Vaiko kalbos raida: 4–5 metai (41)
Ką vaikas supranta ir kaip geba klausytis?
Tokio amžiaus vaikas sugeba išklausyti ilgesnį pasakojimą ir atsakyti į paprastus su tuo pasakojimu susijusius klausimus. Jis taip pat supranta daugumą buitinių, kasdienių sąvokų, vykdo ne tik paprastas kasdienes užduotis, bet ja ir trijų pakopų nurodymus („Iš savo kambario paimk dėžutę, iš virtuvės paimk puodelį ir nunešk juos tėčiui į lauką“).
Vaikas nesunkiai gali išvardinti kelis tai pačiai kategorijai priklausančius daiktus (augalus, transporto priemones, drabužius). Penkerių sulaukęs vaikas atpažįsta keletą raidžių ir moka suskaičiuoti iki penkių-dešimties, tačiau gerai supranta tik pirmųjų 3-5 skaičių prasmę. Jis taip pat supranta žodžių šalia, už, po reikšmę, suvokia tokius terminus kaip rytas, vakaras, vėliau, po to, vakar, rytoj, bet laikrodžio dar nepažįsta. Nenustebk, jei vaikas įsitrauks į pokalbį su kitu žmogumi: ne tik atsakys į jo užduodamus klausimus, bet ir pats ko nors pasiteiraus, vis rečiau nukryps nuo pokalbio temos.
Kaip tobulėja vaiko kalba?
Vaikas kalba vis sudėtingesniais, išsamiais sakiniais (8 ir daugiau žodžių), susikalba tiek su panašaus amžiaus vaikais, tiek su suaugusiais. Kalbėdami naudoja tas pačias gramatines struktūras kaip ir šeimynykščiai, naudoja daugiau būdvardžių. Žodžius taria aiškiai (išskyrus labai ilgus ir sudėtingus), tačiau gali būti, kad vis dar neištaria r, š, č, z, s, l.
Ką vaikas gali papasakoti?
Tokio amžiaus vaikas jau moka papasakoti, kaip reikėtų padaryti vieną ar kitą darbą (pavyzdžiui, nusiplauti rankas, pakloti lovytę), gali atpasakoti įvykių seką laike (kas po ko nutiko), apibūdinti daiktus, nusakyti jų savybes, papasakoti, kam vienas ar kitas daiktas yra naudojamas. Tokio amžiaus vaikai pradeda fantazuoti ir kurti nebūtas istorijas – tai gali būti išties įdomus periodas tėvams.
Kaip paskatinti kalbos raidą?
Pradėkite naudoti daugiau abstrakčių sąvokų: erdvės (viršuje, viduje ir kt.), laiko (vakar, rytoj, šiemet, 10-tą valandą), sekos (pirmas, paskutinis, iš kairės, iš dešinės, viršutinis ir kt.).
Jei vaikas klausia, ką reiškia žodis, būtinai paaiškinkite. Nuolat plėskite vaiko akiratį – tai amžius, kai vaikas jau sugeba suprasti vis sudėtingesnius dalykus. Pavyzdžiui, kad augalai gali būti skirstomi į rūšis: medžiai, gėlės, krūmai, vandens augalai ir t.t.
Kalbos, bendravimo įgūdžius labai lavina vaidmenų žaidimai – pavyzdžiui, pirkėjas-pardavėjas, gydytojas-pacientas. Paprašykite vaiko papasakoti, kaip jis kažką padarė – tarkime, pastatė smėlio pilį, nupiešė piešinį ar panašiai. Paprašykite vaiko pamokyti jus ką nors daryti – vaikui tai bus labai smagu, leis jam pasijausti sumaniu, svarbiu ir naudingu. Be to, duodamas jums žodinius nurodymus, jis mokysis dėstyti savo mintis, apibūdinti veiksmus.
Įtraukite vaiką į planavimo procesą: pavyzdžiui, ryte kartu su juo aptarkite, ką šiandien veiksite (tai padės lavinti ir laiko suvokimą), kartu sudarykite pirkinių sąrašą.
Sveiki iš kur perkat žuvies taukus eye q?