Folio rūgšties maisto papildai ir nėštumas (296)

Folio rūgšties papildai nėštumo metu comzeal images | Shutterstock.com

Folio rūgštis yra vadinama „nėščiųjų vitaminu“. Folio rūgštis labai svarbi normaliai nėštumo eigai ir vaisiaus vystymuisi, tačiau svarbu ją vartoti laikantis gydytojų rekomendacijų ir neperdozuoti.

Folatai ir folio rūgštis

Folio rūgštis yra vandenyje tirpus vitaminas, dar žinomas ir kaip vitaminas B9. Tai sintetinė folatų forma, esanti maisto papilduose ar specialiai ja praturtintuose maisto produktuose.

Folatai – natūrali gamtoje randama vitamino B9 forma. Tai plati grupė junginių, sudėtyje turinčių natūralios rūgšties. Folatų randama tiek augaliniame, tiek ir gyvūninės kilmės maiste. Folatai yra jautrūs šviesai, šilumai ir sąlyčiui su oru, todėl lengvai skyla ir jų molekulės tampa biologiškai neaktyvios.

Nustatyta, kad iš maisto gaunama tik 20–45% folatų. Būtent dėl folatų nestabilumo ir lengvo skilimo buvo atrasta sintetinė forma – folio rūgštis. Įsisavindamas ją organizmas vėl paverčia natūralia forma – folatais.

Kokiame maiste yra folatų?

Folatų daugiausia randama:

  • Žalios spalvos daržovėse (špinatuose: ~194 μg/100 g, šparaguose: ~149 μg/100 g, avokaduose: ~81 μg/100 g);
  • Ankštinėse daržovėse;
  • Mėsoje, kepenyse;
  • Duonoje, ypač rupioje ir kvietinėje (~85 μg/100 g), kituose grūdų produktuose (avižų kruopose, makaronuose, javainiuose, kviečių gemaluose);
  • Bulvėse;
  • Ankštiniuose;
  • Kiaušiniuose;
  • Citrusiniuose vaisiuose, ypač apelsinų sultyse;
  • Alaus mielėse ir kt.

Vis dėlto daugeliui nėščiųjų sunku gauti reikiamą folatų kiekį vien su maistu, todėl rekomenduojama gerti folio rūgšties maisto papildus.

Folio rūgšties trūkumas

Organizmui stingant folio rūgšties, gali kamuoti ar išsivystyti šie negalavimai:

  • Anemija;
  • Nuovargis, silpnumas;
  • Viduriavimas;
  • Anoreksija;
  • Įvairūs uždegimai (burnos, stemplės, skrandžio, žarnų gleivinės ir kt);
  • Galvos skausmas;
  • Prasta nuotaika ar depresija.

Folio rūgšties trūkumas nėštumo metu siejamas su:

Folio rūgšties rekomenduojama paros norma

Nors folio rūgštis dažnai vadinama „nėščiųjų vitaminu“, ji reikalinga bet kokio amžiaus žmogui.

Folio rūgšties rekomenduojama paros norma (RPN) mikrogramais (µg):

  • Vaikams – 30–80 µg;
  • Paaugliams – 150–200 µg;
  • Suaugusiesiems – 200–240 µg;
  • Nėščiosioms – 400 µg;
  • Žindančioms moterims – 480 µg.

1 μg folato = 0,5 μg folio rūgšties. RPN – sintetinės folio rūgšties, ne folato.

Atkreipkite dėmesį: folio rūgšties poreikis padidėja sergant žarnyno ligomis ar epilepsija, kepenų ligomis, anemija (mažakraujyste), sutrikus virškinamojo trakto veiklai.

Kodėl nėštumo metu padidėja folio rūgšties poreikis?

Folio rūgštis tiek nėščiajai, tiek ir vaisiui svarbi užtikrinant:

  • Baltymų apykaitą;
  • Protinę ir emocinę sveikatą, normalią smegenų funkciją;
  • Nukleorūgščių sintezę;
  • Augimo ir vystymosi procesus;
  • Ląstelių dalijimosi ir atsinaujinimo procesus;
  • Bendrą sveiką vaisiaus vystymąsi.

Nėštumo pradžioje vaisius ir placenta aktyviai auga. Stingant folio rūgšties, sutrinka leukocitų, eritrocitų, epitelio ląstelių dalijimasis.

Didelis folio rūgšties kiekis koreguoja nevisavertės mitybos trūkumus, dėl kurių gali atsirasti vaisiaus nervų sistemos vystymosi problemų.

Jei ketvirtą savaitę po apvaisinimo, kai vystosi nervinis vamzdelis, moters kraujyje nepakanka folio rūgšties, didėja tikimybė, kad kūdikis gims su nervinio vamzdelio defektu. Iš nervinio vamzdelio vystosi smegenys bei stuburo nervų kanalas. Vienas dažniausiai pasitaikančių nervinio vamzdelio raidos defektų – spina bifida (įskilas stuburas su įgimtu plyšiu, kai nesuaugę stuburo kaulai). Jis formuojasi ~4 nėštumo savaitę, o šiai patologijai esant pasireiškia naujagimio apatinių galūnių paralyžius, pažeidžiamos kitos organizmo funkcijos.

Vartojant folio rūgšties papildus nervinio vamzdelio patologijos, kitų apsigimimų rizika sumažėja net iki 92%.

Folio rūgšties vartojimo rekomendacijos iki pastojat ir nėštumo metu

Jei kūdikis yra planuotas, būtų geriausia, jei folio rūgšties ar kompleksinius papildus, kurių sudėtyje yra 400 µg folio rūgšties, pradėtumėte gerti dar prieš pastodama.

Folio rūgšties papildus reikėtų vartoti 3 mėn. iki pastojimo. Nemažai šaltinių pateikiama rekomendacijų folio rūgštį vartoti ir partneriui, ne tik būsimajai nėščiajai, tačiau kol kas moksliniais tyrimais ši rekomendacija nėra patvirtinta.

Ypač svarbu folio rūgštį vartoti ir pirmąsias 12 nėštumo savaičių bei žindymo metu.

Deja, maždaug pusė visų nėštumų yra neplanuoti, todėl kai kurios moterys tuo metu, kai formuojasi ir užsiveria vaisiaus nervinis vamzdelis, net nežino, jog laukiasi. Todėl folio rūgštį svarbu pradėti vartoti vos sužinojus apie nėštumą.

Atkreipkite dėmesį, kad reikiama folio rūgšties koncentracija kraujyje (906 nmol/l) vartojant 400 µg preparato pasiekiama per 8 sav., o vartojant 800 µg – per 4 sav.

Folio rūgšties perdozavimas

Natūraliai su maistu gaunamo folato perdozuoti neįmanoma, tačiau sintetinę folio rūgštį reikėtų vartoti apdairiai: jos galima perdozuoti, o ir tyrimų šia tema vis daugėja.

Galimos pasekmės, jei folio rūgšties perdozuoja nėščioji:

  • Gali kamuoti prasta savijauta, nemiga;
  • Didesnė vitamino B12 trūkumo rizika.

Galimos pasekmės, jei folio rūgšties per daug gauna vaisius:

  • Jis gali gimti neišnešiotas;
  • Didesnė negyvagimio rizika.

Galimos folio rūgšties perdozavimo pasekmės ateityje:

Jei nėščioji kasdien suvartoja daugiau nei 400 µg folio rūgšties, reikėtų atlikti tyrimus ir išsiaiškinti, ar jos neperdozuojama.

Kaip palengvinti folio rūgšties vartojimą, jei pykina?

Dauguma moterų teigia, kad vitaminus vartojant rytinis pykinimas tik suintensyvėja. Tad jei kenčiate nuo pykinimo, pasinaudokite šiais patarimais:

  • Gerkite papildus valgio metu arba prieš eidama miegoti. Geriant vitaminus dar prieš valgį galima nemenkai suerzinti skrandį.
  • Geriausia padalyti tabletę pusiau – mažesnius gabaliukus lengviau nuryti.
  • Rinkitės vitaminus be kalcio (kalcio tūris yra didelis, todėl ir vitaminų su kalciu tabletės daug didesnės). Kalcio normą patogiau gauti vartojant kramtomuosius kalcio papildus.
  • Paprašykite, kad gydytojas paskirtų kramtomuosius vitaminus nėščiosioms.
  • Taip pat tiktų mažos arba plėvele dengtos tabletės.

Naujausi komentarai

  1. Flamingaa
    Flamingaa prieš 2 mėn.

    Noriu_noriu parašė:
    Tai kad viskas gerai, geriate tinkama, ne sintetini folata

    Dekoju!!!

  2. Milda88
    Milda88 prieš 2 mėn.

    Na pas ginekologė buvau 7 savaitėje pasakiau jog geriu 800 tai ji sakė vartoti ir toliau iki 12 savaitės, dabar pasiskaičiau ir išsigandau, galvoju gal pasiskambinti ginekologė ir dar kartelį pasitikslinti ar gerą dozę geriu. Bet kažkaip ir vaistinėje man padavė šį būtent folijos rūgštį.

  3. Melisa10
    Melisa10 prieš 1 mėn.

    Sveikos, gal kas daretės folio rugšties tyrimą? Aš 3 savaitės po abrazijos. Paskyrė pasitikrinti. Rašo norma 10.9 - 84.5, o pas mane 20,8. Kaip ir patenku į normą, bet labiau į mažają puse. O visą laiką per neštumą ir kelis mėn prieš jį geriau foli kasdien. Kažkaip mažokai atrodo.

  4. User has not uploaded an avatar
    Odeta320 prieš 1 mėn.

    Aš taip pat jungiuosi prie grupelės. Mums jau 5 savaitės. Geriu folio rūgštį 1000 miligramų, bet rekomenduojama 400 mg. Ar reiktų pakeisti į mažesnę dozę?

  5. Milda88
    Milda88 prieš 1 mėn.

    Buvau pas gydytoją, kadangi prisiskaiciau šioje grupėje kad per daug negerai ir ttt. Tai ji mane nuramino aš geriau 800 ir 6 savaitėje ji sakė ir toliau gerti, o nuėjus 12 savaitėje dar kartelį paklausiau ar ta dozė nebuvo man per didelė, tai ji būtent akcentavo jog pagal naujausius tytimus folijos rūgštis nekenkia, o jei jos per daug, pats organizmas išmeta su šlapimu. Ką pastebėjau jog 11 savaitėje kai čia prisiskaiciau pati sumažinau dozę iki 400 tai pasidariau labai irzli ir nervuota, tai manau man 800 buvo pas tas😉. Mergaitės manau neskaitykite šių komentarų, kiekvienai manau skirtingai, o kai prisiskaitom tai paskui naktimis ne miegam