaikai mažiau kontroliuojami, todėl pavojus didėja. Taigi, visų pirma būtina vaikus edukuoti apie pavojus internete.
- Telefonai sukelia sveikatos problemų: nuo akių nuovargio, kaklo ir nugaros problemų iki miego sutrikimų ir nerimo. Jei mokiniai telefonais naudojasi per pertraukas, taip pat mažėja jų fizinis aktyvumas.
- Telefonai daro įtaką ir psichologinei gerovei: daugiau laiko praleidžiant prie ekranų, mažiau bendraujama su klasės draugais, mokyklos bendruomene, o tai neigiamai paveikia bendrą savijautą. Mokiniai turėtų būti skatinami bendrauti, žaisti, mankštintis, o ne naršyti.
Būtinas žingsnis – aiškūs susitarimai
Nors kalbama apie mobiliųjų telefonų draudimą, pagrindinis tikslas – nustatyti racionalaus naudojimosi išmaniaisiais prietaisais taisykles. Pavyzdžiui, pirmasis žingsnis – nusistatyti jas konkrečioje mokykloje. Jei visa mokyklos bendruomenė – mokiniai, tėvai, mokytojai, mokyklos vadovai – intensyviai įsitrauks į šių taisyklių kūrimą, didesnė tikimybė, kad jie šias taisykles priims ir jausis atsakingi už jų įgyvendinimą.
Taip pat naudojimosi telefonais taisyklės gali būti pritaikomos ir namuose. Vienas iš naujausių tyrimų šia tema rodo, kad naudojimąsi telefonais būtina riboti ir namuose, kitaip apčiuopiamos naudos nebus.
Naudojimosi mobiliaisiais telefonais mokykloje ribojimai / draudimas: ką būtina apgalvoti?
Tam, kad bet kokie ribojimai ar draudimai būtų veiksmingi, būtina, visų pirma, apgalvoti jų įgyvendinimo strategiją:
- Mobiliųjų telefonų draudimas: kas vykdo stebėseną? Kokios pasekmės laukia nesilaikančiųjų tvarkos? Kas kontroliuoja, kuriuo metu telefonai yra draudžiami?
- Mokyklos bendruomenės fotografavimas / filmavimas mobiliuoju telefonu: tai turėtų būti daroma tik gavus sutikimą. Analogiška tvarka – publikuojant nuotraukas ar vaizdo įrašus.
- Mobilieji telefonai klasėje: ar jie reikalingi? Koks mokytojų požiūris? Jei mokytojai nuspręstų telefoną retkarčiais integruoti į pamokas (ar net ir skirdami namų darbus), kaip tai padaryti nepažeidžiant galimo draudimo?
- Visiems tos pačios taisyklės. Naudojimosi mobiliaisiais telefonais taisyklės turėtų būti taikomos ir mokiniams, ir mokytojams. Susitarimų privalo laikytis visa bendruomenė.
- Pavyzdys ir autoritetas mokiniams – tėvai. Tėvai racionaliai naudojantis mobiliaisiais telefonais taip pat atlieka tam tikrą vaidmenį. Taigi, būtent jie turėtų rodyti teigiamą pavyzdį.
- Būdai praturtinti laisvalaikį mokykloje, pavyzdžiui, tinkami žaidimai ar užsiėmimai per pertraukas. Labai naudinga ir mankšta (pavyzdžiui, per ilgąją pertrauką). Jei mokiniai yra užimti, jie mažiau priešinasi naudojimosi telefonais ribojimams ar draudimui.