Padidėjusios pėdos nėštumo metu

Padidėjusios ir patinusios pėdos ArtFamily | Shutterstock.com

Pastojus batai pasidarė ankštoki ir nebepatogūs? Greičiausiai jūsų pėdos padidėjo, todėl teks nusipirkti naujus patogius, universalius batus, puse ar net visu dydžiu didesnius!

Kodėl nėštumo metu padidėja pėdos?

Daugelis nėščiųjų pastebi, kad jų pėdos nėštumo metu padidėja: tampa ilgesnės ir platesnės, pakinta pėdų, pirštų ir čiurnų forma. Kartais pokytis toks ženklus, kad jis matomas plika akimi, o kartais subtilesnis – moteris tiesiog pajunta, kad anksčiau puikiai tikę batai batai tapo nebepatogūs.

Pėdų padidėjimas, kaip ir dauguma kitų nėštumo metu atsirandančių pokyčių, siejamas su hormonais. Pėdos nėštumo metu veikiant hormonams padidėja dėl dviejų pagrindinių priežasčių:

  • Tinimai nėštumo metu. Pasikeitus hormonų koncentracijai, moters organizme stipriai padaugėja skysčių, jie yra labiau linkę kauptis, todėl atsiranda patinimų. Visų pirma, ima tinti pėdos. Šie patinimai nėra nuolatiniai, todėl pėdos dydis kinta. Pėdos labiau patinsta vakare, po sunkios dienos, ilgiau pastovėjus vienoje vietoje, pasirinkus nepatogią avalynę, sukaitus.
  • Padidėjęs raiščių elastingumas, atsipalaidavimas. Veikiant nėštumo hormonams raiščiai tampa elastingesni, atsipalaiduoja, kad kūdikis turėtų vietos augti ir gimdymo metu galėtų praslysti gimdymo takais. Tačiau, hormonai paveikia ne tik su nėštumu ir gimdymu tiesiogiai susijusių kūno dalių raiščius: pakinta ir pėdoje esantys bei jos formą palaikantys raiščiai. Padidėjus jų elastingumui ir jiems labiau atsipalaidavus, papildomai spaudžiant vis augančiam svoriui, pėdos skliautas kiek nusileidžia, praranda tvirtumą, o pati pėda padidėja, pasikeičia jos forma. Šie pokyčiai lydi viso nėštumo metu, o kartais ir po jo.

Ar pėdos po nėštumo lieka didesnės?

Jeigu pėdos padidėja ne dėl tinimų, o dėl raiščių elastingumo pokyčių, atsipalaidavimo, jos gali tokios išlikti ir po nėštumo.

Tai, kiek pėda „paaugs“, kaip pasikeis jos forma ir ar pagimdžius ji vėl sumažės iki nėštumo buvusio dydžio yra labai individualu.

Kai kurių moterų pėdos ima mažėti iškart po gimdymo arba numetus nėštumo metu priaugtus kilogramus, o kitų – padidėjusios nėštumo metu tokios lieka visą likusį gyvenimą!

Kaip išvengti pėdų padidėjimo nėštumo metu?

Visiškai išvengti pėdų padidėjimo ir kitų jų pokyčių nepavyks, ypač jei turite stiprų genetinį polinkį, tačiau galima imtis priemonių padėsiančių sumažinti pėdų didėjimo veiksnius:

  • Rinkitės patogią avalynę. Geriausia rinktis įspiriamus batus, klumpes, šlepetes, sportbačius, minkštus mokasinus ar laivelių tipo batelius.
  • Neavėkite aukštakulnių. Aukštakulniai padidina pėdai tenkantį spaudimą, neigiamai veikia raiščius ir gali juos dar labiau ištampyti. Be to, padidėjus raiščių ir sąnarių laisvumui, su aukštakulniais vaikščioti sudėtingiau, didesnė tikimybė pakreipti koją, nukristi, susižeisti.
  • Pasikonsultuokite dėl ortopedinės avalynės ir įdėklų. Prie natūralių pėdos linkių prisitaikantys arba juos atkartojantys batai, į batus įkišami įdėklai gali padėti palaikyti natūralią pėdos formą, kuomet atsipalaidavę raiščiai to padaryti nebepajėgia. Dėl tokių batų ir įdėklų avėjimo būtina pasikonsultuoti su specialistais, padėsiančiais pasirinkti tinkamiausią, jums pritaikytą apavą.
  • Pasikonsultuokite dėl kompresinių kojinių nešiojimo. Kompresinės kojinės padeda palaikyti normalią kraujo ir limfos apytaką kojose. Jos sumažina patinimus, nuovargį pėdose ir kojose, padeda išvengti nėštumo metu dažniau pasitaikančios venų varikozės. Dėl šių kojinių nešiojimo reikia pasikonsultuoti su specialistais, nes skiriasi į klases skirstomas kompresinių kojinių „stiprumas“.
  • Stebėkite svorio augimą nėštumo metu. Natūralu, kad nėštumo metu moteris priauga svorio, tačiau per didelis svorio prieaugis siejamas ne tik su padidėjusiu batų dydžiu, bet ir su gerokai rimtesnėmis komplikacijomis: gestaciniu diabetu, aukštu kraujospūdžiu, dilgėline nėščiųjų dermatoze (PUPPP), padidėjusia cezario pjūvio, priešlaikinio gimdymo, gimdymo traumų rizika ir kt.
  • Stiprinkite pėdų raumenis ir raiščius. Stipresni pėdų raumenys ir raiščiai geriau išlaiko pėdos formą, sumažėja rizika, kad pėda „išaugs“, pasikeis jos forma nėštumo metu arba ji išliks pakitusi ir po gimdymo. Pėdas efektyviai stiprina vaikams kartais skiriamos mankštos plokščiapėdystės prevencijai, tačiau jas (ypač nėštumo metu!) turi rekomenduoti ir išmokyti teisingai atlikti gydytojas arba kineziterapeutas.