Protingas ir savimi pasitikintis vaikas: kaip lavinti ir ugdyti?

Mama aiškina mergaitei užduotį prie kompiuterio fizkes | Shutterstock.com

Visi tėvai nori savo vaikams geriausio. Siekia ir auklėja taip, kad vaikas užaugtų stiprus, protingas, ryžtingas, pasitikėtų savimi.

Tačiau kaip tą pasiekti? Kas lemia vaiko tvirtą charakterį, stiprybę ir kaip jį apsaugoti nuo kartais emociškai nesaugaus pasaulio? Pagalvės nepadėsime, ne visada bus „minkšta“ gyvenime, bet tvirtus pamatus uždėti galime.

Nuo vaikystės girdėti stereotipai, kad mergaitės gabios daryti vienus dalykus, berniukai – kitus, turi įtakos vaiko pasaulėžiūrai apskritai. Jei vaiką auklėsime, kad „mergaitės ar berniukai to nedaro“, stiprią, tvirtą pasaulėžiūrą „sukonstruoti“ bus sudėtinga.

Mergaitės gabesnės nei berniukai?

Mergaitės lengviau išmoksta kalbų, o berniukams geriausiai sekasi tikslieji mokslai? Jei tai kaskart nesibodima pasakyti vaikui, kad ir nekonkrečiai, ir pavyksta įtikinti. Nebūtinai viskas daroma sąmoningai, tačiau lyčių vaidmenys vis dar gajūs, ir jie turi įtakos vaiko pasaulėžiūrai, kurios formavimas prasideda nuo jaunų dienų, šeimoje. 

Taip diegiant vaikui, tikslieji mokslai mergaitei ir nesiseks, o berniukas sunkiau perpras, pavyzdžiui, kalbos suvokimo subtilybes. „Berniukai gabūs iš prigimties, tik pritingi mokytis, todėl ne visada sekasi. Mergaitės kruopštesnės, uoliai mokosi, todėl jų rezultatai puikūs, nebent trūksta gabumų, tik tuomet nepateisinami aplinkinių lūkesčiai.“ Bet ar tikrai taip yra?

Kas svarbiausia ugdant stiprią asmenybę?

Ar iš tiesų šios – berniukų ir mergaičių – diferianciacijos teisingos? Anot specialistų, vaiko gebėjimų stiprumą lemia kuo ankstesnis kalbos ugdymas. Vaikas, norint formuoti stiprią asmenybę, turėtų augti kalbiškai raštingoje aplinkoje, ypač aiškiai turėtų būti išreikšta tėvų matematinė kalba. 

Į ką svarbu atsižvelgti, lavinant vaiko ryžtą ir stiprybę? Sužadinti smalsumą, leisti domėtis ir skatinti pažinti. Vaikas bet kokiu atveju per pažinimą rinksis tai, kas jam teikia džiaugsmą, kas įdomu, o ne tai, ką suplanavo tėvai. Svarbu išsivaduoti iš stereotipų ir suvokti, kad protinius gabumus galima išugdyti. Visų vaikų mokymosi galimybės vienodos, ir viskas, ką derėtų daryti tėvams, – tai padėti vaikams kaupti žinias ir jas gilinti. 

Pirmieji treji vaiko gyvenimo metai – svarbiausi 

Pagirti ir įvertinti už tam tikrus darbus norime būti visi. Vaikui iki trejų metų, besiformuojančiai asmenybei, tai – ypač svarbu. Anot specialistų, šiuo amžiaus laikotarpiu pastebėję vaiko pastangas, atliekant tam tikrą veiklą, paskatinę jį ir įvertinę, vaisius „skinsime“ vaikui sulaukus maždaug septynerių. Išsigrynins jo pasaulėžiūra, mąstysena, jis realiau vertins kasdienybę, sustiprės emociškai.

Tačiau svarbu paminėti, kad pagyros turi būti už pastangas, atidumą, ne „tuščios“. Visgi svarbu ne tik girti, bet ir pastebėti bei tai paminėti, vaikui nusižengus. Tik jokiu būdu negalima kelti balso ar kitaip negatyviai auklėti. Ir pastabas turi lydėti pagyrimai. Paminėjus, pavyzdžiui, apie netinkamą elgesį konkrečiu metu, reikėtų pastebėti ir paminėti bent vieną momentą, kai vaikas buvo labai geras, paklusnus.

Tinkamas ir laiku ištartas žodis atsipirks: gali būti, kad vaikas užaugs gabesnis, protingesnis, labiau pasitikintis savimi.

Savimi pasitikintis vaikas = protingas? 

Taip, tėvams tikrai svarbu, kad vaikas būtų „atsparus aplinkai“, nepasiduotų prispirtas sunkumų, protingas ir savimi pasitikintis. Tačiau norint į vaiką „sudėti“ visą geriausių savybių paketą, teks paplušėti iš peties. Protingas vaikas ne visada bus tas, kuris savimi pasitiki, o savimi pasitikintis – apdovanotas protiniais gabumais, imlus žinioms.

Dažnai protingas vaikas, atsiradus didesnei problemai, savo stiprybės neparodys, jis patylės, apmąstys, o pristigus tikėjimo savimi – nueis. Stiprus ir savimi pasitikintis – susirems su bėda, stengsis ją įveikti ir pasieks savo tikslą. 

Taigi kas geriau?

Vaikui būti protingam ar pasitikėti savimi? Abi šios vaiko savybės išugdomos, tačiau tą daryti reikia ypač jauname amžiuje – dar ankstyvojoje vaikystėje. Pirmiausia per kalbą svarbu stiprinti ir protinius vaiko gebėjimus, ir ugdyti jo veržlumą, atkaklumą, tikslo siekį.

Daugiau apie intelektų įvairovę ir vaiko ugdymą skaitykite:

Susiję straipsniai

Augustė apie sūnaus auklėjimą: „Mamos žodis ne yra ne“

Augustė, paklausta, kaip pavyksta sutarti su sūnumi, sako, būna visko, tačiau džiaugiasi, kad tas vertybes, kurias nori įskiepyti, pavyksta.

Kaip kalbėti su vaiku apie mirtį? Psichologės komentarai

Kaip kalbėti su vaikais apie mirtį? Pataria vaikų ir paauglių psichologė Natalja Kulakovskaja.

„Tėvų darželyje“ – papildomi filmukai mažiesiems: kūno ir balso mankštos

8 kūno ir balso mankštų pamokėlės, kad pajudėtų ir tėveliai, ir vaikeliai. Lavinkimės kartu, pašalinkime įtampą, išlaisvinkime judesius.