Naujagimio miegas

Naujagimiai ir kūdikiai geriausiai miega, kai kambaryje yra 20-21 laipsnis Celsijaus temperatūros šilumos ir 50 proc. santykinis drėgnumas. Labai svarbu palaikyti vienodą kambario temperatūrą ir oro drėgnumą, ypač jei naujagimis gimė neišnešiotas. Kambario oro drėgnumas matuojamas hidrometru.

 

Naujagimio kvėpavimas

Naujagimio kvėpavimas miegant gali tapti nelygus: jis tai dažniau, tai rečiau kvėpuoja, tai, atrodo, visai sustoja. Taip gali būti dėl kvėpavimą reguliuojančio centro smegenyse nebrandumo, ypač jei naujagimis gimė neišnešiotas. Kuo mažiau naujagimis išnešiotas, tuo nelygaus kvėpavimo tikimybė didesnė.

Dažniausiai kvėpavimo sustojimas užtrunka iki 20 sekundžių. Tai dabar yra laikoma "beveik normalia" būsena. Nereikia naujagimio, kūdikio griebti, purtyti, nes kvėpavimo centras susireguliuoja pats. Tačiau jei tai kartojasi ir kvėpavimo sustojimas trunka ilgiau kaip 20 sekundžių, būtina kreiptis į vaikų nervų ligų gydytoją.

Migdydama naujagimį ar kūdikį aprenkite taip, kad jis galėtų judėti. Lovutėje neįtempkite antklodės raiščių. Jei mažylio oda suprakaitavusi, drėgna, vadinasi, per šiltai jį rengiate - suvystote arba apklojate. Jei rankutės ar kojytės šaltos, mažyliui yra vėsu, užklokite jį šiltesne, tačiau lengva antklode arba apvilkite dar vienus marškinėlius, suvystykite į dar vieną vystyklą.

Daugelis mažylių, kai išmoksta vartytis, geriau miega ant pilvo. Gulėdami ant pilvo naujagimiai geriau kvėpuoja. Atsigulę ant pilvo jie sugeba pasukti galvą į vieną ar kitą šoną tik tuomet, kai čiužinys yra kietas. Naujagimio ar kūdikio lovos čiužinukas turi būti gana standus, o po galva dedamas kelis kartus sulankstytas medvilninis vystyklas, pagalvės nereikia.

 

Miego padėtis, trukmė, gilumas

Po maitinimo atsirūgęs kūdiis guldomas ant dešinio šono. Taip lengviau ištuštėja skrandis, sumažėja vėlyvo atpylimo pavojus. Praėjus 1-1,5 valandos reikėtų paguldyti mažylį ant kairio šono, kad galvutė būtų simetriškesnė (gulint tik ant vieno šono ar nugaros, galva darosi atitinkamos konfigūracijos).

Miegodamas mažylis dažnai pasiverčia ant nugaros. Gulėjimas ant nugaros ir ant šono, JAV pediatrų akademijos teigimu, sumažina staigios kūdikio mirties sindromo grėsmę.

Jeigu neserga ir nieko neskauda, naujagimis ar kūdikis miega tiek, kiek jam reikia. Mažylis užmiega bet kokiomis sąlygomis ir atsibunda tuomet, kai reikia. Kai naujagimis ar kūdikis miega, tai nereiškia, kad namuose turi būti absoliuti tyla.

Pripratęs prie tylos jis atsibus nuo mažiausio garso. Naujagimis ar kūdikis užmiega, kai kambaryje tyliai groja muzika (tik ne roko, džiazo melodijas!), negarsiai veikia televizorius ar šnekasi šeimos nariai, čiauška vyresnis vaikas.

Naujagimiai ir kūdikiai miega nevienodai giliai. Mažylis gali miegoti taip giliai, kad visiškai nejuda, ir "greituoju", aktyviu miegu - tada jis juda, krūpčioja, atsidūsta, šypsosi, raukia kaktą, judina skruostus, čiulpia pirštą, skleidžia dusklius gerklinius garsus, kartais atmerkia ir užmerkia akis.

Atrodo, tuoj tuoj pravirks. Bet to neįvyksta, mažylis vėl nugrimzta į gilų miegą. Neramiai miegančio mažylio nelieskite, nesiūlykite jam valgyti, t. y. leiskite miegoti. Kai jis atsibus, apie tai praneš garsiu verksmu.
Diena ir naktis

Naujagimiai ir pirmųjų mėnesių kūdikiai neskiria dienos nuo nakties, būdrauja kaip pakliūva. Padėkite mažyliui atskiri dieną nuo nakties: dieną leiskite miegoti natūralioje aplinkoje, t. y. esant dienos šviesai ir garsams, o naktį šviesą išjunkite, migdykite tyloje.

Kūdikis gali prabusti 3-6 kartus per naktį, tačiau išmokykite jį užmigti savarankiškai, nepratindama prie žindymo, vandens davimo, paėmimo ant rankų, supimo ar kitų veiksmų. Kūdikį neiškeldama iš lovos pervystykite, švelniai pakalbinkite, gulinčiam paglostykite galvutę.

Kad mažylis naktį ilgiau miegotų, neguldykite jo į vežimėlį (juk juo važinėjatės tik dieną!), palikite įjungtą tik naktinę lempelę (kad prireikus galėtumėte greitai pervystyti), iš vakaro pasiruoškite sausų vystyklų, naktį nevaikščiokite su juo ant rankų po kambarį, nekalbinkite, nežaiskite, t. y. stenkitės neišblaškyti.

 

Miegas ir būdravimas

Naujagimiai miega daugiau kaip 20 valandų per parą. Jie ilgai neišbūna budrūs, todėl pirmas savaites po gimimo yra sunku suprasti, kada miega, kada ne. Augdamas mažylis miega trumpiau, jo miego ir būdravimo tarpsniai aiškesni.

Kad kūdikis naktį ir dieną gerai miegotų, prieš miegą su juo nežaiskite, jo nekutenkite, nemasažuokite, nemankštinkite. Tokie užsiėmimai jį blaško, todėl jis užmiega daug sunkiau ir miega trumpiau.

Kai kūdikis būdrauja, skatinkite jį kuo daugiau būti aktyvesnį - judėti, žaisti, tuomet bet kurio amžiaus mažyliai geriau miega, nes būna pavargę. Prieš kūdkio miegą namuose turi būti ramu. Tačiau persistengti nereikia: pakanka vengti stipresnių garsų, triukšmo, kol kūdikis užmiega.


Šis straipsnis buvo paremtas Algimanto Vingro ir Vilijos Černiauskienės knyga "Pirmieji penkeri gyvenimo metai", kurią išleido "Alma Littera" leidykla.

Susiję straipsniai

(Ne)privalomas pietų miegas darželiuose

2023 m. gruodžio pradžioje visos 60 Lietuvos savivaldybių administracijos patvirtino, kad jų įsteigtuose darželiuose dienos miegas nėra privalomas.

Apie pietų miego (ne)naudą darželyje: baimės laikas vaikui?

Nors vieniems vaikams jis puiki proga pailsėti, kitiems, kuriems jo jau nebereikia, tampa tikru baimės laiku.

„Tu miegok“ – tėčio sukurta lopšinė, kuri veikia mažuosius

Gerai, kai vaikai lengvai užmiega. O jei užmigdyti sunku? Tada tėvai turi susigalvoti, kaip vaikams (ir sau) padėti greičiau pasiekti sapnų karalystę.