Skausmingos mėnesinės

Moteris apsikabinusi pilvą, mėnesinių skausmas Dragana Gordic | Shutterstock.com

Skausmingos mėnesinės, dar kitaip vadinamos dismenorėja – viena dažniausių vaisingo amžiaus moterų lytinės sveikatos problemų.

Skausmas ir kiti nemalonūs pojūčiai prieš mėnesines ir 1–2 pirmąsias ciklo dienas vargina vidutiniškai kas antrą moterį.

Kaip pasireiškia skausmas mėnesinių metu?

Mėnesinių metu moterys ir merginos patiria nevienodo intensyvumo skausmą. Be to, kiekviena moteris skirtingai jaučia skausmą, t. y. vienų skausmo slenkstis aukštesnis nei kitų.

Vienos jaučia spazmus, silpną maudimą, tačiau tai nesutrikdo gyvenimo ritmo ir nesukelia didesnių problemų.

Kitos mėnesinių metu jaučia aštrų sąrėmių pobūdžio skausmą apatinėje pilvo dalyje, dubens srityje. Šis skausmas gali išplisti ir į išorinius lytinius organus, kojas. Pasireiškiant labai stipriam skausmui moterys visą dieną priverstos gulėti, dažnai prireikia nedarbingumo.

Skausmingas mėnesines gali lydėti ir kiti simptomai: pykinimas, virškinimo sistemos sutrikimai (pilvo pūtimas, sunkumo jausmas, viduriavimas), migreninis galvos skausmas, nuotaikų kaita ir ją lydintis irzlumas, nervingumas ir kt.

Kodėl mėnesinės būna skausmingos?

  • Padidėjusi prostaglandinų koncentracija. Mėnesinių skausmą sukelia padidėjusi prostaglandinų (hormonų, biologiškai aktyvių junginių bei uždegimo ir skausmo mediatorių) sekrecija. Kuo didesnė prostaglandinų koncentracija, tuo intensyvesnį skausmą moteris jaučia.

  • Raumeninės gimdos sienelės susitraukimai. Mėnesinių metu, siekiant greičiau pašalinti gleives, gimda susitraukia dažniau ir intensyviau. Susitraukimų metu spaudžiamos gimdos kraujagyslės, todėl ji prasčiau aprūpinama deguonimi ir krauju. Dėl šio proceso išsiskiria skausmą sukeliančios medžiagos.

  • Genetika. Vienos moterys genetiškai labiau linkusios į tam tikras reprodukcinės sistemos patologijas ir ligas, todėl jos mėnesinių metu jaučia intensyvesnį skausmą.

Ar skausmas mėnesinių metu yra normalu?

Visiškai normaliais laikomi spazmų tipo pilvo apačios skausmai. Paprastai jie trunka ne ilgiau nei 72 val., laikui bėgant nestiprėja ir nereiškia jokio sutrikimo.

Jeigu skausmui malšinti neprireikia vaistų, o pakanka, pavyzdžiui, pagulėti šiltoje vonioje ar išgerti vaistažolių arbatų, nerimauti neverta.

Tačiau jei skausmas mėnesinių metu gana stiprus ir laikui bėgant tik intensyvėja, tai jau nėra įprasta ir reikėtų kreiptis į medikus.

Pagal skausmo intensyvumą medicininėje literatūroje mėnesinės skirstomos į 2 rūšis:

  • Pirminė dismenorėja, kylanti nesant jokių patologijų, ligų. Labiausiai skausmingos mėnesinės vargina jaunas, dar negimdžiusias merginas. Pagrindinė dismenorėjos priežastis – stangresni audiniai.

  • Antrinė dismenorėja siejama su organų patologijomis, uždegimais, operacijų padariniais, gimdos ir ją supančių audinių ligomis (endometrioze, adenomioze, gimdos miomomis) ir kt. Labai dažnai skausmingų mėnesinių priežastis – endometriozė.

Ar dėl skausmingų mėnesinių reikia kreiptis į gydytoją?

Jeigu mėnesinės skausmingos, visuomet rekomenduojama pasitarti su gydytoju ginekologu.

Ginekologas, nuodugniai apžiūrėjęs pacientę, gali įvertinti reprodukcinės sistemos organų būklę ir diagnozuoti patologijas, kurias būtina gydyti.

Į gydytoją kreiptis ypač svarbu, jei anksčiau intensyvūs mėnesinių skausmai nevargino, o pokyčiai atsirado staiga, be jokių priežasčių.

Su gydytoju labai svarbu pasitarti, jeigu atsirado ir kitų, su mėnesinių ciklu susijusių pokyčių, pavyzdžiui, mėnesinės tapo gausesnės, nereguliarios, atsirado kraujavimas, tepimas ne mėnesinių metu ir pan.

Kaip sumažinti mėnesinių skausmą?

Jeigu skausmingos mėnesinės nėra nulemtos įvairių ligų, jas palengvinti gali kai kurie gyvenimo būdo pokyčiai:

  • Mityba. Reikėtų vengti gausiai sūdyto, taip pat daug pridėtinio cukraus sudėtyje turinčio maisto. Šie produktai skatina insulino, o kartu – streso hormonų išsiskyrimą.

  • Skysčių vartojimas. Mėnesinėms prasidėjus reikėtų gerti kuo daugiau skysčių. Tinkamiausi gėrimai – vanduo ir vaistažolių (mėtų, melisų, ramunėlių, aviečių lapų) arbatos.

  • B grupės vitaminų vartojimas. Reguliariai vartojami B grupės vitaminai padeda sumažinti nemalonius PMS simptomus, sureguliuoti mėnesinių ciklą, mažina skausmą joms prasidėjus.

  • Šiluma. Jeigu kamuoja ypač stiprūs mėnesinių skausmai, pagulėkite karštoje vonioje. Maudynės neturėtų trukti ilgiau negu 15 min. Taip pat ant pilvo apačios galima dėti specialias šildykles (jų neturint tiks tiesiog šiltu vandeniu pripildytas butelis).

  • Masažas. Mažinant mėnesinių skausmą, ypač jei skausmas ne vien lokalus, bet išplitęs į nugarą ar kojas, labai efektyvus ir masažas.

  • Aktyvi veikla. Nors daugelis merginų ir moterų prasidėjus mėnesinėms nori kuo greičiau pasiekti lovą, reikėtų elgtis priešingai: lengvai pasportuoti (idealiai tinka joga) ar tiesiog pasivaikščioti.

  • Vaistai. Esant labai stipriam skausmui gydytojas gali skirti skausmą malšinančių ir uždegimus mažinančių vaistų. Tačiau reikėtų prisiminti, kad vaistai nesprendžia problemos, o tik padeda atsikratyti nemalonių pojūčių.

Susiję straipsniai

Priešmenstruacinis disforinis sindromas (PMDS)

Priešmenstruacinio disforinio sindromo (PMDS) simptomai yra gerokai (net iki 10 kartų) sunkesni ir intensyvesni nei „paprasto“ PMS.

Gausios mėnesinės: ar reikėtų sunerimti?

Jei kraujuojate gausiai, vertėtų susiplanuoti vizitą pas gydytoją: jis gali pasiūlyti daug veiksmingų būdų kraujavimui mažinti.

Ar per mėnesines galima maudytis ežere ir kiti dažniausi klausimai

Prasidėjus mėnesinėms, merginoms (o kartais ir jau kurį laiką su jomis susiduriančioms moterims) kyla įvairių klausimų.