Kaip maitintis nėštumo metu: intuityvus valgymas

Nėščia moteris stovi prie šaldytuvo Media Home | Shutterstock.com

Nėštumas – jaudinantis metas ir didžiulė atsakomybė, taigi būsima mama pradeda dar labiau savimi rūpintis.

Dažnai pirmasis atsakingesnio rūpesčio žingsnis – peržvelgti savo mitybos įpročius. Tą padaryti pirmiausia diktuoja atsakomybė ne tik už save, bet ir būsimą vaikelį.

Bet ar verta riboti save, kruopščiai atsirenkant „tinkamus“ ir „netinkamus“ vartoti maisto produktus nėštumo metu? O gal vertėtų pasitikėti savo organizmu ir valgyti tai, ko iš tiesų norisi?

Apie intuityvų valgymą

Intuityvi mityba – tai maitinimosi būdas (metodika), siūlantis vadovautis savo organizmo poreikiais, t. y. valgyti tai, ką norisi, ir tada, kada norisi, neribojant savęs nusistatytomis dietomis.

Skamba per gerai, kad būtų tiesa? Anaiptol. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad intuityviai pasirenkamas maistas yra kur kas naudingesnis mūsų organizmui, nei tas, kurį valgome „iš reikalo“, o intuityviai besimaitinančių žmonių mitybos įpročiai sveikesni, nei tų, kurie varžo save dietomis.

Žinoma, jei intuityviai valgytume tik bulvių traškučius... Suprantama, kad kalba eina apie įvairius maisto produktus.

Ar reikia keisti mitybą besilaukiant?

Anot specialistų, per pirmus kelis nėštumo mėnesius kardinaliai mitybos keisti nereikia, nes organizmas to paprasčiausiai nereikalauja. Kiek vėliau organizmui gali pradėti trūkti tam tikrų maisto medžiagų. Bet moteris tą visada pajaučia – natūraliai pakyla apetitas, norisi vienų ar kitų produktų, atsiranda keistų norų, pavyzdžiui, išgerti raugintų agurkų sulčių arba net... užkąsti kreidos. 

Verta įsiklausyti į save

Žmogus iš prigimties yra gyvūnas, todėl turi pasikliauti savo instinktais. Juk jie dažnai pasako mums viską, ką reikia žinoti. Jeigu moteriai labai nesinori tam tikro maisto, bet ji kažkur perskaitė, kad jis sveikas – yra rizika jo padauginti. Šitaip savo kūnui tikrai nepadėsite. Ir, priešingai – jeigu potraukis tam tikram maistui ar produktui yra labai didelis – verta įsiklausyti. Didelė tikimybė, kad jame bus maistinių medžiagų, kurių šiuo metu labiausiai trūksta jūsų organizmui.

Vaistą nuo nuodo skiria tik dozė

Nėštumo metu dažnai norisi labai nesveikų produktų – saldumynų ar net traškučių. Kaip tokiu atveju elgtis? Anot intuityviosios mitybos šalininkų, negalima sau leisti kentėti. Jeigu visur yra sakoma, kad negalima, bet labai norisi – reiškia, reikia paragauti. Žinoma, tai nereiškia, kad turėtumėte suvalgyti visą pakuotę. Bet ribodami save dėl vieno produkto galite padauginti kito, o nuo to bus tik blogiau.

Kas per daug – tas nesveika

Kad ir kiek laisvės mums suteiktų intuityvus valgymas, neverta pamiršti saiko. Be galo svarbu yra atskiri, kada tikrai norite valgyti, o kada tai tėra emocinis poreikis (valgymas iš liūdesio, nuobodulio, streso). Žmogus yra alkanas tada, kai kūnas siunčia tam tikrus signalus – pilvas urzgia ir valgyti norisi labai stipriai. Jei kyla noras tiesiog užkąsti – geriau išgerkite stiklinę vandens. Noras praėjo? Reiškia, tai nebuvo tikrasis alkis.

Pagrindinis principas

Sėskite prie stalo tik tada, kai jaučiatės alkani. Kai kūnas pasisotina – nustokite valgę.

Intuityvaus valgymo privalumai

Intuityvi mityba ne tik sveika, bet ir paranki. Nereikia skaičiuoti kalorijų, raustis internete ieškant specialių, nėščiosioms tinkamų receptų. Nereikia pirkti brangių, rinktinių produktų ir valandų valandas leisti prie viryklės. Viskas daug paprasčiau: moteris mokosi įsijausti į savo poreikius, taigi niekada nepatiria maistinių medžiagų trūkumo.

Kam netinka

Kad ir koks parankus būtų intuityvus valgymas, jis tinka ne visiems. Pavyzdžiui, valgymo sutrikimų turinčioms moterims (valgymas išgyvenant stresinę situaciją, emocinis valgymas ir t. t.) gali būti sunku atskirti tikruosius savo kūno poreikius nuo psichologinių problemų.

Pagrindinis principas

Pasikonsultuoti su gydytoju reikėtų ir turinčioms lėtinių ligų nėščiosioms. Nekontroliuojamas tam tikrų produktų valgymas gali sukelti ligos paūmėjimą.

Mikroelementai ir vitaminai, būtini nėštumo metu

  • Folio rūgštis – ypač svarbi pirmaisiais nėštumo mėnesiais. Ji būtina sėkmingam vaisiaus ir placentos vystymuisi. Jos yra salotose, jautienos kepenyse, ankštinėse daržovėse, špinatuose, brokoliuose.
  • Vitaminas D yra puiki priešlaikinio gimdymo ir kitų nėštumo komplikacijų prevencija. Jo yra žuvyje, grybuose, jūrų gėrybėse.
  • Jodas yra būtinas vaisiaus centrinės nervų sistemos vystymuisi. Jo yra žuvyje, jūrų gėrybėse, pieno produktuose.
  • Geležis padeda vystytis vaisiui, be to, jis puikus anemijos profilaktikai. Jos yra raudonojoje mėsoje ir žuvyje.
  • Kalcis padeda formuotis vaisiaus skeletui. Jo yra pieno produktuose.

Susiję straipsniai

Nemokamas šulinių vandens ištyrimas nėščiosioms

Nėščioms moterims, taip pat šeimoms, kuriose auga kūdikiai iki 6 mėn. amžiaus, šulinių vandens tyrimai atliekami nemokamai.

Tai – svarbu: mityba iki nėštumo ir po jo pagal Vaidą Kurpienę

Turbūt ne kartą teko girdėti posakį, kad „nėštumas nėra liga“? O ar bandėte tai pasakyti pačiai nėštukei?

Nėščiosios priešpiečiai ir pietūs dėžutėje: ką neštis į darbą?

Nėštumui įpusėjus apetitas gali tapti tiesiog žvėriškas. Ir net jei darbe keliaujate pietauti, vargu ar iki pat vakaro išliksite sočios.