Ką turi mokėti 1-erių metų vaikas?

1-erių metų vaiko gimtadienis Ground Picture | Shutterstock.com

Laikas bėga taip greitai! Štai ir suėjo pirmieji vaiko metai – vienas reikšmingiausių gimtadienių! Kartais jums atrodo, kad mažylis augo ne dienomis, bet valandomis ir iš bejėgio naujagimio virto smalsiu vaikučiu.

Vaikų raida, žinoma, individuali, tačiau tėvams naudinga susipažinti su pagrindinėmis gairėmis, apibrėžiančiomis, ką įprastai geba ir moka tam tikro amžiaus vaikai. Nedideli nuokrypiai dažnai tikrai nereiškia didelių problemų, tačiau juos pastebėjus visuomet vertėtų pasikonsultuoti su specialistais. 

1-erių metų vaiko fizinė raida ir gebėjimai

  • Pirmaisiais gyvenimo metais vaiko svoris turėtų būti patrigubėjęs.
  • Vaikas geba sėdėti, šliaužti ir ropoti įvairiomis kryptimis, t.y. tiek į priekį, tiek atgal, pakeisti kryptį, apsisukti, užropoti and paaukštinimo (pavyzdžiui, sumestų pagalvių, laiptų) ir nusileisti žemyn.
  • Vaikas geba kažko įsitverti ir atstoti bei vėl pritūpti, atsisėsti ant žemės.
  • Eina prisilaikydamas baldų, sienų ar vedamas už rankytės.
  • Kai kurie vaikai jau geba savarankiškai eiti.
  • Išvystytas pincetinis griebimas, t.y. vaikas geba dviem pirštais - nykščiu ir smiliumi - suimti smulkius daiktus.
  • Perima daiktus iš vienos rankos į kitą.
  • Domisi ir moka su daiktais atlikti daug įvairių veiksmų: tikslingai siekia ir paima, deda vienus į kitus ir išima, laiko, glosto, gniaužo, purto, mojuoja ir kt.

1-erių metų vaiko kalbos raida ir suvokimas

  • Atpažįsta ir reaguoja į savo vardą, pavyzdžiui, atsisuka kalbinamas, apsidžiaugia girdėdamas savo vardą.
  • Atpažįsta artimųjų vardus arba įprastus kreipinius (pavyzdžiui, mama, tėtis, brolis, močiutė).
  • Komunikuoja naudodamas įvairius garsus - čiauška, guguoja, spygauja.
  • Savo komunikaciją papildo prasmingais judesiais. Pavyzdžiui, sako „ate“ ir mojuoja arba „ne“ ir purto galvytę.
  • Stengiasi atkartoti jam sakomus žodžius ir garsus.
  • Skleidžia prasmingus, prie paveikslėlio ar aplinkos „derančius“ garsus. Pavyzdžiui, pamatęs katę sako „miau“, o automobilį - „brrr“.
  • Geba pasakyti 1-3 paprastus žodžius. Pavyzdžiui, „mama“, „tėtė“, „ne“, „ate“.
  • Suvokia ir gali įvykdyti nesudėtingas užduotis. Pavyzdžiui „paduok kamuolį“.
  • Išgirdęs žodį gali parodyti atitinkamą paveikslėlį knygoje ar objektą savo aplinkoje. 

1-erių metų vaiko emocinė ir socialinė raida

  • Kūno kalba, veido išraiškomis ir garsais išreiškia savo emocijas. Pavyzdžiui, nudžiugęs ploja ar išsigandęs užsidengia akytes.
  • Patiria išsiskyrimo nerimą.
  • Patiria svetimų žmonių baimę.
  • Empatiškai reaguoja į kitų žmonių (ypač artimųjų) emocijas, pavyzdžiui, jiems pradėjus juoktis, taip pat ima juoktis.
  • Mėgsta ir noriai žaidžia su kitais žmonėmis (ypač artimaisiais).
  • Periodiškai imituoja kitų žmonių (ypač artimųjų) veiksmus. Pavyzdžiui, mamai geriant kavą taip pat pasiima savo žaislinį puodelį.
  • Dažniausiai mėgsta arba pradeda domėtis buvimu su kitais vaikais. Gali bandyti kartu įsitraukti į veiklą arba stebėti vaikus iš šono.
  • Gali turėti Mylimuką - labai svarbų žaislą ar kitą daiktą. Psichologai vadina mylimukus „tranzitiniais objektais“ („pereinamaisiais objektais“): jie padeda vaikui pereinant nuo visiškos priklausomybės nuo tėvų prie savarankiškumo.

1-erių metų vaiko praktiniai įgūdžiai, suvokimas ir pasaulio pažinimas

  • Bando arba jau geba savarankiškai valgyti.
  • Bando arba jau geba savarankiškai gerti iš puodelio.
  • Ima atpažinti ir įvardinti savo poreikius. Pavyzdžiui, pasako ar parodo, kad nori valgyti, gerti, miegoti ir pan.
  • Suvokia objektų pastovumą, t.y. supranta, kad iš akių dingę, šiuo metu nematomi daiktai tebeegzistuoja. Pavyzdžiui, po pledu paslėpus kamuolį, ima jo tikslingai ieškoti.
  • Atpažįsta savo daiktus, drabužius, artimus žmones ir išskiria juos iš kitų.
  • Geba išspręsti nesudėtingas problemas, išbando įvairius sprendimo būdus. Pavyzdžiui, jeigu žaislas netelpa, bando jį pasukti ir tuomet įdėti.
  • Geba suimti storesnę piešimo priemonę (kreidelę, pieštuką ar pan.) ir ja „piešti“ ant popieriaus.
  • Domisi aplinka.
  • Geba bent trumpam sutelkti dėmesį stebėjimui ar veiklai.

Vėluojanti 1-erių metų vaiko raida. Kada reikėtų kreiptis į specialistus?

Jeigu jus neramina vaiko raida, visuomet vertėtų pasikonsultuoti su specialistais, visų pirma, šeimos gydytoju, kuris, esant poreikiui, nukreips išsamesniam vaiko raidos įvertinimui.

Sunerimti reikėtų, jeigu 1-erių metų vaikas:

  • Nešliaužia ir neropoja;
  • „Nesidomi“ vaikščiojimu, t.y. nebando stotis įsikibęs į baldus, neina prisilaikydamas sienų ar baldų.
  • Neieško paslėptų daiktų.
  • Negali tvirtai stovėti.
  • Negali dviem pirštukais lyg pincetu suimti smulkių daiktelių, nedidelių maisto kąsnelių.
  • Nenaudoja kūno kalbos, pavyzdžiui, nerodo pirštu, nemojuoja ir pan.
  • Nenori bendrauti, nereaguoja į savo vardą, neatsiliepia ir nereaguoja kalbinamas, žaidinamas.
  • Nesako nė vieno paprasto žodelio, nesistengia atkartoti jam sakomų žodžių ar garsų.
  • Regresuoja, t.y. praranda prieš tai turėtus įgūdžius.

Susiję straipsniai

Kaip išmokyti vaiką vaikščioti?

Kokie ženklai rodo, kad vaikutis netrukus ims vaikščioti ir kaip jam padėti?

Priežasties ir pasekmės sąsaja: kaip kūdikiai mokosi?

Kūdikiai greitai atranda ryšį tarp veiksmų ir jų rezultatų. Tai dar vadinama priežasties ir pasekmės sąsaja.

Mikrocefalija – mažesnė nei įprasta kūdikio galva

Mikrocefalija yra būklė, kai kūdikio galva yra daug mažesnė nei kitų to paties amžiaus ir lyties kūdikių, dėl to gali sutrikti ir smegenų vystymasis.