Vaikui nustatyti specialieji poreikiai (2)

Evelina Krasnickienė Socialinė pedagogė ir ikimokyklinio ugdymo pedagogė
aukletoja_evelina
Visame pasaulyje tėvai ir pedagogai pastebi vaikų, kuriems kasdienybės pažinimas yra ribotas. Šiems vaikams dažnai yra nustatomi intelekto ir/ar fiziniai sutrikimai. Tėvams šią žinią dažnai sunku pripažinti, o pedagogams tenka tokiems vaikams skirti didesnį dėmesį. Dėl to vaikams, turintiems raidos sutrikimų, yra nustatomi specialieji poreikiai bei skiriama pagalba tam, kad jie kuo lengviau įsitrauktų į bendrąjį ugdymą.
Suprantama, jog tėvams yra sunku ramiai reaguoti sužinojus, kad jų vaikui įtariamas arba yra nustatytas raidos sutrikimas, tačiau tik bendradarbiaujant su pedagogu ar ugdymo įstaigos specialistais, vaikas gali sulaukti tinkamos pagalbos.
Kas yra specialieji poreikiai?
Specialusis poreikis – tai specialiosios pagalbos poreikis vaikui ar žmogui, kuris atsiranda dėl įgimtų ar įgytų ilgalaikių sveikatos sutrikimų bei nepalankių aplinkos veiksnių. Toks žmogus nėra visiškai savarankiškas, jam yra reikalinga trumpa, ilgesnė, o kartais ir nuolatinė kito žmogaus pagalba.
Specialieji poreikiai skirstomi į kelis lygius:
- Nedidelius;
- Vidutinius;
- Didelius;
- Labai didelius.
Specialieji poreikiai, pagal lygį, nustatomi asmenims, turintiems šiuos sutrikimus:
- Intelekto sutrikimai;
- Klausos ir/ar regos sutrikimai;
- Mokymosi sunkumai;
- Judesio bei neurologiniai sutrikimai;
- Fizinė negalia;
- Emocijų ir elgesio sutrikimai;
- Kalbėjimo/kalbos sutrikimai.
Kada yra vertinami vaiko specialieji poreikiai?
Tėvams arba pedagogams pastebėjus, jog vaikui yra sunku mokytis, kyla elgesio, emocijų ar dėmesio sutelkimo sunkumų, reikia kreiptis į ugdymo įstaigos specialistus. Pirminį vaiko specialiųjų poreikių įvertinimą atlieka ugdymo įstaigos vaiko gerovės komisija. Pedagoginiu, psichologiniu, medicininiu ir socialiniu aspektu įvertina Pedagoginė psichologinė tarnyba (PPT) arba Švietimo pagalbos tarnyba (ŠPT).
Svarbu, jog specialistai, prieš atliekant pirminį vaiko įvertinimą, turi gauti tėvų sutikimą. Gavus vaiko tėvų sutikimą, ugdymo įstaigos specialistai aprašo vaiko pasiekimus, elgesį, gebėjimus bei sunkumus, kurie yra pastebėti. Su dokumentais turi būti supažindinti ir tėvai.
Vaiko specialiųjų poreikių įvertinimas
Ugdymo įstaigos specialistams gavus tėvų sutikimą dėl vaiko specialiųjų poreikių įvertinimo, atliekamas vaiko raidos vertinimas. Raidos vertinime, jei vaikui nėra 6 m., dalyvauja ir tėvai.
Vaikui pateikiama medžiaga, o specialistai stebi ir fiksuoja, kaip atliekamos užduotys. Psichologas vertina vaiko intelektą, raidą, elgesio ir emocijų sunkumus, logopedas – kalbos ypatumus, specialusis pedagogas – aplinką, gydytojas neurologas – neurologinę sveikatą.
Raidos vertinimas atliekamas priklausomai nuo vaiko amžiaus:
- Iki 3 m. naudojamos vaiko raidos skalės;
- Iki 5 m. naudojama DISC metodika bei standartizuoti klausimynai apie vaiką, išskiriant jo elgesį ir emocijas.
Plačiau skaitykite:
Vaikui nustatyti spiecialieji poreikiai – kas toliau?
Nustačius specialiuosius poreikius, vaikui yra išduodama pažyma.
Pažymos gali būti kelių rūšių:
- Pažyma dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pirminio/pakartotinio įvertinimo. Šioje pažymoje pateikiamas specialistų įvertinimas, išvada (vaiko specialiųjų poreikių lygis) bei ugdymo rekomendacijos.
- Pažyma dėl specialiojo ugdymosi ir (ar) švietimo pagalbos skyrimo. Šioje pažymoje pateikiama išvada apie vaiko specialiųjų ugdymosi poreikių grupę, lygį ir specialiojo ugdymo skyrimo bei pateikiamos rekomendacijos.
Tėvai, pasirašydami šias pažymas pažymi, jog sutinka su specialistų išvadomis. Norėdami bendradarbiauti su pedagogais ir ugdymo įstaigoje gauti specialistų pagalbą, tėvai turi šias pažymas pristatyti į ugdymo įstaigą. Pažymose taip pat yra rekomendacijos: kaip pritaikyti ugdymo turinį, kokių specialistų pagalba reikalinga bei kaip vaikui pateikti ugdymo medžiagą.
Vaikų su specialiaisiais poreikiais ugdymas
Pristačius pažymą apie vaiko specialiuosius poreikius, pedagogas gauna rekomendacijas apie šio vaiko ugdymą. Mokinių ugdymas organizuojamas remiantis LR švietimo ir mokslo ministro įsakymu.
Šiame įsakyme išskiriamos ugdymo programos:
- Pritaikytos pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo bendrosios programos ir/ar profesinio mokymo programos, siekiant sudaryti sąlygas įgyti tinkamą išsilavinimą ir kvalifikaciją;
- Individualizuotos pradinio, pagrindinio ugdymo programos ir socialinių įgūdžių ugdymo programos, skirtos sutrikusio intelekto mokiniams.
Nuo 2024 m. rugsėjo mėnesio, pagal įtraukiojo ugdymo reformą, visi ugdytiniai ugdomi bendrai, atsižvelgiant į kiekvieno individualius poreikius. Vaikams su specialiaisiais poreikiais ugdymo įstaigose padeda specialiosios pedagogikos išsilavinimą turintis asmuo.
Plačiau skaitykite:
Tėvams svarbu atsižvelgti į pedagogų patarimus ir pastebėjimus, nes sklandus ugdymo įstaigos ir šeimos bendradarbiavimas padeda vaikams pasiekti geriausių rezultatų.
Noriu paklausti tu mamu kurios augina vaikucius kuriems nustatyti vidutiniai specialieji poreikiai, del mokymosi sutrikimu, ar gaunate neygalumo lygy?